Blauw draadje aan generator

Plaats reactie
Lutz
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 16 mar, 2008 23:03
Locatie: Leidschendam

Blauw draadje aan generator

Bericht door Lutz » do 12 jun, 2008 19:42

Op mijn generator horen volgens mij 2 draden aangesloten. De ene heeft een kunstoffen isolatielaag buitemom zitten, en de ander draad is blauw.

Ik vond deze blauwe draad net soms wel, soms geen contact makend met de massa van de generator. Waar dient de draad voor? Is het plus van de generator of is het het kabeltje voor de spanningsregelaar.

Wat gebeurt, indien men zonder die draad rijdt?

Bedankt voor het lezen!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 12 jun, 2008 20:41

De ene draad moet veel dikker zijn dan de andere.
De dunne is van de bekrachtiging, als deze los is werkt de dynamo niet.
De dikke zit direct met de plus van de accu verbonden,
als deze tegen massa komt gaat het vreselijk knetteren en kan er brand ontstaan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Lutz
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 16 mar, 2008 23:03
Locatie: Leidschendam

Bericht door Lutz » do 12 jun, 2008 21:55

Dus het was het draadje, wat naar plus van de accu loopt, gezien dat er voldoende vonkjes waren.

Indien ik nu rij zonder dat de draad is aangesloten, wat kan dan alles stuk gaan?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 12 jun, 2008 22:46

Je accu en de dynamo.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 13 jun, 2008 09:20

De dikke draad heeft een kabeloog en zit met een moer op de alternator
De dunne draad is de regeldraad en komt van de spanningsregelaar en
er staat stroom op als het contact aan staat en als de spanning in de accu
boven de 14Volt kom dat haalt de regelaar de spanning van het draadje af
Als je motor met contact aan sraat kan je het dunne draadje los trekken en
moet je een vonkje zien,deze zit met een stekkertje op de koolborstels en die
kunnen dus ook versleten zijn

Plaats reactie