Einde verhaal (?)

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Einde verhaal (?)

Bericht door Francois » zo 15 jun, 2008 18:01

Hallo,

Vandaag is de kabelboom van mijn Acadiane doorgebrand. Geen idee wat de oorzaak is. Ik was aan het rijden en toen knalde de bougie er uit. Nadat ik die er weer in had gezet liep de moter weer goed, maar sloeg daarna af. Ik wilde opnieuw starte maar er gebeurde helemaal niets, de startmoter deed ook niets. Om te kijken of de accu nog werkte deed ik de verlichting aan, maar toen kwam er veel witte rook uit de motoruimte en uit het dashboard. Snel heb ik toen de accukabels losgehaald om te voorkomen dat de boel in de fik vloog. Dat is gelukkig niet gebeurd maar de kabelboom is wel gesmolten. Wat kan hier de oorzak van zijn geweest? Ik denk dat het nu afgelopen is met m'n Aca'tje want het lijkt me nogal ingewikkeld en duur om een nieuwe kabelboom aan te leggen. Snif :cry:
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » zo 15 jun, 2008 18:39

isolator versleten door ouderdom of door het schuren tegen een ander voorwerp of gewoonweg gesmolten doordat hij te warm werd

zonde van de acadyane, ik hoop dat je het alsnog gemaakt krijgt


mvg

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » zo 15 jun, 2008 19:53

Ga het eerst eens rustig bekijken.
Haal de draden van elkaar, waarschijnlijk zijn er wel een aantal goed verbrand maar dan zet je er toch een stukje tussen.
Eén verbrande draad kan al veel rook veroorzaken.

Je gaat toch niet je Acadyana naar de sloop brengen omdat je kabelboom defect is?

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » zo 15 jun, 2008 20:03

Balen, en strekte met repareren (doen :!: )
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 15 jun, 2008 20:13

kabelboom van een dyane moeilijk? duur? volgens mij is geen enkele a-type moeilijk of duur. Gewoon nieuwe draadboom bestellen of de draadjes nalopen en de slechte vervangen.

Guyot
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 22:56
Locatie: Delft

Bericht door Guyot » zo 15 jun, 2008 20:15

Is je kabelboom gesmolten? Dat is shit. Weet je al wat je eraan gaat doen? Alles moeten fietsen is niet echt relaxt. En met de trein naar je werk is ook niet handig denk ik. Moet je toch snel een eendje kopen.
Luchtkastelen vol Citroëns

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » zo 15 jun, 2008 20:18

kijk ook eens alle contactjes na, als er ergens een slecht contact was kan er hierdoor warmte ontstaan en kan in het slechtste geval kortsluiting ontstaan, dit is mischien de oorzaak dus even nakijken voor de zekerheid

mvg

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » zo 15 jun, 2008 21:08

Kabels nalopen en vervangen waar nodig (wel goed, niet gaan k#tten met kroonsteentjes of zo, goede nieuwe kabel + krimpkousjes).
Een aca wegdoen vanwege wat doorgefikte kabels is een slecht plan.. ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » zo 15 jun, 2008 22:04

Ik heb net een stuk van het tape van de kabels gehaald. Het komt er op neer dan maar 1 kabel gesmolten is, maar wel over de hele lengte; van voor tot helemaal richting waar ie het dashboard in gaat. Dus ik hoef denk ik alleen die ene te vervangen, maar dat doe ik liever met iemand die er verstand van heeft. Wil niet het risico lopen dat ie weer kortsluit en de hele wagen in rook opgaat. Is er misschien iemand in de regio Amersfoort die mij zou kunnen helpen?
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 15 jun, 2008 22:05

niet weg doen.
kabelbomen zijn er genoeg voor aca's
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » zo 15 jun, 2008 22:22

dag Francois,

kabeltje(s) vervangen moet niet zo'n probleem zijn, gewoon rustig kijken waar zen heen lopen en dan en nieuwe ertussen maken (zorg wel voor de juiste dikete; minimaal wat cirtoen ook gebruikt heeft en zorg voor een goede verbinding! m.a.w. goed solderen en een stukje krimpkous eromheen!)

verder heeft het smelten natuurlijke een oorzaak! kijk goed bij de kabel die weggesmolten is waar deze kortsluiting maakt! er is vast ergens een stukje isolatie weggesleten.

succes met repareren!

mocht je je aca alsnog weg willen doen, laat mij dan even wat weten, ik (of beter gezegd een vriend van mij, heb eventueel wel ) interesse!)

greetzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 15 jun, 2008 22:29

Huh?
Ik zag je vanmiddag nog langsrijden!?!
Ik was toen toevallig (?) de kabelboom en andere slangetjes aan de motor van mijn Laro aan het labelen, voor die een ander motortje gaat krijgen.

Heb je een Haynes of ander handboek? Met daar in een electrisch schema? Kan je op kleur zoeken wat de functie was van de gesmolten draad. Misschien zit het in de verbruiker van de stroom?

En je zou ook om hulp kunnen vragan aan de andere kant van het spoor, bij de 2cv 4&6club. Aanstaande dinsdag tussen 19 en 21 uur zitten er vast mensen in het magazijn dat dan open is, die je kunnen helpen! :D

Misschien hebben ze ook wel een stukkie kabelboom van een aca?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » zo 15 jun, 2008 22:37

Klopt Hanzzl, dat was de beruchte rit waarin het allemaal gebeurde! Ik heb de Haynes dus ik zal opzoeken wat voor draad het was. Het is trouwens een zwarte draad en het leek alsof ie buiten om de kabelboom zat getaped. Misschien was er inderdaad een stukje kaalgesleten dat contact heeft gemaakt met de carrosserie, maar ik vind het wel verdacht dat het juist gebeurde nadat de bougie eruit geknald was!?
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 15 jun, 2008 22:44

Zwarte draad is meestal de massa van iets.
Mits het origineel is.

Als die over de hele lengte gesmolten was , en niet origineel, lijkt het mij een te dunne draad die een vorige eigenaar daar heeft gelegd. Misschien om een nog bestaande draad in de kabelboom te omzijlen (daar was dan wrs. ook al wat mee).
Laatst gewijzigd door Hanzzl69 op zo 15 jun, 2008 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 16 jun, 2008 00:38

heb hetzelfde gehad. 1 draad goed gesmolten en vervangen (was op vakantie, 40 graden in het zonnetje) de pest is dat je km teller ed eruit moet om de boel te vervangen. als ik je 1 tip mag geven: koop ergens een andere kabelboom. dat moet lukken voor rond de 25 misschien 50 euro. je weet nooit wat er evt nog meer gesneuveld is. ik had nl later last van dat mn motor telkens af en toe uit viel alsof iemand het contact even uit zette.

maar om zoiets ga je zeker niet je aca weg doen! (ik zou dat iig niet doen)

tis jammer dat ik de komende maanden echt geen tijd ga hebben anders zou ik je wel willen helpen, maar dat gaat gewoon niet lukken helaas

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie