Motortype?
Motortype?
Mijn motor is in de soep gedraait, dus ik ben op zoek naar een nieuwe motor. Nu stond er op marktplaats een advertentie van iemand die een motor te koop had, maar hij heeft geen idee of het een 400 of 600 is. Hoe kan je dat zien aan de motor? Luchtfilterhuis zit er niet op en op de cylinders staat géén 602, maar ook niet iets anders. (zoals meestal wel het geval is volgens mij) Wat is een herkenningspunt voor één van deze twee motoren? Dan kan ik hem zo even bellen en kan hij mij vertellen wat voor blok het is.
Hij staat ook onder historie op deze site, ik ga hem morgen bellen, en dan hoop ik dat er een motorplaatje op zit. Want toen hij net op zoek ging naar tekst op het blok kon hij alleen een nummer in het spruitstuk vinden. Zijn er buiten het type nog kenmerken? Nah, laat ik hem eerst maar even bellen, dan weet ik meer. Hoop dat er een plaatje op zit. Bedankt!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
spruitstuk van een 4tje is ook anders toch? dunner? Volgens mij (weet het niet helemaal zeker) heeft een 4tje spruitstuk een rond gat voor de carb en een 6je wat meer ovaal.
Greatnix Spookeend
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Beginner
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:18
- Locatie: Apeldoorn
Ja, dat is dus lastig, heb alleen telefonisch contact gehad. Maar Ik ben net even de boeken ingedoken, en onderdelenlijsten gezocht, volgens mij heeft de ventilator van een 0.4tje 8 bladen en die van een 0.6 9. Verder heeft de oliekoeler respectievelijk 9 en 6 koelribben. Ik denk dat hij daar wel genoeg aan moet hebben. Bedankt!
Is een motor trouwens door een onervaren persoon te vervangen? Ik heb alleen een vraagbaak en ik weet dat eerst alles los moet, en nadat je het hebt losgemaakt bij de nieuwe motor alles weer vast moet.
Is een motor trouwens door een onervaren persoon te vervangen? Ik heb alleen een vraagbaak en ik weet dat eerst alles los moet, en nadat je het hebt losgemaakt bij de nieuwe motor alles weer vast moet.
ja is heel simpel!
spatborden er af
driehoekjes er af
moterkap er af schuiven
koplamp steun losmaken
kabels van startmoter en dynamo los (let op vonken dus accu even los)
kabels aan koplampsteun laten zitten je kan je koplampsteun met kabelboom er aan gewoon opzij leggen.
vervolgens gas kabel en schoke kabel los
uitlaat los de 4 klemmen, luchtfilter los met steun en al
als alles los is: voorste motersteunen los dan bak opkrikken. dan leg je een balkje onder je bak zodat je motor zweeft dan kan je goed bij de bouten van je blok 4 stuks als alles dan los is trek je zo je blokje eruit let op dat je je prise as niet beschadigt,
denk ook bij het terug zetten aan een goede koppeling en druklager.
uuuh verder kom je vanzelf nog we3l wat dingen tegen die ik vergeten ben.
spatborden er af
driehoekjes er af
moterkap er af schuiven
koplamp steun losmaken
kabels van startmoter en dynamo los (let op vonken dus accu even los)
kabels aan koplampsteun laten zitten je kan je koplampsteun met kabelboom er aan gewoon opzij leggen.
vervolgens gas kabel en schoke kabel los
uitlaat los de 4 klemmen, luchtfilter los met steun en al
als alles los is: voorste motersteunen los dan bak opkrikken. dan leg je een balkje onder je bak zodat je motor zweeft dan kan je goed bij de bouten van je blok 4 stuks als alles dan los is trek je zo je blokje eruit let op dat je je prise as niet beschadigt,
denk ook bij het terug zetten aan een goede koppeling en druklager.
uuuh verder kom je vanzelf nog we3l wat dingen tegen die ik vergeten ben.
Ahum... kom net terug van de eendenspecialist bij enschede vlak over de grens in duitsland;
- Spruitstuk kapot
- Motor tikt (kan van alles zijn, iig niet goed)
- Flinke olielekkage, geen idee waar vandaan
- Loopt slècht
- Voor handrem/schijven versleten
- hoezen stuk
- Rem LA blijft na remmen nog even vast
- speling 'iets' rechtsvoor (onleesbaar, was iets met sturen)- smeren veeroog (waarmee?)
- veerpot doorgeroest, maar werkt wel
- roest an chassis, kan nog wel paar jaartjes mee...
poe poe
Op de schroothoop flikkeren (zoals zij zeggen:P) of motor vervangen, waarmee groot deel (bovenste 6) al is opgelost, en rustig doorkarren?
- Spruitstuk kapot
- Motor tikt (kan van alles zijn, iig niet goed)
- Flinke olielekkage, geen idee waar vandaan
- Loopt slècht
- Voor handrem/schijven versleten
- hoezen stuk
- Rem LA blijft na remmen nog even vast
- speling 'iets' rechtsvoor (onleesbaar, was iets met sturen)- smeren veeroog (waarmee?)
- veerpot doorgeroest, maar werkt wel
- roest an chassis, kan nog wel paar jaartjes mee...
poe poe
Op de schroothoop flikkeren (zoals zij zeggen:P) of motor vervangen, waarmee groot deel (bovenste 6) al is opgelost, en rustig doorkarren?
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Andere motoren zitten ook vol mysteries en hebben ook al een heel leven achter zich (minstens 18 jaar!). Maar je kan het er natuurlijk gewoon op wagen en er een andere in leggen. Je huidige blok reviseren kan ook, maar da's natuurlijk duurder en tijdrovender.
Er is in ieder geval niets dat niet opgelost kan worden. Alleen dingen als "roest aan chassis, maar kan nog wel even mee", daar word ik persoonlijk een beetje misselijk van. Nu rustig doorkarren en dan binnen twee jaar tot de conclusie komen dat het ding eigenlijk te ver heen is, dat je geen zin hebt in een chassiswissel of dat dat te duur is, blabla... Nu aanpakken!
Zo zijn wij hier thuis ook onze rode Dyane van '83 verloren. Vader vond dat dat kleine gaatje toch nog wel dichtgesmeerd kon worden, en dat gaatje ook, en dat gaatje ook, ... en plots, vanuit het niets ( ) is het ding te ver heen en wordt het maar gesloopt. Da's zonde van de auto, van je tijd, van je geld, ...
Er is in ieder geval niets dat niet opgelost kan worden. Alleen dingen als "roest aan chassis, maar kan nog wel even mee", daar word ik persoonlijk een beetje misselijk van. Nu rustig doorkarren en dan binnen twee jaar tot de conclusie komen dat het ding eigenlijk te ver heen is, dat je geen zin hebt in een chassiswissel of dat dat te duur is, blabla... Nu aanpakken!
Zo zijn wij hier thuis ook onze rode Dyane van '83 verloren. Vader vond dat dat kleine gaatje toch nog wel dichtgesmeerd kon worden, en dat gaatje ook, en dat gaatje ook, ... en plots, vanuit het niets ( ) is het ding te ver heen en wordt het maar gesloopt. Da's zonde van de auto, van je tijd, van je geld, ...
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
En als ik een arm studentje ben wat noch geld heeft voor een revisie noch voor een chassis? :p ik heb die eend destijds ook zo ongeveer van de sloop geplukt, heb er al heel wat bloed zweet en tranen in gestopt, maar even een chassis kopen is er helaas niet bij. Dus je denkt beter dat ik hem nu naar de sloop kan brengen dan over 2 jaar?