RDW: 1/3 van de auto vervangen
RDW: 1/3 van de auto vervangen
Op diverse plekken in dit forum kom ik opmerkingen tegen dat je zonder veel problemen met de RDW 1/3 van je auto zou mogen vervangen, namelijk óf het chassis, óf de motor óf de koets.
Ik heb -zie andere vraag over een Ami-chassis onder een Eendenkoets- een Eend gekocht zonder motor en met een verrot chassis.
Ik moet dus twee dingen wijzigen, namelijk de motor en het chassis.
Zou dat dan niet legaal mogelijk zijn?
Andere vraag: wellicht een goed idee om een aparte rubriek over RDW-perikelen te openen? Nu vind je dit onderwerp in een aantal rubrieken in dit forum.
Ik heb -zie andere vraag over een Ami-chassis onder een Eendenkoets- een Eend gekocht zonder motor en met een verrot chassis.
Ik moet dus twee dingen wijzigen, namelijk de motor en het chassis.
Zou dat dan niet legaal mogelijk zijn?
Andere vraag: wellicht een goed idee om een aparte rubriek over RDW-perikelen te openen? Nu vind je dit onderwerp in een aantal rubrieken in dit forum.
Vervangen door een ander type. Wanneer je een rdw-gecertificeerd chassis gebruikt en een originele eendenmotor zal dat voor de rdw geen probleem zijn. Let wel op! tegenwoordig moet je eerst met een rollend chassis langs de rdw, voordat je een nieuw chassis er op zet. Alleen een uitgesneden nummer is niet meer genoeg.
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Je had het aan moeten melden bij de rdw en laten schouwen.DUKW schreef:ik heb pas ook een nieuw chasis gekocht allen de oude al weg gegooit. heb wel een deel van de voorkant uitgeslepen en bewaard maar dat is dus niet genoeg? dat zou wel even zuur zijn zeg.
greets dukw
Dan worden het motor nummer opgenomen, bekeken of het een geldig chassis betrof,
en een loodje aan de carosserie bevestigd.
Zo wordt het 1/3 verhaal gewaarborgd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Begrijp ik het goed dan kun je dus zonder problemen te krijgen met de RDW op een chassis van Eend A de motor van Eend B en de koets van Eend C zetten.Rossero schreef:Vervangen door een ander type. Wanneer je een rdw-gecertificeerd chassis gebruikt en een originele eendenmotor zal dat voor de rdw geen probleem zijn.
Dat alles vormt voor de RDW geen "vervanging".
Klopt dat, of ben ik nu te optimistisch?
En als je het (verrotte) chassis van Eend A dan ook nog eerst vervangt door een nieuw (goedgekeurd) chassis, dan heb je dus op het kenteken van Eend A een nieuwe Eend waarin/waaraan niets meer van Eend A hoeft te zitten.
Klopt ook dat?
Daar hoor en lees ik de meest uiteenlopende verhalen over.Rossero schreef:Let wel op! tegenwoordig moet je eerst met een rollend chassis langs de rdw, voordat je een nieuw chassis er op zet. Alleen een uitgesneden nummer is niet meer genoeg.
De één meldt dat je nog wel steeds met alleen het uitgezaagde chassisnummer hoeft langs te gaan, de ander -zoals Rossero- meldt het verhaal van het complete oude chassis.
Wie heeft er recent ervaring met dit onderwerp?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik ga een chassis wissel doen.
De schouwing is al geweest, in de garage.
Als de wissel klaar is moet ik met komplete eend naar de rdw,
samen met het afgezaagde stuk oude balk met chassisnummer,
om het chassis nummer opnieuw in te laten slaan op een ander dan originele plaats.
De schouwing is al geweest, in de garage.
Als de wissel klaar is moet ik met komplete eend naar de rdw,
samen met het afgezaagde stuk oude balk met chassisnummer,
om het chassis nummer opnieuw in te laten slaan op een ander dan originele plaats.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Zoek dit eens op op het kitcar forum, alle kitcarbouwers hebben hiermee te maken ( www.burtonclub.nl/forum ) of informeerr eens bij Godfried v.d. Bergh ( www.lepatron.nl )18-MU-09 schreef:Wie heeft er recent ervaring met dit onderwerp?
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop
3 jaar geleden mocht ik van het rdw het stuk waar het chassisnummer in stond nog gewoon uitslijpen.
Heb inderdaad verhalen gehoord dat dit niet zo meer is. Ga toch maar ff bellen voor de zekerheid. Daar komt nog eens bij dat van mijn nieuwe projectje, het originele chassisnummer behoorlijk aangetast is door roest. Ik kan nog 2 cijfers lezen... wordt nog spannend.
Heb inderdaad verhalen gehoord dat dit niet zo meer is. Ga toch maar ff bellen voor de zekerheid. Daar komt nog eens bij dat van mijn nieuwe projectje, het originele chassisnummer behoorlijk aangetast is door roest. Ik kan nog 2 cijfers lezen... wordt nog spannend.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
In theorie is een onleesbaar nummer weer leesbaar te maken met een chemisch goedje. In de rijwielhandel werd op deze wijze wel eens gecontroleerd of je geen gestolen fietsen verkocht als er bijvoorbeeld een framenummer was weggeveild.
Moet je even vragen aan de technische recherche. Die weten wel wat er mogenlijk is
Moet je even vragen aan de technische recherche. Die weten wel wat er mogenlijk is
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: wo 18 jul, 2007 13:09
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Bericht van de 2cv-kitcarclub-site:
BOUWERS OPGELET:
De regelgeving rondom het ombouwen van een 2CV kitcar is gewijzigd. Dit met name als het chassis vervangen moet worden. Ik heb naar aanleiding hiervan contact gezocht met iemand van de RDW keuringsstation Arnhem en het volgende besproken:
In het verleden (langer dan 3 jaar geleden) moest de auto voordat met de ombouw begonnen werd, geschouwd worden door een ambtenaar van de RDW met VIN bevoegdheid. Deze ambtenaar controleerde de papieren en de juistheid van het chassisnummer. Hierna werd dit vastgelegd in een formulier. Na de ombouw, bij de keuring en voor de her-inslag van het nummer in het nieuwe chassis, moest je deze papieren kunnen overleggen.
Een tijdlang is deze regeling niet gevolgd en hoefde je alleen te zorgen dat je het oude oorspronkelijke chassisnummer( ruim uitgeslepen) tijdens de keuring bij je had met een geldig bijbehorend kentekenbewijs. Met deze bewijsstukken werd het oude nummer in het nieuwe chassis geslagen.
Omdat de afgelopen tijd gebleken is dat dit nog al eens fout ging, is helaas deze soepele regeling weer ingetrokken.
Nu moet je voordat je met de ombouw begint (als het chassis vervangen moet worden) de donor ter schouwing aanbieden aan de RDW. Als je met je donor auto naar een RDW station gaat kost dit € 42,00. Als je de RDW aan huis laat komen wordt € 100,00 aan voorrijkosten gerekend.
Als je een donorauto koopt, let dan speciaal op of het ingeslagen chassisnummer wel origineel is. In het verleden gebeurde dit nog al eens onder toezicht van de douane zonder dat er een bewijs afgegeven werd Of koop de donor met ontbindende voorwaarde van goedkeuring van het chassisnummer door de RDW.
Ook hebben we besproken dat er in onze club nogal wat leden zijn die al met de ombouw begonnen zijn. De donor is al gesloopt en de donor kan niet meer geschouwd worden, met uitzondering van het uitgeslepen chassis nummer. De RDW begrijpt dat voor deze leden een regeling nodig is. Mij is beloofd dat de RDW hierover binnenkort met mij contact op zal nemen hoe men deze leden binnen de regels van de wet kan helpen.
Namens het bestuur van de 2CVkitcarclub
Joop Obbink
De tip van Leo is erg bruikbaar denk ik, bel iemand die er dagelijks mee te maken heeft. De verschillende medewerkers van de RDW zijn niet altijd even eenduidig over dit onderwerp.
BOUWERS OPGELET:
De regelgeving rondom het ombouwen van een 2CV kitcar is gewijzigd. Dit met name als het chassis vervangen moet worden. Ik heb naar aanleiding hiervan contact gezocht met iemand van de RDW keuringsstation Arnhem en het volgende besproken:
In het verleden (langer dan 3 jaar geleden) moest de auto voordat met de ombouw begonnen werd, geschouwd worden door een ambtenaar van de RDW met VIN bevoegdheid. Deze ambtenaar controleerde de papieren en de juistheid van het chassisnummer. Hierna werd dit vastgelegd in een formulier. Na de ombouw, bij de keuring en voor de her-inslag van het nummer in het nieuwe chassis, moest je deze papieren kunnen overleggen.
Een tijdlang is deze regeling niet gevolgd en hoefde je alleen te zorgen dat je het oude oorspronkelijke chassisnummer( ruim uitgeslepen) tijdens de keuring bij je had met een geldig bijbehorend kentekenbewijs. Met deze bewijsstukken werd het oude nummer in het nieuwe chassis geslagen.
Omdat de afgelopen tijd gebleken is dat dit nog al eens fout ging, is helaas deze soepele regeling weer ingetrokken.
Nu moet je voordat je met de ombouw begint (als het chassis vervangen moet worden) de donor ter schouwing aanbieden aan de RDW. Als je met je donor auto naar een RDW station gaat kost dit € 42,00. Als je de RDW aan huis laat komen wordt € 100,00 aan voorrijkosten gerekend.
Als je een donorauto koopt, let dan speciaal op of het ingeslagen chassisnummer wel origineel is. In het verleden gebeurde dit nog al eens onder toezicht van de douane zonder dat er een bewijs afgegeven werd Of koop de donor met ontbindende voorwaarde van goedkeuring van het chassisnummer door de RDW.
Ook hebben we besproken dat er in onze club nogal wat leden zijn die al met de ombouw begonnen zijn. De donor is al gesloopt en de donor kan niet meer geschouwd worden, met uitzondering van het uitgeslepen chassis nummer. De RDW begrijpt dat voor deze leden een regeling nodig is. Mij is beloofd dat de RDW hierover binnenkort met mij contact op zal nemen hoe men deze leden binnen de regels van de wet kan helpen.
Namens het bestuur van de 2CVkitcarclub
Joop Obbink
De tip van Leo is erg bruikbaar denk ik, bel iemand die er dagelijks mee te maken heeft. De verschillende medewerkers van de RDW zijn niet altijd even eenduidig over dit onderwerp.
Fotosite: http://www.mijnalbum.nl/Album=SUQLHMKT update 06-09-2008
Rudie,Rudie van Houten schreef:Bericht van de 2cv-kitcarclub-site:
Ook hebben we besproken dat er in onze club nogal wat leden zijn die al met de ombouw begonnen zijn. De donor is al gesloopt en de donor kan niet meer geschouwd worden, met uitzondering van het uitgeslepen chassis nummer. De RDW begrijpt dat voor deze leden een regeling nodig is. Mij is beloofd dat de RDW hierover binnenkort met mij contact op zal nemen hoe men deze leden binnen de regels van de wet kan helpen.
Namens het bestuur van de 2CVkitcarclub
Joop Obbink
Dat is een interessant verhaal. Als hierover wat nieuws wordt gepubliceerd op op de 2cvkitcarsite, wil jij ons daarvan dan op de hoogte brengen?