Kool, Krassen en olielekkage in cilinder

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Kool, Krassen en olielekkage in cilinder

Bericht door Charl » wo 13 aug, 2008 01:07

deel3 van 'de grote beurt' die zoals het lijkt meer revisie gaat worden.

de bougie uit het vorige topic vertelde niet veel goeds.
En niets blijkt minder waar. :?

de complete binnenkant van de kop incl kleppen is dik verkoold. hetzelfde geldt voor de zuiger. Op de kop en ook op het loopvlak.
Op de inlaatklep zit daarbij ook nog een dikke witte koek.
Er zit een vrij dikke, diepe kras van +- 1 cm aan het begin van de cilinder en nog een paar kleintjes maar ook diep.

Er is olie voorbij de schraapveer op de zuiger gekomen, ook ingebakken. dat duidt, lijkt mij op lekkage.

de andere kant is slechts verkoold. verder geen krassen van betekenis of de rijp achtige neerslag op de inlaatklep.

verder meet ik een ruimte van 0,25 tot 0,3 mm tussen de bovenste compressieringen en groefwanden. ik kan ze wat heen en weer wiebelen. Volgens haynes mag dat niet.
de onderste twee zitten er op beide zuigers nog strak in.

Als laatste zitten op de stoterstangen lichte tot zware, diepe groef-ringen dwars op de lengte as. 3 vallen wel mee, de vierde, aan de 'goede'kant, is er erger aan toe.

zie de foto's op
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=696 ... sc&start=0
en
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=696 ... c&start=15

Voor mij is dit allemaal vrij nieuw, ik was tot voor kort 50cc 2-takt zuigertjes gewend maar dit is een ander verhaal.

Van de beschadigde kant zou ik zelf zeggen: nieuwe zuiger/ cilinder/kleppenset maar hoe krijg ik de boel ontkoold zonder het te beschadigen, metname de koppen.
Is stralen een idee?

En zijn de groeven in de stoterstangen zorgwekkend?
Laatst gewijzigd door Charl op do 21 aug, 2008 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 13 aug, 2008 11:03

Groeven in stoterstangen? beetje afhankelijk wat je onder groeven verstaat, maar als het echt beschadigingen zijn dan zou ik ze toch omwisselen, omdat de oppervlakte sterkte is aangetast, voor hetzelfde geld buigt ie in tweeën.

Voor de cilinders en zuigers zou ik inderdaad nieuwe setjes halen. Ja setjes in de zin van 2, omdat je een boxermotor hebt en je wilt voorkomen dat de linker cilinder anders loopt als de rechter. Je krijgt dan een veel mooier lopende motor en die gaat dan ook veel langer mee.

Kool gewoon met koperborstel, brillo, staalwol etc. Of dremel met staalborsteltje. De harde stukken op de kleppen doe ik zelfs met de frees van de dremel. Daarna met commandant schoonmaken en als laatste de kleppen inslijpen.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 13 aug, 2008 11:19

voor kool help een nachtje in de cola erg goed. daarna poets je het der erg makelijk af met een staal borstel.
voor het mooien even kleppen en zittingen slijpen en in schuren.


greets dukw

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 13 aug, 2008 12:32

idd zuigers/cilinders/veren compleet vervangen en deze zijn naar mijn weten ook alleen per set (beide kanten) te krijgen. de 9:1 compressie set is zelfs weer te leveren voor 150 euro.

voor de kool heb ik een borsteltje voor op de accu boor met een soort plastic harde haren. ik heb deze nog niet uit (mogen) proberen (gelukkig)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 13 aug, 2008 12:50

ok, bedankt tot zover voor jullie tips.
Ik vind het weken in cola wel apart. Ik ga dat maar eens uitproberen, alleen al voor het grappige idee. als ontroester werkt het sowieso al goed.

Ik kreeg van een specialist nog de de opmerking dat het gekomen zou kunnen zijn door een warmloper en een aandachtspunt wat betreft krukasspeling.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 13 aug, 2008 15:15

jah die cola zijn we bij toeval op het werk tegen gekomen. maar dat was wel onder warme omstandig heden dus mischien dat het door de kouderen tempratuur slechter werkt.
je zal der nog wel op moeten borstelen hoor maar minder hard als normaal. en je hebt der ind mooie bostels voor.
op me werk heb ik van die scots dingen van 3m dat werkt super


een warm loper is meestal goed zichtbaar aan je zuiger.
en je krukas hoorde je die tikken of had die geen raren buigeluiden.


greets dukw

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 13 aug, 2008 16:36

Ik hoor altijd wat tikken maar ik ben er vanuit gegaan dat dat de kleppen waren.
Ik weet ook niet goed wat ik moet horen gezien mijn beginnersstatus.
maar goed, dat heeft nu niet veel zin meer.

Ik kan het gaan opmeten en heb begrepen dat dat goed te doen is als de carterhelften met inhoud nog aan elkaar zitten?

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » wo 13 aug, 2008 16:45

krukas spelig is axiaal tussen de 0.07 en de 0.14 kun je meten zonder blok uiteen te halen met een meetklok ofzo

en de axiale speling van de drijfstangen op de kruktap 0.08 tot 0.13mm
slingering van de stoterstangen mag max 0.2mm zijn
voor het geval het blok uitelkaar gaat

ik heb ook een warmloper gehad zolang er geen getik of rare geluiden uit je blok komen zou ik me niet teveel zorgen maken, heb dit met pasen voorgehad en heb sindsdien al 4000 km gereden en de mijne tikt ook wat maar wat wil je met een luchtgekoeld blok, hebt immers geen islorende watermantel zond je blok

koppen met koperborstel opschuren en eventueel met kleppen slijp pasta de nieuwe cilinders inslijpen op de koppen
of zandstalen en kleppen opnieuw laten isnlijpen, hangt af van je budget

mvg

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 13 aug, 2008 17:07

Ik haal sowieso eerst de zuigers eraf, dan is handmatig al voelbaar of er overmatige speling is lijkt mij.
Goed meetgereedschap voor dit soort zaken heb ik niet.
Misschien dat ik ergens wat kan lenen.

voorlopig zijn er eerst nog genoeg andere dingen te doen dus ik kom er later nog wel op terug mocht dat nodig zijn.

Weer bedankt voor de reacties!

groeten, dieter

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 15 aug, 2008 00:13

Dieter,

Mooi balen, zou de boel compleet vernieuwen.
ben je aardig op weg naar een revisie en weet je meteen weer waar je aan toe bent.

(Mits je financiën het toelaten natuurlijk). :wink:
suc6
david

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 15 aug, 2008 00:28

Ik zit wel met een budget plaatje.
tot zover zit ik al met al op een kleine 400,-
Dit is incl. een nieuwe voorruit. De oude ging aan diggelen ging door een steentje afgevuurd door de grapjas voor me.

Als ik heel veel pech heb komt er nog een niewe olievulpijp bij, één of meerdere krukaslagers en mijn 1e versnelling doet ook raar.

Allemaal zeer leerzaam en uitdagend voor een tot voor kort brommersleutelaar maar in het worst case scenario gaat me dat voorlopig financieel boven mijn hoofd groeien.

Maar goed, laat ik niet van het ergste uitgaan en eerst maar eens verder speuren.

Ik vond ook nog wat eigenaardigs in de rechter kop trouwens.
Ik heb er een nieuw topic van gemaakt.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » vr 15 aug, 2008 00:44

een of meerdere krukas lagers? krukas is geperst en lagers zijn niet te vervangen ze zijn zelfs niet verkkrijgbaar denk ik een goede gebruikte lijktme de beste oplossing mocht dit worst case scenario uitkomen

mvg

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 15 aug, 2008 11:15

ja, dat is dsu de beginner talking. :oops:

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 20 aug, 2008 21:55

Charl,

Laat je niet ontmoedigen door al te technische praat.

Rustig doorzoeken en veel vragen stellen op het forum. Uiteindelijk komt het meestal allemaal wel goed, niet teveel slopen in 1 keer.

Het is ook erg handig om de oude topics door te nemen, doe ik zelf ook vaak.
Daar leer je enorm veel van.

Succes in ieder geval!

Greetz David

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 20 aug, 2008 23:45

ik schrijf en vraag me suf de laatste weken. ik vind dit forum erg handig, de reacties zijn snel en tot nu toe heeft het me veel opgeleverd.
En een beetje vallen en weer opstaan hoort erbij hè.

Plaats reactie