2cv 1958 uit la France - waar op te letten -
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 16:41
- Locatie: Eindhoven
2cv 1958 uit la France - waar op te letten -
Hallo,
volgende week ben ik in Frankrijk en wil gaan kijken naar deze dame. Ik ben al lang aan t lezen over ribbelkappen en het moet er maar 'ns van komen. Ik ben geen autotechnicus maar ben wel handig. Volgens mij kan iedereen die wil de techniek van een 2cv leren
http://www.leboncoin.fr/vi/24511320.htm?ca=21_s
Ik heb een lijstje gemaakt van zaken om op te letten (o.a. mbv PDF aankooptips www.2cvclub.nl):
- doorzakken van het chassis: is dat bij dit type ook te zien aan "naar buiten geknikte driehoek- schermen"? of alleen aan het "zwaar sturen"
-corrosie voetenbak, ventilatieklep, deurstijlen, motorkapscharnier, kofferbak, chassiebalken (openstaan van felsranden). Controleren carrosserie mbv magneet (ivm plamuur, is corrosie (verminderd) magnetisch?
-zwetende motor? kan toch betekenen dat metaal poreus is?
-soepel optrekken (koppeling versleten?)
-schakelen van 2e naar 3e versnelling (kraken?)
-uitlijning auto controleren op rechte weg (chassis krom?)
-janken in 4e versnelling? wat wordt hiermeemee precies bedoeld?
-kleur van de motorolie, remvloeistof(rood syteem??)
-handmatig starten m.b.v. slinger
Wat vinden jullie van dit lijstje en hebben jullie misschien nog meer tips?
Dan de prijs? mijns inziens is ie stevig, maar misschien realistisch indien de auto "hard" is.
volgende week ben ik in Frankrijk en wil gaan kijken naar deze dame. Ik ben al lang aan t lezen over ribbelkappen en het moet er maar 'ns van komen. Ik ben geen autotechnicus maar ben wel handig. Volgens mij kan iedereen die wil de techniek van een 2cv leren
http://www.leboncoin.fr/vi/24511320.htm?ca=21_s
Ik heb een lijstje gemaakt van zaken om op te letten (o.a. mbv PDF aankooptips www.2cvclub.nl):
- doorzakken van het chassis: is dat bij dit type ook te zien aan "naar buiten geknikte driehoek- schermen"? of alleen aan het "zwaar sturen"
-corrosie voetenbak, ventilatieklep, deurstijlen, motorkapscharnier, kofferbak, chassiebalken (openstaan van felsranden). Controleren carrosserie mbv magneet (ivm plamuur, is corrosie (verminderd) magnetisch?
-zwetende motor? kan toch betekenen dat metaal poreus is?
-soepel optrekken (koppeling versleten?)
-schakelen van 2e naar 3e versnelling (kraken?)
-uitlijning auto controleren op rechte weg (chassis krom?)
-janken in 4e versnelling? wat wordt hiermeemee precies bedoeld?
-kleur van de motorolie, remvloeistof(rood syteem??)
-handmatig starten m.b.v. slinger
Wat vinden jullie van dit lijstje en hebben jullie misschien nog meer tips?
Dan de prijs? mijns inziens is ie stevig, maar misschien realistisch indien de auto "hard" is.
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 16:41
- Locatie: Eindhoven
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Ik vind dat lijstje nogal belachelijk voor zo'n auto. De dingen die jij opnoemt zijn belangrijk als je een dagelijks hok koopt. Maar als we kunnen helpen, graag natuurlijk
- Doorgezakt chassis heeft deze niet, dat zie je van ver af.
- Staat van de vloer en voetenbak kan je best nakijken maar bij deze heb ik er nogal een goed oog in. Hij lijkt mij ook geweldig origineel dus die magneet heb je eigenlijk al niet nodig.
- Zwetende motor betekent meestal gewoon dat niet alle pakkingen zo fris meer zijn, het ding is 50! Maar dat merk je wel als je hem ziet staan en voelt rijden.
- Soepel trekken is een relatief begrip, ooit met een 12pk gereden? Achterliggers vinden hem heel traag maar als je er zelf mee rijdt hoort het eigenlijk redelijk nerveus aan te voelen. Nerveus is nog niet snel.
- Versnellingsbak dat hoor je wel, maar als de kilometerstand klopt (en dat is waarschijnlijk zo gezien de staat van de carrosserie) dan zou ik mij hier al geen zorgen over maken.
- Als ze wegtrekt dan kan dat gewoon aan de uitlijning liggen, als het chassis krom is dan zie je dat wel op voorhand en hoef je al niet meer in te stappen. Maar dat is bij deze gewoonweg niet het geval.
- Met janken wordt bedoeld dat ze een beetje zingt. Dat merk je ter plekke wel. Bij een AZ noemde Citroën die 4de een overdrive, maar da's onzin, 't is gewoon een 4de waarin je nog vlot je vermogen voelt (in windstille vlakke toestanden) en waarin je het ding makkelijk naar de 70-80-90 trekt.
- De kleur van de olie, die mag voor 4000 Euro misschien wel fris zijn he Ze staat inderdaad op het rode DOT4-systeem wat de remmen betreft.
- Als ze in één keer aanslaat door aan de sfeervolle "D" te trekken hoef je dat slingeren niet te proberen, heeft weinig nut.
De prijs is inderdaad stevig, en daarbij komt ook nog transport naar het thuisfront. Maar als het op AZ'jes aankomt weten de Fransmannen wel flink door te tellen tegenwoordig. De één vindt dat het waard, de andere vindt het teveel. Als ze écht hard is en vrijwel instapklaar dan is de prijs niet schandalig, laat mij het zo zeggen.
Ik vind ze in ieder geval geweldig!
Succes!
Yannick
- Doorgezakt chassis heeft deze niet, dat zie je van ver af.
- Staat van de vloer en voetenbak kan je best nakijken maar bij deze heb ik er nogal een goed oog in. Hij lijkt mij ook geweldig origineel dus die magneet heb je eigenlijk al niet nodig.
- Zwetende motor betekent meestal gewoon dat niet alle pakkingen zo fris meer zijn, het ding is 50! Maar dat merk je wel als je hem ziet staan en voelt rijden.
- Soepel trekken is een relatief begrip, ooit met een 12pk gereden? Achterliggers vinden hem heel traag maar als je er zelf mee rijdt hoort het eigenlijk redelijk nerveus aan te voelen. Nerveus is nog niet snel.
- Versnellingsbak dat hoor je wel, maar als de kilometerstand klopt (en dat is waarschijnlijk zo gezien de staat van de carrosserie) dan zou ik mij hier al geen zorgen over maken.
- Als ze wegtrekt dan kan dat gewoon aan de uitlijning liggen, als het chassis krom is dan zie je dat wel op voorhand en hoef je al niet meer in te stappen. Maar dat is bij deze gewoonweg niet het geval.
- Met janken wordt bedoeld dat ze een beetje zingt. Dat merk je ter plekke wel. Bij een AZ noemde Citroën die 4de een overdrive, maar da's onzin, 't is gewoon een 4de waarin je nog vlot je vermogen voelt (in windstille vlakke toestanden) en waarin je het ding makkelijk naar de 70-80-90 trekt.
- De kleur van de olie, die mag voor 4000 Euro misschien wel fris zijn he Ze staat inderdaad op het rode DOT4-systeem wat de remmen betreft.
- Als ze in één keer aanslaat door aan de sfeervolle "D" te trekken hoef je dat slingeren niet te proberen, heeft weinig nut.
De prijs is inderdaad stevig, en daarbij komt ook nog transport naar het thuisfront. Maar als het op AZ'jes aankomt weten de Fransmannen wel flink door te tellen tegenwoordig. De één vindt dat het waard, de andere vindt het teveel. Als ze écht hard is en vrijwel instapklaar dan is de prijs niet schandalig, laat mij het zo zeggen.
Ik vind ze in ieder geval geweldig!
Succes!
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 16:41
- Locatie: Eindhoven
Je hebt gelijk dat het lijstje nogal "streng" overkomt. Een AZ is meer een belevenis dan een auto wat mij betreft. Ik wilde gewoon enige referentie hebben
In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!
In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!
Yannick schreef:Ik vind dat lijstje nogal belachelijk voor zo'n auto. De dingen die jij opnoemt zijn belangrijk als je een dagelijks hok koopt. Maar als we kunnen helpen, graag natuurlijk
- Doorgezakt chassis heeft deze niet, dat zie je van ver af.
- Staat van de vloer en voetenbak kan je best nakijken maar bij deze heb ik er nogal een goed oog in. Hij lijkt mij ook geweldig origineel dus die magneet heb je eigenlijk al niet nodig.
- Zwetende motor betekent meestal gewoon dat niet alle pakkingen zo fris meer zijn, het ding is 50! Maar dat merk je wel als je hem ziet staan en voelt rijden.
- Soepel trekken is een relatief begrip, ooit met een 12pk gereden? Achterliggers vinden hem heel traag maar als je er zelf mee rijdt hoort het eigenlijk redelijk nerveus aan te voelen. Nerveus is nog niet snel.
- Versnellingsbak dat hoor je wel, maar als de kilometerstand klopt (en dat is waarschijnlijk zo gezien de staat van de carrosserie) dan zou ik mij hier al geen zorgen over maken.
- Als ze wegtrekt dan kan dat gewoon aan de uitlijning liggen, als het chassis krom is dan zie je dat wel op voorhand en hoef je al niet meer in te stappen. Maar dat is bij deze gewoonweg niet het geval.
- Met janken wordt bedoeld dat ze een beetje zingt. Dat merk je ter plekke wel. Bij een AZ noemde Citroën die 4de een overdrive, maar da's onzin, 't is gewoon een 4de waarin je nog vlot je vermogen voelt (in windstille vlakke toestanden) en waarin je het ding makkelijk naar de 70-80-90 trekt.
- De kleur van de olie, die mag voor 4000 Euro misschien wel fris zijn he Ze staat inderdaad op het rode DOT4-systeem wat de remmen betreft.
- Als ze in één keer aanslaat door aan de sfeervolle "D" te trekken hoef je dat slingeren niet te proberen, heeft weinig nut.
De prijs is inderdaad stevig, en daarbij komt ook nog transport naar het thuisfront. Maar als het op AZ'jes aankomt weten de Fransmannen wel flink door te tellen tegenwoordig. De één vindt dat het waard, de andere vindt het teveel. Als ze écht hard is en vrijwel instapklaar dan is de prijs niet schandalig, laat mij het zo zeggen.
Ik vind ze in ieder geval geweldig!
Succes!
Yannick
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 16:41
- Locatie: Eindhoven
http://nickyterwel.googlepages.com/1049 ... 9-full.jpg
is dit een 12 PK motor?
is dit een 12 PK motor?
Frank-2cv schreef: Geweldige AZ, niet veel aan Yannick z'n verhaal toe te voegen. Alleen even wat meer foto's op vragen van de motor. Dan weet je zeker of het een 12pk!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
Dat is absoluut een 12pk motor! Het exemplaar van de foto is er wel eentje van de eerste generatie met fijne koelsleuven op de cilinders. De '58 die je toont zal iets grotere sleuven hebben. Het is gewoon een evolutie, niks om je zorgen over te maken. Ik zeg 't maar even voor de zekerheid zodat je je geen zorgen gaat maken als je 't verschil zou opmerken!
Fijne sleuven:
Grote sleuven:
En succes met de zoektocht. Het exemplaar dat je toont had ik ook al gezien, zo op 't eerste zicht een erg interessante wagen!
Fijne sleuven:
Grote sleuven:
En succes met de zoektocht. Het exemplaar dat je toont had ik ook al gezien, zo op 't eerste zicht een erg interessante wagen!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 250
- Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Zoals Sam al zei is de motor op je foto een 12pk. Een 12 pk is eenvoudig te herkennen aan z'n spruitstuk. Dit spruitstuk wordt met 3 moertjes vast gezet aan de cilinderkoppen (draadeindjes). Bij dit type 2cv's wordt ook vaak een 18 pk gemonteerd. Een 18 pk spruitstuk is anders kwa vorm en wordt met 4 moertjes vast gezet aan de cilinderkop.
Hieronder een foto van een 12pk spruitstuk:
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... MG1469.jpg
Hieronder een link van een 2cv 18 pk restauratie. Op de site is de 18 motor te zien:
http://members.home.nl/jo.citroen/2cv.html
Hieronder een foto van een 12pk spruitstuk:
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... MG1469.jpg
Hieronder een link van een 2cv 18 pk restauratie. Op de site is de 18 motor te zien:
http://members.home.nl/jo.citroen/2cv.html
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
als je toch naar frankrijk gaat kan je wellicht op de hieronderstaande website meer interessants vinden in de buurt. via deze website heb ik een hy uit 1949 gekocht (of beter gezegd, geruild tegen m'n tapijteend):
www.anciennes.net
www.anciennes.net
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break