Sigaretten aansteker inbouwen
Sigaretten aansteker inbouwen
Mijne heren,
Onlangs heb ik bij de Brezan voor een paar euro deze sigarettenaansteker gekocht. Met de bedoeling om die in te bouwen en te gaan gebruiken voor opladen van telefoon en tomtom. Er zit ook een lichtje onder die je aan kunt sluiten (maar zoals op de 2e foto te zien ook gewoon los te halen).
Mijn vraag: hoe sluit ik de boel aan? Wat moet waar aan vast?
P.S. Als ik bij het stoplicht sta en mn lichten aanheb en het wijzertje van de accu zakt dan steeds in de min, dan mag ik concluderen dat mn accu aan vervanging toe is?
Onlangs heb ik bij de Brezan voor een paar euro deze sigarettenaansteker gekocht. Met de bedoeling om die in te bouwen en te gaan gebruiken voor opladen van telefoon en tomtom. Er zit ook een lichtje onder die je aan kunt sluiten (maar zoals op de 2e foto te zien ook gewoon los te halen).
Mijn vraag: hoe sluit ik de boel aan? Wat moet waar aan vast?
P.S. Als ik bij het stoplicht sta en mn lichten aanheb en het wijzertje van de accu zakt dan steeds in de min, dan mag ik concluderen dat mn accu aan vervanging toe is?
Plus aansluiten op de plus van de remlichtschakelaar hier is altijd spanning. Lampje kun je aansluiten op de aansluiting van de stadslichten op de lichtschakleaar. Ik heb hem gemonteerd op een aluminium plaatje on de het dashbord. Twee parkertjes of nieten in het vierkante buisje onder het handschoenenvak.
@p.s. Kan de accu zijn maar ook de dynamo kan te weinig lagen, check de koolborstels hievan eens.
@p.s. Kan de accu zijn maar ook de dynamo kan te weinig lagen, check de koolborstels hievan eens.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Er zit maar een kabel aan zo te zien. Dan is de kabel de plus, behuizing is massa.
Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op de plus van je accu (met zekering ertussen) of aan de plus van je contactslot als je wil dat er geen spanning op staat als je contact uit is.
Over je PS, dat is redelijk normaal. Die meter geeft niet de 'kwaliteit' van je accu aan, maar hoe hard je accu bijlaadt. Of je dynamo wel voldoende spanning levert dus.
Bij een stoplicht draait je blok (en dus dynamo ook) maar weinig toeren terwijl je lampen veel stroom gebruiken. Dan daalt de wijzer van je indicator in de min. Als je als test een beetje gas bijgeeft en hij gaat dan uit de min, dan is er niets aan de hand. Blijft ie bij forse toeren ook in de min, dan moet je je dynamo eens checken.
[edit, AZL typt sneller.. ]
Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op de plus van je accu (met zekering ertussen) of aan de plus van je contactslot als je wil dat er geen spanning op staat als je contact uit is.
Over je PS, dat is redelijk normaal. Die meter geeft niet de 'kwaliteit' van je accu aan, maar hoe hard je accu bijlaadt. Of je dynamo wel voldoende spanning levert dus.
Bij een stoplicht draait je blok (en dus dynamo ook) maar weinig toeren terwijl je lampen veel stroom gebruiken. Dan daalt de wijzer van je indicator in de min. Als je als test een beetje gas bijgeeft en hij gaat dan uit de min, dan is er niets aan de hand. Blijft ie bij forse toeren ook in de min, dan moet je je dynamo eens checken.
[edit, AZL typt sneller.. ]
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Die ken ik, maar aan de andere kant zit toch gewoon aansluiting voor platte stekker?
Huls kun je losschroeven
En mijn advies, niet monteren aan plus van remlicht maar extra plus trekken van accu naar zekeringdoos (als daar nog plek is) of een zekering er tussen plaatsen. Afzekeren met Ampere waar je hem voor wilt gebruiken. Dus voor TomTom en mobiel lijkt mij 6A meer dan voldoende.
Huls kun je losschroeven
En mijn advies, niet monteren aan plus van remlicht maar extra plus trekken van accu naar zekeringdoos (als daar nog plek is) of een zekering er tussen plaatsen. Afzekeren met Ampere waar je hem voor wilt gebruiken. Dus voor TomTom en mobiel lijkt mij 6A meer dan voldoende.
Tuut doink, wat een technische info voor iemand die niks met electriciteit heeft Maar ik kom er wel uit denk ik.
Dat lichtje ga ik niet monteren, zie de toegevoegde waarde niet zo. Moet iig ook stroom hebben als de accu niet aanstaat. Dus dat ik mn telefoon er aan kan laten liggen als het contact uit staat. Begrijp dat ik m dan moet aansluiten op de accu.
Het draadje wat eraan zit is sowieso te kort dus zal zelf iets moeten maken: van accu (+?) naar het zekeringskastje -zekeringetje ertussen gelukkig nog plek zat- en daarvandaan naar binnen het interieur in en dan aansluiten aan de sigarettenaansteker. Die sigarettenaansteker moet aan metaal verbonden worden en kan ik dus niet zomaar los naast de versnellingspook neerleggen?
P.S. kan me niet echt herinneren dat in het verleden de wijzer ook gelijk ging dalen op het moment dat ik stopte bij een verkeerslicht. Trek ik weer op dan gaat de wijzer weer naar het midden. Als ik het licht uitzet (en de motor loopt nog) kruipt de wijzer weer langzaam naar het midden toe. Geef ik wat extra gas dan gaat de wijzer heel snel weer naar het midden toe. Vraag het dus omdat het me in het verleden niet echt is opgevallen.
Dat lichtje ga ik niet monteren, zie de toegevoegde waarde niet zo. Moet iig ook stroom hebben als de accu niet aanstaat. Dus dat ik mn telefoon er aan kan laten liggen als het contact uit staat. Begrijp dat ik m dan moet aansluiten op de accu.
Het draadje wat eraan zit is sowieso te kort dus zal zelf iets moeten maken: van accu (+?) naar het zekeringskastje -zekeringetje ertussen gelukkig nog plek zat- en daarvandaan naar binnen het interieur in en dan aansluiten aan de sigarettenaansteker. Die sigarettenaansteker moet aan metaal verbonden worden en kan ik dus niet zomaar los naast de versnellingspook neerleggen?
P.S. kan me niet echt herinneren dat in het verleden de wijzer ook gelijk ging dalen op het moment dat ik stopte bij een verkeerslicht. Trek ik weer op dan gaat de wijzer weer naar het midden. Als ik het licht uitzet (en de motor loopt nog) kruipt de wijzer weer langzaam naar het midden toe. Geef ik wat extra gas dan gaat de wijzer heel snel weer naar het midden toe. Vraag het dus omdat het me in het verleden niet echt is opgevallen.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
1: Hoeft niet per sé via zekeringkastje, je kunt ook rechtstreeks een draad vanaf de + van je accu naar binnen trekken met een zwevende zekering ertussen:
(Dat witte geval midden-onder, knip maar van een oude autoradio af, wel even checken hoeveel ampère zekering er in zit)
Wel de kabel goed isoleren waar hij door het schutbord gaat!
2: Idd, je moet massa hebben, dus het metalen omhulsel in contact zetten met de koets, in een beugeltje, of met een draad. Met een beugel zit de aansteker meteen goed vast.
Over je PS, ziet er uit of er niets raars aan de hadn is met je dynamo.
(Dat witte geval midden-onder, knip maar van een oude autoradio af, wel even checken hoeveel ampère zekering er in zit)
Wel de kabel goed isoleren waar hij door het schutbord gaat!
2: Idd, je moet massa hebben, dus het metalen omhulsel in contact zetten met de koets, in een beugeltje, of met een draad. Met een beugel zit de aansteker meteen goed vast.
Over je PS, ziet er uit of er niets raars aan de hadn is met je dynamo.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
Ik heb sigaretten aansteker gekocht om mijn navigatie op te laden.
Heb plus, rechtstreeks vanaf de accu (incl) zekering.
en min op de massa.
Als ik de stekker van de lader erin stop, brand de zekering van de lader door! Hoe komt dit?
Heb nagemeten met multi meter er staat 13.47 Volt op... dus eigenlijk gewoon normaal.
Iemand een oplossing wat ik fout heb gedaan? Of moet veranderen dat die zekering niet doorbrandt?
Heb plus, rechtstreeks vanaf de accu (incl) zekering.
en min op de massa.
Als ik de stekker van de lader erin stop, brand de zekering van de lader door! Hoe komt dit?
Heb nagemeten met multi meter er staat 13.47 Volt op... dus eigenlijk gewoon normaal.
Iemand een oplossing wat ik fout heb gedaan? Of moet veranderen dat die zekering niet doorbrandt?
ik heb er nog niet naar gekeken, maar de lader is goed! Ik heb ook een stekker die ik in het stopcontact kan stoppen, doe daar de 12-volt-stekker in, en dan laad de navigatie ook op... (als de zekering het weer doet). dus de lader is iig goed.
plus/min verwisseld: lijkt mij niet, heb rood als + genomen en zwart als -
en het lijkt mij dat de zekering in die de fabriek erin zet, "goed" is....
meer tips welkom! Van het weekend ga ik het proberen op te lossen...
plus/min verwisseld: lijkt mij niet, heb rood als + genomen en zwart als -
en het lijkt mij dat de zekering in die de fabriek erin zet, "goed" is....
meer tips welkom! Van het weekend ga ik het proberen op te lossen...
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
zelf had ik eens van op een nl eendenmarktkramer zo een kastje gekocht met 4 aansluitingen .
1 speciaal voor de sigaren aansteker;
en 3 voor het laden van dingen .
heeft ook 3 leds voor als de batt. verzwakt of te veel door geeft .
dit lijkt prima te werken .
maar steek ik nu m'n navi. in of wat anders gaat de boel uit en word er niks geladen .
vermoedelijk licht het in het kastje .
heb het een keer open gegooit en denk als ik de stekker er in duw gaat het achterste plaatje waar het neusje van de stekker tegen komt naar achterplooien ?????
1 speciaal voor de sigaren aansteker;
en 3 voor het laden van dingen .
heeft ook 3 leds voor als de batt. verzwakt of te veel door geeft .
dit lijkt prima te werken .
maar steek ik nu m'n navi. in of wat anders gaat de boel uit en word er niks geladen .
vermoedelijk licht het in het kastje .
heb het een keer open gegooit en denk als ik de stekker er in duw gaat het achterste plaatje waar het neusje van de stekker tegen komt naar achterplooien ?????
Laatst gewijzigd door joe_catchou op di 24 feb, 2009 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
see you when you see me
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
zou het wel doen .
is voor je zelf een extra veiligheid als er wat mis is .
en de andere zekering gaat niet door bey bey kabel boom .
en er zijn prettigere dingen om te vervangen .
je kan bv. een zwevende zekering plaatsen.
dit is zo een zekering dat bij autoradio's aan hangt makkelijk en het hangt aan je zelfde plus draadje.
deze kan je zien zie hierboven foto bij "the nosepicker"
is voor je zelf een extra veiligheid als er wat mis is .
en de andere zekering gaat niet door bey bey kabel boom .
en er zijn prettigere dingen om te vervangen .
je kan bv. een zwevende zekering plaatsen.
dit is zo een zekering dat bij autoradio's aan hangt makkelijk en het hangt aan je zelfde plus draadje.
deze kan je zien zie hierboven foto bij "the nosepicker"
see you when you see me