Mengverhoudingen autolak
Mengverhoudingen autolak
Hallo allemaal!
Ik wil graag een liter autolak verdunnen omdat ik het met de compressor wil spuiten. Het is nu gewoon dikke 'verf' zeg maar. Weet iemand hoeveel verharder ik bij 1 liter moet voegen zodat het spuitbaar is? Bedankt alvast!
Ik wil graag een liter autolak verdunnen omdat ik het met de compressor wil spuiten. Het is nu gewoon dikke 'verf' zeg maar. Weet iemand hoeveel verharder ik bij 1 liter moet voegen zodat het spuitbaar is? Bedankt alvast!
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Hoi Erwin, je moet het zo zien, als je een glas water leeg laat lopen doet het water er een bepaalde tijd over, laat je een glas stroop leeglopen dan doet de stroop er daar veel langer over. Meng je de stroop met een bepaalde hoeveelheid water, dan zal de stroop sneller uit het glas gaan lopen. Dat noem je viscositeit. Nu zijn er voor de lakken bepaalde snelheden bekend en zijn er zelfs een soort van zandlopertjes waarop je kunt aflezen hoe snel de gemengde lak uit het bekertje loopt. Gaat het te langzaam dan doe je er iets meer verdunner bij, gaat het te snel is de verf eigenlijk te dun en moet je er dus wat meer verf bij doen. De meeste van ons doen het op gevoel, echter bij elke lak zijn er documenten te verkrijgen waarin precies staat hoeveel verharder je er bij moet doen en hoeveel verdunner.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Als je 'op gevoel' aan het mengen bent kun je aan je spuitwerk zien hoe het vloeit door 'langs' de gespoten delen af te kijken. (teststukje spuiten) Heb je een vlak gespoten, dan zie je of het mooi glad wordt of een sinaasappelstructuur geeft. Sinaasappel = te dikke lak (of slechte spuit, of verkeerde kop in spuit, of te schraal gespoten, of..) Geeft wel indicatie van de viscositeit, bij sinaasappelstructuur meer verdunnen en nog een proefstukje spuiten. Beetje proberen dus.
Óf toch even de verfboer opsnorren en de mengverhouding vragen. Verdunning ligt vaak tussen 30 en 50 %, verharder ligt aan de laksoort/merk. Dat laatste is dus zo niet te zeggen.
Óf toch even de verfboer opsnorren en de mengverhouding vragen. Verdunning ligt vaak tussen 30 en 50 %, verharder ligt aan de laksoort/merk. Dat laatste is dus zo niet te zeggen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Gebruiker
- Berichten: 63
- Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
- Locatie: Sint Michielsgestel
Re: Mengverhoudingen autolak
Heel eenvoudig uit te proberen. Maak op je gevoel de kleur aan met wat verharder en verdunner, neem niet teveel van alles, gebruik bij voorkeur een rode lak. Meng deze goed, aanbevolen met een mixer, liefst staafmixer, maar wel een goede, duurdere uitvoering, ivm constante toerental. Koop een treinkaartje alvast naar verweg.
Neem daarna een proefstuk, de auto van pa of van de buurman, spuit net zolang tot je de juiste verhouding hebt gevonden. Ga dan eerst op reis, en maak je werkstuk na een week of wat - timing - af.
Succes.
Neem daarna een proefstuk, de auto van pa of van de buurman, spuit net zolang tot je de juiste verhouding hebt gevonden. Ga dan eerst op reis, en maak je werkstuk na een week of wat - timing - af.
Succes.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 163
- Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 18:44
- Locatie: Echt
- Patrick Hoskam
- Regelmatige poster
- Berichten: 219
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
- Locatie: Rossum
diedie laatste opmerking ben ik het dan weer niet direct mee eens, het is allemaal afhankelijk van merk en soort lak, ik werk zelf altij met standox en deze is na toevoeging van verharder al spuit klaar.
Daarnaast ligt het ook aan je luchtdruk en spuit opening
Daarnaast ligt het ook aan je luchtdruk en spuit opening
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde