Lekker werkje voor de winter

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Lekker werkje voor de winter

Bericht door Deuche Fester » wo 5 nov, 2008 00:02

2 weken terug gebeurde het, een van de uitlaatpakkingen gaf de geest, verbrande papierlucht in de cabine verraadde het al een beetje. De eend naar ons gloednieuwe sleutelhonk gesleept om de boel even snel in orde te maken.

Vandaag even bij D&O wat pakkingen gehaald om dezelfde avond de boel weer fijn in elkaar te kunnen draaien. Kan ik deze week eindelijk weer rijden... Dus niet... Een van de bouten om de inlaat vast te zetten draait dol en wijst op een versleten schroefdraad in de linker kop... Dat wordt dus Heli coilen was meteen de gedachte. Dus, dan maar de kop demonteren zodat ik deze binnenkort aan onze favoriete monteur kan overhandigen.

Afbeelding

Na wat gepruts schuiven we de kop van het blok en...

Afbeelding

Wat is er in godsnaam hier gebeurd?!?! Ik heb hier dus zeker weten mee rondgereden, maar zonder enige notie dat er wat mis was. Ook de stangen naar de kleppen toe hadden al slijtageplekken opgelopen dus het was niet nieuw.

Nu is mijn vraag eigenlijk, kan ik deze kop nog in orde maken? zijn die buizen te vervangen of moet ik op zoek naar een nieuwe kop? (iemand nog een AM112 liggen misschien?)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 5 nov, 2008 00:17

Die buizen zijn nieuw te koop en zitten erin geklemd. Zijn dus best moeilijk te vervangen en ik zou misschien zelfs overwegen om het door een revisiebedrijf te laten doen.
Ze hebben bij montage een keer de kop er niet goed op gehad en deze is bij het aandraaien dus klemgelopen op het carter. Heb dit in het verleden zelf ook een keer gehad en ik vermoed meerdere met mij.

Is dus te fixen, maar precies werkje. De buizen zijn namelijk van alumium en gaan dus snel weer kapot.

Schiet me net te binnen.

Je zou ze trouwens ook aan een revisiebedrijf kunnen vragen of ze deze kunnen fixen. Ik heb ooit koppen laten reviseren en door het stralen waren deze pijpjes ook wat verbogen (niet gescheurd) en deze hadden ze in no-time weer rond. Het is het vragen waard.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 5 nov, 2008 08:09

dat komt door verkeerd monteren! je moet goed opletten dat de buisjes er precies invallen!

de buisjes kan je gewoon kopen via bepaalde webshops of bij eendenboeren.

kijk je kleppen gelijk na en monteer nieuwe klepseals!
nieuwe brilrubbers (de goede!)

helicoil werk goed je kan daarna je spruitstuk mooi vast zetten. let even op de andere inlaat boutjes dat je die ook even opfrist met evt een helicoil, anders blijf je bezig.

veel succes als je er niet uit komt meld je je maar!

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 5 nov, 2008 10:54

Thanks, dus het valt in principe dus wel te repareren, al moet er een specialist aan te pas komen.

Ik ga ondertussen op zoek naar een vervangende AM112 kop. Misschien valt dat nog goedkoper uit ook.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 5 nov, 2008 10:57

Stoterstangbuizen, zo heten ze volgens Burton. Zojuist te horen gekregen dat deze prima zelf te vervangen moeten zijn, dus samen met een brilrubber besteld. Kan met enige mazzel a.s. zaterdag de boel al klaar hebben met hulp van D&O.

Ik zal er wat foto's van maken

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » wo 5 nov, 2008 12:38

ramon hoebedoel je de goede brilrubbers?
welke zijn dat dan en waar?
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 5 nov, 2008 13:05

De goede brilrubbers zijn dus dezelfde die er nu opzitten.Als je dus een
dekseltje heb met een uitsparing in de zijkant,moet ook dat rubber dat
bobboeltje hebben en bij een 602 motor altijd de grote zijde boven.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Re: Lekker werkje voor de winter

Bericht door Bartje » wo 5 nov, 2008 14:05

Thadeez schreef:Een van de bouten om de inlaat vast te zetten draait dol en wijst op een versleten schroefdraad in de linker kop... Dat wordt dus Heli coilen was meteen de gedachte.
Kan je er geen moertje achter leggen? Dat heb ik volgens mij ook..

Sucees verder!

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 5 nov, 2008 14:38

Ik doe het liever netjes eigenlijk :)
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 5 nov, 2008 14:51

Je kan er ook M8 in tappen,daar is plaats voor

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 5 nov, 2008 15:41

Updeet: Leenapk heeft wellicht een kopje liggen :)
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 5 nov, 2008 21:43

neee gewoon een nieuwe m7 helicoil zetten hou het origineel!!

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 5 nov, 2008 23:05

Reden? Ik heb liever een gave kop dan een waar een zwak punt aan zit.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 5 nov, 2008 23:27

Een goed geplaatste helcoil is geen zwak punt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » do 6 nov, 2008 09:01

Een goed geplaatste helicoil is zelfs sterker. Dus dat moet geen belemmering zijn. En kopjes zijn er ook genoeg. Dus kunt voor beide opties gaan. Heb zelf preventief in alle draadgaten voor het spruitstuk helicoils gezet. Werkt prima.

Volgens mij heb ik ook nog wel wat kopjes liggen, maar waarschijnlijk kun je ze makkelijker dicht bij huis scoren :D.

Gesloten