Gestrand, wil nu niet meer starten
Gestrand, wil nu niet meer starten
Hallo allemaal,
Een tijdje terug heb ik een 2CV Charleston uit 1985 gekocht. In het begin alleen maar korte ritjes mee gemaakt naar de autohobbyclub(doordeweeks zit ik op een kazerne) en er daar wat aan gesleuteld.
Toen kwam het moment dat ik haar naar huis wou rijden, en je raadt het al, pech! Natuurlijk kom je dan ook net in de Zeeburgtunnel stil te staan
Enfin, ANWB erbij geroepen en de auto weggesleept naar een veilige locatie. Na een tijdje kwam er een monteur van de ANWB langs en het euvel was al vrij snel gevonden:
Gelukkig had ik nog een reserve in de auto liggen, die erop geschroefd maar ze weigerde nog steeds dienst. Volgens de man van de ANWB heeft de bobine waarschijnlijk de ontsteking naar de mallemoeren geholpen en moet die vervangen worden.
De gescheurde bobine had ik van iemand op de sleutelclub gekregen die vroeger een besteleend had. Wat ik vermoed is dat het een 6 volt bobine is die het na een iets langer ritje niet meer uithield en is gebarsten(wisten jullie trouwens al dat de koelolie erin naar bbq-saus ruikt? ). Kan iemand dit vermoeden bevestigen en wat zijn nu de meest logische stappen om het probleem op te lossen?
Bvd,
Een tijdje terug heb ik een 2CV Charleston uit 1985 gekocht. In het begin alleen maar korte ritjes mee gemaakt naar de autohobbyclub(doordeweeks zit ik op een kazerne) en er daar wat aan gesleuteld.
Toen kwam het moment dat ik haar naar huis wou rijden, en je raadt het al, pech! Natuurlijk kom je dan ook net in de Zeeburgtunnel stil te staan
Enfin, ANWB erbij geroepen en de auto weggesleept naar een veilige locatie. Na een tijdje kwam er een monteur van de ANWB langs en het euvel was al vrij snel gevonden:
Gelukkig had ik nog een reserve in de auto liggen, die erop geschroefd maar ze weigerde nog steeds dienst. Volgens de man van de ANWB heeft de bobine waarschijnlijk de ontsteking naar de mallemoeren geholpen en moet die vervangen worden.
De gescheurde bobine had ik van iemand op de sleutelclub gekregen die vroeger een besteleend had. Wat ik vermoed is dat het een 6 volt bobine is die het na een iets langer ritje niet meer uithield en is gebarsten(wisten jullie trouwens al dat de koelolie erin naar bbq-saus ruikt? ). Kan iemand dit vermoeden bevestigen en wat zijn nu de meest logische stappen om het probleem op te lossen?
Bvd,
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
De bobine op de foto is een visa bobine. Die heeft een hogere weerstand waardoor je contact punten weg branden.
Een normale 2cv bobine heeft de zelfde vorm maar is zwart. Meestal zijn die voor 12v maar kan ook voor 6v zijn. Of een bobine 12 of 6v is kun je zien aan een van de twee kabten waar je de bougie kabels aansluit daar staat dan 6v of 12v.
Om je probleem op te lossen zul je een setje nieuwe punten met condesator en een nieuwe zwarte (12v) bobine moeten kopen. Punten monteren en afstellen bobine monteren en als het verder dan ook goed is doet ie het weer.
Succes, hopelijk rij je weer snel!, Bart
Een normale 2cv bobine heeft de zelfde vorm maar is zwart. Meestal zijn die voor 12v maar kan ook voor 6v zijn. Of een bobine 12 of 6v is kun je zien aan een van de twee kabten waar je de bougie kabels aansluit daar staat dan 6v of 12v.
Om je probleem op te lossen zul je een setje nieuwe punten met condesator en een nieuwe zwarte (12v) bobine moeten kopen. Punten monteren en afstellen bobine monteren en als het verder dan ook goed is doet ie het weer.
Succes, hopelijk rij je weer snel!, Bart
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
of in plaats van punten electronische ontsteking monteren. heeft diverse voordelen, die je hier op 't forum kunt vinden met behulp an de zoekfunctie. succes ermee!Bartje schreef:Om je probleem op te lossen zul je een setje nieuwe punten met condesator en een nieuwe zwarte (12v) bobine moeten kopen. Punten monteren en afstellen bobine monteren en als het verder dan ook goed is doet ie het weer.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Eramo,als je logisch nadenk,weet je dat je een aardige tijd gestart heb,sinds je die kapotte bobine had,dus verwacht ik dat je bougies flink
zwart zullen zijn,haal ze eruit en kijk of je een vonk heb,Gezien het merk
ontsteking weet rudie@2cvazu.com wel welke bobine bij die ontsteking
hoort.
zwart zullen zijn,haal ze eruit en kijk of je een vonk heb,Gezien het merk
ontsteking weet rudie@2cvazu.com wel welke bobine bij die ontsteking
hoort.