Frictiedempers in draagarmen 1955

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Stef
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 25 nov, 2008 08:05
Locatie: Richards Bay, Zuid-Afrika

Frictiedempers in draagarmen 1955

Bericht door Stef » ma 1 dec, 2008 08:04

Beste Allen,

Ik heb vorige week een engelse 12 pk uit 1955 gekocht en het viel me op dat het linkervoordraagarm een zwaar punt heeft. Ik heb hem opengeschroefd en vond er een frictiedemper. Ik heb wat tips en afstelgegevens nodig. Wie kan mij helpen?

Groeten uit Zuid-Afrika

Stef
Slough AZ PO 1955

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 1 dec, 2008 08:56

Hallo Stef.
Je haalt de frotteur(schokdemper)met een hamer en/of schroevendraaier
naar buiten en voel of hij het zware punt kwijt is,nee dan zijn het de lagers
Ja, dan zijn het dus se schokbrekers.De lagers haal je eerst het splitpennetje uit de ringmoer en tik die los,haal de spoorstang boven de
fussee pen los en dan kan de draagarm eraf.
voor de schokbrkers schroef je de grote moer los,de veer eraf,de plaat eraf
let op hoe de binnenveer ligt,de frictieplaat eraf en alle vlakken schoon en
vlak schuren,dus ook het remmateriaal.Dan monteer je alles weer en schroef die moer zover vast dat er 6 draadgangen uitsteken en maak je zelf je speciaal gereedschap Een strip metaal die in de gleuf aan de
buitenkant past en 1cm haaks ombuigen en voor het gat in het midden een bout.Dan zet je de onderplaat op de 3 nokken en met het gereedschap
draai je de bovenplaat ook voor de 3 nokken en slaat hem erop.dan kan je
de middenplaat zo slaan dat de 3 boutjes weer passen en aan de andere
kant hetzelfde,anders veert hij scheef

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 1 dec, 2008 09:04

Klopt bijna, alleen dat verhaal met die 6 draadgangen niet. Tenminste niet bij de nieuwe die ik gemonteerd heb.

Die zitten te 'vast'. Daardoor zijn denk ik de voeringen verglaasd en kraakt van een jewelste, en als je de wagen wegzet blijft deze staan. Dus als je een parkeervak inrijd dan staat de wagen scheef tenzij je hem weer naar beneden duwt.

Officieel moet je de dempers warm maken, door ze erg vaak te bewegen, daarna moeten ze bij een bepaald koppel slippen. Zal vanmiddag kijken of ik het betreffende deel van de wph kan inscannen.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 1 dec, 2008 09:19

Jeroentje,als het een auto van 1955 is in Zuid Afrika,denk ik niet dat die
jongen even 2 nieuwe kan halen.Maar een auto die al 53 jaar oud is zal hij
ze dus op de ouderwedse manier moeten gaan opknappen.Maar ik denk dat
dat voor jouw tijd was.Maar zo heb ik er 100derden gereviseerd

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 1 dec, 2008 10:18

Ik denk dat post waarschijnlijk ook wel een pakketje naar Zuid Afrika brengt. :lol:

Los van het feit hoeveel 100-den je hebt gereviseerd blijft overeind dat die dingen moeten slippen bij een bepaald moment. En dit dus het weggedrag beinvloed. Heb bij onze oude Ami me aan de regels van het WPH gehouden en die veerde goed. Heb bij de Mehari me er makkelijk vanaf gemaakt, en die is VEEL te stug, en blijft staan. En kraakt nu dus ook als de vering warm word na een tijdje. Moet dit nog fixen.

De frotteurs die ik in mijn handen heb gehad (geen 100-den) waren zonder uitzondering niet meer op te knappen. De ijzeren plaat die tegen het frictiemateriaal aankomt was niet meer recht. En dan word het contactopervlak minder en moet je dus met een klein contact oppervlak proberen het slipmoment af te regelen. Dit betekend verhoogde slijtage, en dus weer eerder prutsen met de frotteurs.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 1 dec, 2008 10:53

Kijk en daar heb je nu gelijk in.Ik had dus ook het driehoekig gereedschap
zodat ik ze met de momentsleutel precies kon afstellen en dan kom je op een bepaald moment dat die oude opgeknapte dingen met 6 gangen precies goed stonden.Je moet ze natuurlijk wel op een glasplaat met schuurpapier goed vlak houden.Maar vlak vijlen was het eerste wat je op
een technische school leert

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » wo 31 dec, 2008 21:23

Maar vlak vijlen was het eerste wat je op
een technische school leert
Ook het vlakvijlen met hindernissen ?? De plaatjes waar het frictiemateriaal opzit kun je vlakvijlen. Maar stalen oppervlakten waar deze tegen aankomen niet. Dus niet zomaar aan prutsen en gewoon het beste resultaat halen.

Plaats reactie