Beste Allen,
Ik heb vorige week een engelse 12 pk uit 1955 gekocht en het viel me op dat het linkervoordraagarm een zwaar punt heeft. Ik heb hem opengeschroefd en vond er een frictiedemper. Ik heb wat tips en afstelgegevens nodig. Wie kan mij helpen?
Groeten uit Zuid-Afrika
Stef
Frictiedempers in draagarmen 1955
-
- Beginner
- Berichten: 25
- Lid geworden op: di 25 nov, 2008 08:05
- Locatie: Richards Bay, Zuid-Afrika
Frictiedempers in draagarmen 1955
Slough AZ PO 1955
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo Stef.
Je haalt de frotteur(schokdemper)met een hamer en/of schroevendraaier
naar buiten en voel of hij het zware punt kwijt is,nee dan zijn het de lagers
Ja, dan zijn het dus se schokbrekers.De lagers haal je eerst het splitpennetje uit de ringmoer en tik die los,haal de spoorstang boven de
fussee pen los en dan kan de draagarm eraf.
voor de schokbrkers schroef je de grote moer los,de veer eraf,de plaat eraf
let op hoe de binnenveer ligt,de frictieplaat eraf en alle vlakken schoon en
vlak schuren,dus ook het remmateriaal.Dan monteer je alles weer en schroef die moer zover vast dat er 6 draadgangen uitsteken en maak je zelf je speciaal gereedschap Een strip metaal die in de gleuf aan de
buitenkant past en 1cm haaks ombuigen en voor het gat in het midden een bout.Dan zet je de onderplaat op de 3 nokken en met het gereedschap
draai je de bovenplaat ook voor de 3 nokken en slaat hem erop.dan kan je
de middenplaat zo slaan dat de 3 boutjes weer passen en aan de andere
kant hetzelfde,anders veert hij scheef
Je haalt de frotteur(schokdemper)met een hamer en/of schroevendraaier
naar buiten en voel of hij het zware punt kwijt is,nee dan zijn het de lagers
Ja, dan zijn het dus se schokbrekers.De lagers haal je eerst het splitpennetje uit de ringmoer en tik die los,haal de spoorstang boven de
fussee pen los en dan kan de draagarm eraf.
voor de schokbrkers schroef je de grote moer los,de veer eraf,de plaat eraf
let op hoe de binnenveer ligt,de frictieplaat eraf en alle vlakken schoon en
vlak schuren,dus ook het remmateriaal.Dan monteer je alles weer en schroef die moer zover vast dat er 6 draadgangen uitsteken en maak je zelf je speciaal gereedschap Een strip metaal die in de gleuf aan de
buitenkant past en 1cm haaks ombuigen en voor het gat in het midden een bout.Dan zet je de onderplaat op de 3 nokken en met het gereedschap
draai je de bovenplaat ook voor de 3 nokken en slaat hem erop.dan kan je
de middenplaat zo slaan dat de 3 boutjes weer passen en aan de andere
kant hetzelfde,anders veert hij scheef
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Klopt bijna, alleen dat verhaal met die 6 draadgangen niet. Tenminste niet bij de nieuwe die ik gemonteerd heb.
Die zitten te 'vast'. Daardoor zijn denk ik de voeringen verglaasd en kraakt van een jewelste, en als je de wagen wegzet blijft deze staan. Dus als je een parkeervak inrijd dan staat de wagen scheef tenzij je hem weer naar beneden duwt.
Officieel moet je de dempers warm maken, door ze erg vaak te bewegen, daarna moeten ze bij een bepaald koppel slippen. Zal vanmiddag kijken of ik het betreffende deel van de wph kan inscannen.
Die zitten te 'vast'. Daardoor zijn denk ik de voeringen verglaasd en kraakt van een jewelste, en als je de wagen wegzet blijft deze staan. Dus als je een parkeervak inrijd dan staat de wagen scheef tenzij je hem weer naar beneden duwt.
Officieel moet je de dempers warm maken, door ze erg vaak te bewegen, daarna moeten ze bij een bepaald koppel slippen. Zal vanmiddag kijken of ik het betreffende deel van de wph kan inscannen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Ik denk dat post waarschijnlijk ook wel een pakketje naar Zuid Afrika brengt.
Los van het feit hoeveel 100-den je hebt gereviseerd blijft overeind dat die dingen moeten slippen bij een bepaald moment. En dit dus het weggedrag beinvloed. Heb bij onze oude Ami me aan de regels van het WPH gehouden en die veerde goed. Heb bij de Mehari me er makkelijk vanaf gemaakt, en die is VEEL te stug, en blijft staan. En kraakt nu dus ook als de vering warm word na een tijdje. Moet dit nog fixen.
De frotteurs die ik in mijn handen heb gehad (geen 100-den) waren zonder uitzondering niet meer op te knappen. De ijzeren plaat die tegen het frictiemateriaal aankomt was niet meer recht. En dan word het contactopervlak minder en moet je dus met een klein contact oppervlak proberen het slipmoment af te regelen. Dit betekend verhoogde slijtage, en dus weer eerder prutsen met de frotteurs.
Los van het feit hoeveel 100-den je hebt gereviseerd blijft overeind dat die dingen moeten slippen bij een bepaald moment. En dit dus het weggedrag beinvloed. Heb bij onze oude Ami me aan de regels van het WPH gehouden en die veerde goed. Heb bij de Mehari me er makkelijk vanaf gemaakt, en die is VEEL te stug, en blijft staan. En kraakt nu dus ook als de vering warm word na een tijdje. Moet dit nog fixen.
De frotteurs die ik in mijn handen heb gehad (geen 100-den) waren zonder uitzondering niet meer op te knappen. De ijzeren plaat die tegen het frictiemateriaal aankomt was niet meer recht. En dan word het contactopervlak minder en moet je dus met een klein contact oppervlak proberen het slipmoment af te regelen. Dit betekend verhoogde slijtage, en dus weer eerder prutsen met de frotteurs.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Kijk en daar heb je nu gelijk in.Ik had dus ook het driehoekig gereedschap
zodat ik ze met de momentsleutel precies kon afstellen en dan kom je op een bepaald moment dat die oude opgeknapte dingen met 6 gangen precies goed stonden.Je moet ze natuurlijk wel op een glasplaat met schuurpapier goed vlak houden.Maar vlak vijlen was het eerste wat je op
een technische school leert
zodat ik ze met de momentsleutel precies kon afstellen en dan kom je op een bepaald moment dat die oude opgeknapte dingen met 6 gangen precies goed stonden.Je moet ze natuurlijk wel op een glasplaat met schuurpapier goed vlak houden.Maar vlak vijlen was het eerste wat je op
een technische school leert