Terugkerend startprobleem

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Terugkerend startprobleem

Bericht door Twécévé » vr 2 jan, 2009 11:24

Mijne heren (en enkele dame),

Mn eend staat al een week of 2 stil ivm pekel en vakantie. Ik dacht vandeweek; laat ik dr maar even starten anders doet ze het 5 januari niet als ik naar mn werk wil.

Eilaas, ze deed het al niet meer. Startmotor draait vol enthousiasme maar starten ho maar. De eerste keer in het begin iets wat op aanslaan leek maar daarna niet meer.

Nu heb ik begin van dit jaar ook lopen tobben en contactpuntjes lopen vervangen etc. etc. Uiteindelijk bleek de accu te zwak om de bougies te laten vonken (15 minuten lampen laten branden). Ik vermoed dat dit weer het probleem is (ondanks dat pas op de veiligheidsdag van Citroen in november de accu prima voldeed).

Is dit een kwestie van mee leren leven of toch naar een andere accu uitkijken?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 2 jan, 2009 11:31

hoe oud is de accu en B als de motor lekker rond gaat lijkt mij dat niet hoor, probeer eens de slinger.

Verder wat je eens moet proberen is starten, maar dan kort laten rondgaan en dan sleutel loslaten. Als hij dan wel wil aanslaan is de vonk net te zwak.

Wat ik ook zou proberen is choke uittrekken en geen gas geven en kort starten.

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Roel van de wal » vr 2 jan, 2009 14:44

M.,

Het komt voor dat de brandstof "terug" zakt, zodat in de aanvoerleiding lucht ontstaat. Ik heb dit euvel met een Dyane, het brandstofpompje houdt de toevoer niet "constant", -klopt dit eigenlijk wel, medeleden??- i.i.g. loopt de benzine terug. je kunt dit gemakkelijk controleren, haal even het benzineslangetje lso van de carbuarteur en start even. Als er benzine uitspuit, zit ik verkeerd.
Tip, doe dit met een hulpje om een hoop ellende te voorkomen.

Succes,
Roel

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » vr 2 jan, 2009 15:09

het lastige is dat veel eendjes een eigen karakter hebben, en dus een eigen startritueel, wat ook nog afhankelijk is van het weer.

de mijne start boven nul zonder choke, als het vriest hoef ik de choke maar een fractie uit te trekken. andere eendjes vragen een andere benadering. het lullige is dat het even kan duren voordat je doorhebt wat jouw ritueel is. ondertussen is je accu leeg of de motor verzopen.

als je benzine begint te ruiken, dan heb je 'm verzopen, wat dan helpt is het gaspedaal helemaal intrappen, rustig tot op de bodem, daar houden en maar doorstarten, kan je rustig 30 seconden volhouden.

en natuurlijk de basis nagaan, voor ontbranding heb je lucht, benzine en een vonk nodig. dus dat eerst controleren.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 2 jan, 2009 15:11

Ik heb dit laatst ook gehad. Mijn eend staat voor de winter gestald. Wilde m ff starten en dat duurde heel lang. De accu had kracht zat, de startmotor draaide volop. Uiteindelijk sloeg ie wel aan en liep het motortje net zo mooi als altijd.

Ik heb het vermoeden dat het een combinatie is van terugzakken brandstof en een wat zwakkere vonk. Heb er 123 ignition op zitten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 2 jan, 2009 15:25

Als mijn eend een week gestaan heeft moet ik ook lang doorstarten (20 sec.). Dacht ook dat de benzine terug liep door de pomp maar met de slang los gehaald komt er meteen benzine uit dus dat is het niet. Moet nog een keer de deksel van de caburateur halen om te kijken of de vlotterkamer na een week stilstaan nog vol zit.

Ik heb er ook herhaaldelijk last van dat de stekkers van de bobine los zitten, dus kijk daar ook eens naar. Verder gewoon controleren of er een vonk is en of er brandstof komt. Als de startmotor goed rond gaat verwacht ik niet dat het aan de accu ligt.
Schultenbräu das ist mein Bier !

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 2 jan, 2009 15:29

Boudewijn schreef:
Ik heb er ook herhaaldelijk last van dat de stekkers van de bobine los zitten, dus kijk daar ook eens naar.
Als je die stekkertjes iets aanknijpt met een tangetje dan kun je ze wat strakker op de bobine schuiven. Dan vallen ze er niet meer zomaar af.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 2 jan, 2009 16:30

TB schreef:
Boudewijn schreef:
Ik heb er ook herhaaldelijk last van dat de stekkers van de bobine los zitten, dus kijk daar ook eens naar.
Als je die stekkertjes iets aanknijpt met een tangetje dan kun je ze wat strakker op de bobine schuiven. Dan vallen ze er niet meer zomaar af.
Heb ik al geprobeerd. Ook vast zetten met een tywrap. Is gewoon helemaal versleten en er moeten nieuwe op, maar ze moeten er wel het zelfde uitzien als het origineel. Ik ben nog op zoek naar goede stekkers

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 2 jan, 2009 16:42

Op ebay kwam ik die stekkertjes laatst tegen.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » vr 2 jan, 2009 17:05

Heeft een eend handelaar of garage niet gewoon van die stekkers liggen dan?

Ik heb er ooit eens een soort van standaard stekkers opgezet van de brezan of zo. Werkt prima alleen sloten deze niet helemaal aan tot aan de bobine, er was nog een stukje van het koperen staafje zichtbaar. Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar ik me voorstellen dat als je onder extreem vochtige omstandigheden rijd (door water waden en zo) dat het dan mogelijk wel een probleem kan worden.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 2 jan, 2009 17:52

mijn dyane kreeg ook startproblemen toen het begon te vriezen, soms sloeg ze aan, soms totaal niet.
Ik dacht dat het aan de bougiekabels lag, maar gelukkig keek ik eerst naar de bougies zelf, deze stonden op 1,4 in plaats van 0,6..... deze op 0,65 gezet en nu start ze gelijk, zelfs toen ik eens de choke vergat.....

mijn tip dus, controleer ook even de afstand van de bougies....... als het daar niet aan ligt heb je dat in elk geval al uitgesloten..
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 2 jan, 2009 23:55

supercees schreef:het lastige is dat veel eendjes een eigen karakter hebben, en dus een eigen startritueel, wat ook nog afhankelijk is van het weer.
Dat is de spijker op z'n kop! Prachtige uitspraak.

Mn eendje loopt inmiddels. Elke dag een keer geprobeerd en vanavond dus weer. Op een gegeven moment voelde ik aan dat het ging komen, en ja hoor eindelijk gepruttel (nog wel paar keer afgeslagen maar startte daarna steeds weer).
Kan helaas niet achterhalen waarom ze het nu wel deed. Vermoed door de tip om de choke open te zetten en het gaspedaal met rust te laten.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 jan, 2009 11:05

waarschijlijk een al wat oudere brandstofpomp, en de vlotter die niet helemaal goed staat (pruttelen en weer afslaan). Overigens een setje nieuwe sproeiers kan ook geen kwaad, deze stammen nog uit het loodtijdperk, wat helaas voor afzetting kan zorgen.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 3 jan, 2009 15:30

Kleine slangklemmetjes op de stekkertjes zetten kan ook helpen. Deden wij altijd bij onze 4x4 eenden.
diverse Citroens, wat anders.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 3 jan, 2009 16:30

AZL57 schreef:Kleine slangklemmetjes op de stekkertjes zetten kan ook helpen. Deden wij altijd bij onze 4x4 eenden.
Bedankt voor de tip. Ik moet gewoon eens bij een eenden boer gaan kijken of die ze niet heeft, tot die tijd Tywraps er om heen en regelmatig vervangen omdat ze steeds losser gaan zitten. Dat komt waarschijnlijk doordat het hele goedkope waren.

Edit:
Inmiddels nieuwe stekkers besteld via Marktplaats.

Plaats reactie