Stofferen zelf doen.

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Stofferen zelf doen.

Bericht door backfire » wo 31 dec, 2008 17:30

Ik dacht, laat ik eens een begin maken met een stofferen topic. Daar het stofferen van het bankstel binnenkort begint ga ik proberen hier te laten zien hoe ik het aanpak.

Natuurlijk eerst even het bankstel afmaken.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 31 dec, 2008 17:34

Deze dus:

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 31 dec, 2008 17:42

Hier het voorwerk, het maken van de biezen.

De stroken zijn onder een hoek van 45 graden gesneden uit de stof. Of je dit nu met stof doet of met skai, dat maakt niet uit. De reden daarvoor is dat als je de bies dubbel vouwt en stikt, deze dan niet kromt buigt. Ook zal de bies nu eventuelle bochten netjes volgen en niet proberen te krullen.

Voor het dichtmaken kies ik de makkelijke manier, dubbelzijdige tape. Deze hebben wij soms wel eens liggen op het werk. De lastige manier is met spelden. Natuurlijk is het met stof een stuk makkelijker, maar skai heeft de nare eigenschap om altijd maar recht te willen liggen. Stof daarintegen kan je ook strijken.

Afbeelding

Het koordje wat je ziet is biesenkoord, deze is hol en is toch lekker stevig.

Hier het dichtgevouwen exemplaar, volgende stap zal zijn het stikken, maar dat is voor later.
Afbeelding

Overigens, links achter op de tafel, zie je het nieuwe proefstukje van de zitting, deze keer met de stroken in de breedte, een bies en met ronde hoeken (jaja op de hoek van de ronde tafel). De voorbereiding daarvan vergt iets meer 3D kijken.
Laatst gewijzigd door backfire op wo 31 dec, 2008 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 31 dec, 2008 17:50

Ondertussen ook het dashbord opnieuw gaan bekleden.

Met traceerpapier (op de markt, kost maar paar euro en dan heb je 10 meter) heb ik de vormen geknipt. Deze vervolgens op het skai gelegd.

Opmerking! Skai heeft twee richtingen, ja het klinkt raar, in de breedte kan het rekken en in de lengte niet. Als je dus ergens een bepaalde vorm in wil krijgen, maak dan in je hoofd een voorstelling van hoe de stof moet gaan rekken of net juist niet.

Hier de achterzijde van de skai:
Afbeelding

Hier zie je de patronen uitgelegd op de skai. Je ziet dat ik om het patroon tape plak. Dat is ook weer zo'n handigheidje. Je moet tenslotte ook altijd een stukje extra knippen (de zoom) en op deze manier is dat stukje extra altijd dezelfde breedte. Als ik de skai dus omdraai en ik plak daar ook de tape, dan komt deze overeen met de achterkant.

Afbeelding

Bij stof gebruik je normaal wit garen, deze rijg je er met grote lussen van 2 tot 3 cm doorheen. Vervolgens kun je de lussen halveren, nu heb je aan beide zijden een soort van stippellijn.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 31 dec, 2008 17:58

Afbeelding

Hier zie je op de voorzijde het uitgeknipte stukje, duidelijk de tape te zien. Op de achtergrond zie je het middendeel al gestikt met het bovendeel. Ik zal in de loop van de tijd detail foto's maken van het knippen van hoekjes. Als je dit niet doet kom je met geen mogelijkheid de hoek om. De nauwkeurigheid van het inknippen (zo noem ik dat) is erg belangrijk voor het eindresultaat. Iets waar ze bij DGB naar mijn mening te snel overheen stappen. Daardoor krijg je vervormde rondingen en hoeken.

Afbeelding

Hier zie je de onderzijde er in gestikt, hier is ook duidelijk het inknippen van de hoeken te zien.

Afbeelding

Dit is nog niet het eindresultaat, maar de vorm zit er al goed in. Straks nog wat hoekjes er aan stikken, maar vooral de randjes aan de binnenzijde op maat knippen.

Nu zijn deze nog allemaal 19mm, maar de bedoeling is dat één kant 3mm wordt en een overlappende kant 6mm. Daarmee voorkom je dat er een bobbel onderkomt. Als ik er aan denk zal ik ook hier een detailopname van maken.

Zo en nu andijvi stampot maken, met verse worst en jus. Aan allen een prettige jaarwisseling, veel plezier. Ik zie jullie volgend jaar wel weer.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door OnsEendje2 » do 1 jan, 2009 13:08

Erg interessant :!:
(denk alleen wel dat je behoorlijk wat handigheid moet hebben, maar zeer leuk om te volgen)
Hou ons op de hoogte!
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 jan, 2009 17:21

Hoezo handigheid? Valt reuze mee, alleen lef om er aan te beginnen, het is net zoals koken of je eend opknappen.

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » do 1 jan, 2009 20:37

hoi ron
leuk om dit te volgen
mischien een tip als je de bies samen vouwt dan doe jij er dubbelzijdige tape tussen
dit kan problemen geven met het stikken
je naald gaat door de vrijving vol lopen met de lijm van de tape
ik gebruik rubberlijm ( waar je je band ook mee plakt)
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 jan, 2009 23:11

Goeie tip björn, ik heb er nog geen last van gehad omdat de tape redelijk smal is en ik dus op het stuk stik waar geen tape zit. Ik had wel een probleem met de aanloop omdat er een stukje tape uitstak en meteen aan mijn voet vastplakte. Na wat gepiel de tape losgekregen en er een stukje papier op geplakt. Overigens ben ik net weer wat verder, maar ik verzamel weer een paar foto's

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » vr 2 jan, 2009 11:27

ohja als geen plastic bies hebt of kunt vinden kan je ook een dunne schoen veter gebruiken
de langste in de winkel tekoop is denk ik 120 of 140 cm
tenzei je schoen maker het nog ouderwets doet en hem zelf op lengte maakt van een rol die zijn er ook nog

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 2 jan, 2009 11:35

Ik heb de eerste keer installatiedraad (stroomdraad) gebruikt, de zwarte, maar ik heb nu een meter of 8 bies liggen. Dat grijze spul is de bies, hol van binnen.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » vr 2 jan, 2009 12:21

Je kunt ook paperclips gebruiken ipv lijm of naalden. Met naalden krijg je gaatjes en met lijm komen er toch altijd stukjes lijm in het mechaniek van de machine.
Zou zonde zijn toch...
Eend voor allen, allen voor eend..

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » vr 2 jan, 2009 14:10

maar dat is niet het geval met rubberlijm
wij gebruiken dat ook om schachten(het bovenste gedelte van een schoen) mee temaken
rubberlijm lost namelijk op na een aantal weken

electra koort das denk ik net te stijf ja
de tip was ook voor die die dat koort niet kunnen krijgen

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 2 jan, 2009 16:57

Tot dusver mijn bevindingen (zonder de rubberlijm)

De dubbelzijdige tape volledig werkt het makkelijkste, maar zal bij het inknippen de nodige problemen veroorzaken.

De dubbelzijdige tape half verwerkt, nadeel is dat je de overige helft er af moet knippen. Dubbelzijdige tape laat zich erg lastig knippen. Voordeel is dat maar tot de helft inwendig tape zit en uiteindelijk het inknippen geen/minder problemen opleverd.

Gewoon schilderstape via de buitenzijde gebruiken. Voordeel is dat het snel een schoon werkt en na verwijderen ook geen lijm resten, dus inknippen is een makkie. Het nadeel is wel dat de stof onderling nog iets kan verschuiven.

Spelden, dit blijft lastig, omdat skai stug is en je veel moeite moet doen om er een spel door heen te krijgen. Tijdens stikken ook op tijd de spelden er uit halen. De gaatjes zijn geen probleem omdat deze op het onzichtbare deel zitten en later wordt dit toch er af geknipt.

paperclips, ja helaas niet kunnen testen, ik heb er wel een paar, maar niet voldoende voor 1,5 meter bies.

Persoonlijk kies ik voor de schilderstape oplossing en die combineer ik dan met een paar spelden.

Ik zal binnenkort wat foto's posten.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 jan, 2009 19:44

Kleine update

De biesen heb ik toch maar gedaan met schilderstapen een enkele spelden.

Afbeelding

Overigens nog een foto van de zelfbrik oplossing voor de te grote spoel.

Afbeelding

Bijna vergeten, maar voor het stikken van de biesen gebruik ik een voetje welke je normaal gebruikt om ritssluitingen mee vast te zetten. Overigens gebruik ik deze voor het meest werk, omdat je met dit voetje goed de lijn kunt volgen, ook in bochten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door backfire op za 3 jan, 2009 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie