Bobine

Deux_Chevauxtje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 18:44
Locatie: Echt

Bobine

Bericht door Deux_Chevauxtje » vr 21 nov, 2008 22:01

Hallo

Ik zie bij verschillende onderwerpen dat de bobine aan slijtage onderhevig
is dwz funcioneert niet meer vooral als deze warm wordt en dan de motor
sponstaan stil valt Nou vraag ik me af wat kan hier de oorzaak van zijn
Normaal kan er in de bobine binnen in toch niets stuk gaan Het zijn toch
2 spoelen een met veel windingen de ander met weinig windingen doel
hiervan is om een hogere stroom op te wekken Of zit hier nog iets in
wat de stroom onder breekt Want waarom werkt ie als de bobine koud is wel en als ie warm wordt niet OORZAAK ???
Groetjes Eendennest Echt

fraggie
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 19:42

Bericht door fraggie » vr 21 nov, 2008 22:53

draadbreuk? koude staat =kontakt warm=breuk?

intern zit er trouwens ook een kern (week ijzer als ik het mij goed herinner)

kan zijn dat die gebroken is..

legio mogelijkheden

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 22 nov, 2008 09:36

Het is veel eenvoudiger,de tijd dat de punten gesloten staan (contacthoek)
stoom er stroom door de bobine,dus als je de punten op 0,45mm afsteld
ben je van het probleem af

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » za 22 nov, 2008 11:08

Zoals Gerard al aangeeft Wordt i warm door de stroom die er door de spoelen loopt.
Het gevolg is verhoogde weerstand bij hogere temperatuur waardoor in de secundaire spoel een te grote weerstand kan ontstaan om nog een vonk te genereren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5128
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 22 nov, 2008 23:22

En je kan een bobine mollen door een bougie stekker eraf te halen tijdens het lopen. Omdat een eenden bobine dubbel werkt (staat in een kring met 2 bougies) kan hij zijn spanning niet kwijt en kan dan inwendig doorslaan daar gaat ie ook kapot van.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 23 nov, 2008 11:28

Deze opmerking klinkt bij mij als de stoppen slaan eruit als ik een stekker
uit het stopcontact haal.De bougiekabel bezit genoeg weerstand om de ander zijde normaal te laten vonken,sorry hoor

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5128
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 23 nov, 2008 13:31

Jawel hij vonkt maar voor het inwendige lijkt het me niet goed.
diverse Citroens, wat anders.

Deux_Chevauxtje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 18:44
Locatie: Echt

Bericht door Deux_Chevauxtje » zo 23 nov, 2008 15:48

Bedankt voor jullie reacties
Groetjes Eendennest Echt

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » zo 4 jan, 2009 19:26

Nog even wat... Ik heb net een bobine gehaald uit de garage. Nu, als ik schut klotst die. Net of er water in zit. Is dat normaal?? Ik vind het nogal raar :?
Groetjes!

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 4 jan, 2009 20:22

Dat is niet normaal,
als hij klotst is hij stuk.

In een bobine zitten spoelen in een oliebad, normaal zit de bobine vol olie en hoor je dus niks klotsen , als hij klotst is een deel van de olie weggelekt.
1977 Mehari

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 4 jan, 2009 20:24

AZL57 schreef:Jawel hij vonkt maar voor het inwendige lijkt het me niet goed.
Wat is het verschil tussen tijdens het draaien een bobinekabel uittrekken en tijdens het draaien het contact uitzetten?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » zo 4 jan, 2009 21:36

Nou, dan gooi ik hem wel weg :D Straks gaat er nog iets mis!
Bedankt!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 5 jan, 2009 07:33

Joos,het verschil is 12V uitzetten of 18oooV onderbreken,wat in de bobine
dus een enorme schokgolf te weeg brengt en daardoor een zwakkere draad
kan laten doorslaan

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » ma 5 jan, 2009 10:22

De plus en min kabel van het primaire gedeelte van de bobine hebben toch niks met de hoogspanning van het secundaire gedeelte te maken?

De kabel van je bobine trekken heeft toch hetzelfde effect als je contact uitzetten: je haalt er de spanning af.
1977 Mehari

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 5 jan, 2009 10:49

joos schreef:De plus en min kabel van het primaire gedeelte van de bobine hebben toch niks met de hoogspanning van het secundaire gedeelte te maken?

De kabel van je bobine trekken heeft toch hetzelfde effect als je contact uitzetten: je haalt er de spanning af.
ik denk ook dat bedoelt wordt dat je nooit je bougie kabel los mag trekken. die dunne aansluiting gebruik ik altijd als ik met de motor bezig ben en die uit moet.

[grappig, op eendmeel is dezelfde discussie gaande]
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie