Bobine

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » ma 5 jan, 2009 12:00

Okee, dat het ongezond is om je bougiekabel los te trekken tijdens het draaien lijkt me inderdaad niet ondenkbaar :-)

Prima, dan ben ik weer mee.
1977 Mehari

Peer
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Peer » vr 9 jan, 2009 18:47

is het mogelijk om je bobine te reviseren??

zo ja, wat moet je dan doen?

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 9 jan, 2009 18:58

Ik heb het ooit geprobeerd, en nee het gaat niet ;-)

Wanneer je je bobine openschroeft loopt alle olie eruit, die olie is omwille van zijn eigenschappen (geleiding van elektromagnetische velden oid) behoorlijk essentieel. Mede die middenstof is verantwoordelijk voor de sterkte van de spanning die uit de bobine komt, en dus van de sterkte van de doorslagvonk tussen de bougie-elektroden.

(meteen ook de reden waarom de Belgische treinen zo verschrikkelijk slecht rijden de laatste week: de olie in de transformatoren wordt visceuzer en krijgt door zijn andere structuur andere elektrische eigenschappen.)
1977 Mehari

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » vr 9 jan, 2009 21:10

Joost schreef:
[/quote]....geleiding van elektromagnetische velden oid) behoorlijk essentieel....

Hoe werkt het echt?

Een bobine bevat (transformator)olie. Die is toegevoegd niet voor de geleiding van "electromagnetische velden" zoals wordt gesuggereerd. Een EM veld hoeft niet door olie geleidt te worden. Een electromagnetisch veldt bestaat zelfs in een vacuum en vormt o.a. licht en andere straling zoals rontgen straling.

Maar in een bobine bestaan ook EM velden. Door een wisselende electrische stroom die ontstaat doordat in de primaire kant van de bobine de stroom uit de accu door de bobine door de contactpuntjes geschakeld wordt, ontstaat een wisselend magnetisch veld. Een gewone lichtnet transformator krijgt wisselspanning uit het net aangeboden. Maar onze auto's hebben een gelijkspanning van 12 V. (of 6 V) Maar doordat de stroom door de kontactpuntjes onderbroken wordt ontstaat er ook een wisselspanning en de stroom door de bobine wordt zo een wisselstroom. Deze wisselstroom wekt aan de secundaire kant ("bougie kant") een hoge spanning op die de bougies doet vonken.

De olie is aan de bobine toegevoegd voor isolatie en koeling van inwendige hot spots, mochten die ontstaan. Door isolerende eigenschappen van de olie slaan vonken inwendig minder gemakkelijk over en door koeling van hot spots onstaan minder gemakkelijk lokale problemen in de bobine. De olie bevindt zich in een soort behuizing binnen de bobine. Als de bobine "klotst" is die behuizing lek.

De bobine is waarschijnlijk de zwakste schakel in het zo briljante concept van de A types. Weet iemand waarom het niet gelukt is om een betrouwbaardere bobine te construeren?

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 9 jan, 2009 21:20

Hulde aan Kulio :-)

ik ging er -blijkbaar onterrecht- van uit dat de permeabiliteit van die olie er iets mee te maken had... mis poes, blijkbaar :-)

Bedankt voor de uitleg!
1977 Mehari

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » za 10 jan, 2009 14:09

Inderdaad fantastische uitleg Kulio.

Ik zou zelf zeggen dat de bobine samen met de dubbele voetenbak niet zo'n bijster handig concept is maar uiteraard heeft alles zijn reden. ik ken trouwens diverse Eenden waar de dubbele bak is veranderd in een enkele.

2 vraagjes waar je misschien nog wat van weet ;

- klopt het dat de vonk heter/sterker is bij rijden op LPG en zo ja waarom, waar komt dat vandaan
- bij mij zit er op de bougiekabels vlakbij de aansluiting op de bobine een wikkeling van één van de electriciteitsdraden, waar kan dit voor zijn ofzo.

Martijn Arnhem

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 10 jan, 2009 14:16

Martijn, Arnhem schreef: bij mij zit er op de bougiekabels vlakbij de aansluiting op de bobine een wikkeling van één van de electriciteitsdraden, waar kan dit voor zijn ofzo.
Bij de gas-eend van 013 zit ook zo'n (witte) draad gewikkeld om 1 van de bougiekabels.
Heb even gekeken in de bijgeleverde (getekende) documentatie, en die draad gaat naar een kastje/relais (geen naam of iets bij staan) met 5 aansluitingen.

Met mijn technisch inzicht denk ik dat het iets is om een toerental op te pikken om de gastoevoerhoeveelheid naar de gasnippel te sturen.
Laatst gewijzigd door Tom Duckpower op za 10 jan, 2009 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 10 jan, 2009 14:19

je bobine gaat langer mee in combinatie met 123 onsteking. een nieuwe kost ook maar 35 euro dus reviseren lijkt me niet echt slim!

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » za 10 jan, 2009 17:37

Tom Duckpower schreef:
Bij de gas-eend van 013 zit ook zo'n (witte) draad gewikkeld om 1 van de bougiekabels.
Heb even gekeken in de bijgeleverde (getekende) documentatie, en die draad gaat naar een kastje/relais (geen naam of iets bij staan) met 5 aansluitingen.

Met mijn technisch inzicht denk ik dat het iets is om een toerental op te pikken om de gastoevoerhoeveelheid naar de gasnippel te sturen.
Klopt, bij mij ook de witte die vanaf het relais komt met 5 aansluitingen. Ik heb 'm alleen op allebei de bougiekabels zitten. Dat toerental klinkt wel aardig.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » za 10 jan, 2009 18:55

Martijn, Arnhem schreef:
Tom Duckpower schreef:

Klopt, bij mij ook de witte die vanaf het relais komt met 5 aansluitingen. Ik heb 'm alleen op allebei de bougiekabels zitten. Dat toerental klinkt wel aardig.
Als de bougie vonkt wekt de draad die om de bougiekabel gewikkeld zit een inductie spanning op, en daarmee 'ziet' de lpg installatie dat er een vonk is en dus gas gevraagd word. En de lpg klep gaat open (mits natuurlijk de schakelaar op de lpg stand staat). Dit is een veiligheids schakeling, zodat als de motor uitvalt er geen gas meer toegevoerd word. Kan b.v. na een ongeluk oid wel erg handig zijn.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » za 10 jan, 2009 19:12

jeroentje schreef: Dit is een veiligheids schakeling, zodat als de motor uitvalt er geen gas meer toegevoerd word.
zo'n soort beveiliging is ook verplicht. wij hebben dat eens met het waarschuwingslampje voor oliedruk gedaan. als je motor afslaat, gaat dat lampje altijd branden.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie