lichtverklikker

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

lichtverklikker

Bericht door Casonline » do 30 sep, 2004 21:30

Hoe sluit ik snel en gemakkelijk een lichtverklikker aan, want ik word er een beetje gek dat ik elke keer mijn lichten vergeet uit te doen.

Er staat hier ergens al wat over en er staat een link, maar die werkt dus niet meer. :?

Wie kan mij dit uitleggen??

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » do 30 sep, 2004 21:40

Die dingen kan je volgens mij zo bij b.v. de Halforts kopen voor weinig. Maar het is inderdaad wel een goed idee.
De afgelopen 2 maanden heb ik ook alweer 2 keer mijn eendje moeten overstarten.....

klikje naar Marktplaats....

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » do 30 sep, 2004 22:22

Aansluiten is vrij simpel.
Er zit een rode en een zwarte draad aan ( meestal). De rode draad gaat naar de stadslichtdraad achter de lichtschakelaar.
De zwarte draad kan naar de draad achter het contactslot, waar spanning op komt , als het contact aan staat.
Op deze manier gaat de zoemer werken als het contact wordt uitgezet.
Als er een deurschakelaar is gemonteerd , kan de massadraad ( zwart) daar op worden aangesloten. Dan werkt de zoemer als de deur opengaat ( en het licht nog aanstaat.)
Persoonlijk vind ik het prettiger om de voeding van de lichtschakelaar via een relais , door het contactslot te laten aansturen. Op deze manier gaat het licht uit als het contact uit is.
Succes
Daffy

chewie
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 jul, 2004 14:12
Locatie: Heeze

Bericht door chewie » vr 1 okt, 2004 08:54

Inderdaad de simpelste verklikker halen. Ik had er een die je over een zekering kan plaatsen, werkte ook bij m'n eend. Ik kan het nu ff niet checken maar ik dacht over de middelste zekering. Gewoon even proberen welke zekering en hierbij ook de draadjes omwisselen, kan geen kwaad. Uiteindelijk de draadjes van binnenuit middels een mantel (sigaalkabel) ergens rechtsonder bij m'n asbakkie (charleston) door het schutboord (?) naar de zekeringen toe geleid.

chewie
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 jul, 2004 14:12
Locatie: Heeze

Bericht door chewie » vr 1 okt, 2004 08:56

Enne, bij een fatsoenlijke automaterialenhandel (dus geen halfords) voor een paar euro's te krijgen!!!

Gast

Bericht door Gast » vr 1 okt, 2004 11:43

Dat idee van Daffy klinkt eigenlijk ook wel interesant, ik ga vandaag maar eens ff aankloten met een relaistjes en zo. Binnenkort meer. (waarschijnlijk pas na de 3 oktober feesten in Leiden!!!!! :P )

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 1 okt, 2004 12:28

is heel makkelijk, gewoon de voedingsdraad naar de lichtschakelaar opzoeken, doorknippen en er een relais tussen zetten, heb ik ook en is wel zo prettig.

succes Frank

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » di 5 okt, 2004 14:36

Hij zit erin. Ik heb gewoon z'on simpel piepertje bij de Halfords gehaald (€3,50) en tussen de dimlichten en het contact gezet, het werkt prima en heeft z'n dienst de zelfde avond nog bewezen :wink: .

Jac-Mirko
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 06:28
Locatie: 't Harde

Bericht door Jac-Mirko » ma 15 nov, 2004 01:14

Daffy & Frank kunnen jullie even uitleggen welk relais je nodig hebt en hoe je te werk gaat?

Ik meen te snappen dat je licht dan vanzelf uitgaan als je je kontakt afzet??
Thanx in advance!
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 15 nov, 2004 07:56

Een simpel ,,maak'' relais. M.a.w. een relais dat verbinding maakt als het wordt bediend.
De vier aansluitingen zijn genummerd 85, 86, 87 , en 30.
De draad achter de LICHTschakelaar waar constant + op staat , is degene waar het relais tussen komt, en wel nadat de draad is doorgeknipt , komen de twee draadeinden op aansluiting 30 en de andere op 87.( maakt niet uit welke op welke)
Achter het contactslot zoek je twee uitgangen op , te weten de draad waar spanning op komt , als het contact AAN staat ( dit heet de geschakelde +) , en de draad waar spanning op komt als er gestart wordt ( dit noemen we even de gestuurde + vanaf de linkerkant zijn dat de 2e en 3e draad, maar meet even met een lampje of spanningzoeker).
De draad vanaf de geschakelde + ( 2e achter het contactslot) gaat naar relaispootje 85. De gestuurde + ( vanaf de 3e aanluiting) gaat naar het relais pootje 86.
Succes.
Daffy

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 15 nov, 2004 09:18

das nog veel slimmer als ik heb nu branden je lampen niet als je start.

groet Frank

Jac-Mirko
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 06:28
Locatie: 't Harde

Bericht door Jac-Mirko » ma 15 nov, 2004 10:52

PRACHTIG!!

Bedankt Daffy voor de uitleg...

(Daffy de relais expert; hij antwoorde ook op mijn achterraam verwarming vraag met een relaistje.... ;-)
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 15 aug, 2008 16:27

Vandaag bij de Brezan een lichtverklikker van circa 7 euro gekocht. Had er eentje van 2 euro in maar merk dat die niet helemaal betrouwbaar is. Volgens mij al half dood.
In het clublad van de 2cv club stond al dat je niet zo'n goedkope moet monteren. Dus morgen weer wat te doen.

Kan ze ook allebei aansluiten :lol:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 15 aug, 2008 19:47

een zoemer die waarschuwt als de andere zoemer het niet doet ? ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 15 aug, 2008 22:36

AZL57 schreef:een zoemer die waarschuwt als de andere zoemer het niet doet ? ;-)
Ik heb een dure waterdichte gehad. Gekocht bij een auto-shop die ging sluiten. Kwam een leuk melodietje uit, i.p.v. dat gezoem. Na een maand was hij overleden en de auto shop bestond niet meer dus geen garantie. Heb nu een goedkope die een rottig zoem geluid geeft.
Dus het idee een zoemer die waarschuwt als de zoemer het niet doet is zo gek nog niet.

(misschien ook een lampje om te kijken of het dashboard lampje brandt, bij mij alleen te zien als de straatverlichting is uitgevallen en er geen Maan is)

Plaats reactie