ruitenwisser interval
-
- Heavy user
ik heb een bouwdoosje van conrad. helaas nog niet ingebouwd maar al wel even proefgedraait op de nieuwe kabelboom. werkt perfect! het grappige aan dit bouwdoosje is dat je twee intervallen kun schakelen: de tijd tussen de "pulsen" en de lengte van de "pulsen". ik wil die van mij zo instaleren dat de lengte van de "puls" dusdanig is dat ie 2 x wist, en die ander blijft instelbaar.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
-
- Heavy user
Even een tip bij dit stukje elektronica, zoals dit pakketje geleverd word zijn de instel mogelijkheden niet voldoende om te gebruiken als goede interval voor de ruitenwissers (van een eendje dan). Je moet het een en ander veranderen in de condensator bezetting, er staat geloof ik wel in de handleiding dat er voor grotere of kleinere intervallen je de condensators kunt veranderen.dyane_maniac schreef:Bestnr.: 191299 - 89
Overigens is het mij nooit gelukt om het goed te krijgen, het probleem was dat de ruitenwissers langzamer en sneller gaan als de ruit natter of droger word. Daarnaast was mijn ruitenwissermotor nogal gevoelig voor de spanningswisselingen (die weer voortkomen uit een hoger of lager toerental van het dynamo). De ene keer ging hij een keer dan twee keer of helemaal niet (waar dat door kwam ben ik ook nooit achtergekomen). In iedergeval dat ding heeft het bij niet langer dan een (zeer regenachtige)week volgehouden, daarna is hij resoluut in de vuilnisemmer beland.

-
- Regelmatige poster
Tsja, dit bouwdoosje ga ik dus maar niet aan beginnen, zover riekt mijn electronicabegrip niet.
Hopelijk komt morgen info of ik de Hella kan gebruiken.
- Als je 2 draden aan je ruitenwissermotor hebt is het dan automatisch een 2-polige ?
- Is een nul-stand dat wanneer je de ruitenwissers uit doet ze altijd automatisch in ruststand komen ?
Heb vroeger trouwens een Dyane gehad (in de tijd van radio-cassette recorder) waarbij het casettebandje ook sneller ging bij meer toeren. Hele leuke toontjes kwamer er uit.
Martijn Arnhem
Hopelijk komt morgen info of ik de Hella kan gebruiken.
- Als je 2 draden aan je ruitenwissermotor hebt is het dan automatisch een 2-polige ?
- Is een nul-stand dat wanneer je de ruitenwissers uit doet ze altijd automatisch in ruststand komen ?
Heb vroeger trouwens een Dyane gehad (in de tijd van radio-cassette recorder) waarbij het casettebandje ook sneller ging bij meer toeren. Hele leuke toontjes kwamer er uit.
Martijn Arnhem
Nog ff dit:Casonline schreef:Even een tip bij dit stukje elektronica, zoals dit pakketje geleverd word zijn de instel mogelijkheden niet voldoende om te gebruiken als goede interval voor de ruitenwissers (van een eendje dan). Je moet het een en ander veranderen in de condensator bezetting, er staat geloof ik wel in de handleiding dat er voor grotere of kleinere intervallen je de condensators kunt veranderen.dyane_maniac schreef:Bestnr.: 191299 - 89
Overigens is het mij nooit gelukt om het goed te krijgen, het probleem was dat de ruitenwissers langzamer en sneller gaan als de ruit natter of droger word. Daarnaast was mijn ruitenwissermotor nogal gevoelig voor de spanningswisselingen (die weer voortkomen uit een hoger of lager toerental van het dynamo). De ene keer ging hij een keer dan twee keer of helemaal niet (waar dat door kwam ben ik ook nooit achtergekomen). In iedergeval dat ding heeft het bij niet langer dan een (zeer regenachtige)week volgehouden, daarna is hij resoluut in de vuilnisemmer beland.![]()
Het zou kunnen dat het beter werkt als je een elektronische spanningsregelaar hebt, deze houd de accu spanning wat stabieler.
Je kunt het op z'n minst proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten

-
- Regelmatige poster
-
- Heavy user
??? deze schakeling stuurt een relais aan (welke dus de volle stroom, als ware de normale knop even aan gaat, doorlaat), dus het is niet zo dat de ruitenwissermotor de stroom van deze schakeling zelf krijgt!!!Casonline schreef:Even een tip bij dit stukje elektronica, zoals dit pakketje geleverd word zijn de instel mogelijkheden niet voldoende om te gebruiken als goede interval voor de ruitenwissers (van een eendje dan). Je moet het een en ander veranderen in de condensator bezetting, er staat geloof ik wel in de handleiding dat er voor grotere of kleinere intervallen je de condensators kunt veranderen.dyane_maniac schreef:Bestnr.: 191299 - 89
Overigens is het mij nooit gelukt om het goed te krijgen, het probleem was dat de ruitenwissers langzamer en sneller gaan als de ruit natter of droger word. Daarnaast was mijn ruitenwissermotor nogal gevoelig voor de spanningswisselingen (die weer voortkomen uit een hoger of lager toerental van het dynamo). De ene keer ging hij een keer dan twee keer of helemaal niet (waar dat door kwam ben ik ook nooit achtergekomen). In iedergeval dat ding heeft het bij niet langer dan een (zeer regenachtige)week volgehouden, daarna is hij resoluut in de vuilnisemmer beland.![]()
ik denk dat als je ruitenwisser gevoelig is voor het toerental van je dynamo, deze al niet helemaal jofel is/was.
niet dat het mij uitmaak of je voor die van hella of een bouwpakketje gaat, maar electronica blijft electronica. of het nu van hella komt of van conrad.Martijn, Arnhem schreef:Solderen is geen probleem. Maar jij zal 'm ook niet zonder reden in de vuilnisbak hebben doen belanden... En hoe minder electronica des te beter.
maar als ik wist dat die van hella nog leverbaar waren (mij werd bij de automaterialenzaak gezegd van niet namelijk) had ik waarsch. ook voor die gegaan hoor, al is het alleen maar dat daar al een behuizing om heen zit en bij die van conrad niet

anyway, ik vind een interval zeker een gemis bij druilerige regen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
-
- Regelmatige poster
De 5wa 001 871-041 van Hella is gewoon bij Brezan bestelbaar. Het ding heeft trouwens 5 polen dus ben benieuwd hoe de aansluiting in z'n werk gaat. Hella heeft beloofd dat er een degelijke gebruiksaanwijzing bij zit en ook in Eenden gebruikt kan worden.
Nou ja, ik heb 'm besteld dus we zullen zien.
Martijn Arnhem
Nou ja, ik heb 'm besteld dus we zullen zien.
Martijn Arnhem
Dat klopt helemaal??? deze schakeling stuurt een relais aan (welke dus de volle stroom, als ware de normale knop even aan gaat, doorlaat), dus het is niet zo dat de ruitenwissermotor de stroom van deze schakeling zelf krijgt!!!
Het probleem was alleen dat het mij nooit gelukt is om de interval waarmee dat relais aantrok goed te krijgen omdat de ruitenwissermotor langzamer en sneller ging als het toerental omhoog of omlaag ging. Het effect bij mij was dus:
wiswas...wiswaswiswas...(niets)...wiswaswiswas..(niets)...wiswas...(niets)... enzovoort
Dit irriteerde mij mateloos dus heb ik het ding in de vuilnisemmer gedonderd. Ik had toen ook nog geen elektronische spanningsregelaar dus het zou kunnen dat het voltage daardoor nogal schommelde. Maar ik heb um nooit gemist en nooit opnieuw geprobeerd met elektronische spanningsregelaar.
Maar je kan het altijd proberen, als het voor jouw goed werkt is dat toch mooi

-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
Ik heb er zelf een gemaakt, 5 Euro aan materiaal , en een uurtje werk.
de interval tijd, en de puls is ook instelbaar. (met dank aan mijn gepensioneerde buurman die al bijna zijn hele leven versterkers en allerlei andere elektronica dingen maakt.)
Hij zit op een nieuwe type ruitenwissermotor, en werkt al bijna een jaar.
de interval tijd, en de puls is ook instelbaar. (met dank aan mijn gepensioneerde buurman die al bijna zijn hele leven versterkers en allerlei andere elektronica dingen maakt.)
Hij zit op een nieuwe type ruitenwissermotor, en werkt al bijna een jaar.