ruitenwisser interval

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 23 jan, 2009 18:18

ik heb een bouwdoosje van conrad. helaas nog niet ingebouwd maar al wel even proefgedraait op de nieuwe kabelboom. werkt perfect! het grappige aan dit bouwdoosje is dat je twee intervallen kun schakelen: de tijd tussen de "pulsen" en de lengte van de "pulsen". ik wil die van mij zo instaleren dat de lengte van de "puls" dusdanig is dat ie 2 x wist, en die ander blijft instelbaar.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » vr 23 jan, 2009 22:55

Welke is dat dan want ik kan bij Conrad maar één bouwdoosje vinden met bestelnr.: 191299 - 89 en die heeft dat niet.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » za 24 jan, 2009 20:06

Bestnr.: 191299 - 89

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » za 24 jan, 2009 21:59

dyane_maniac schreef:Bestnr.: 191299 - 89
Even een tip bij dit stukje elektronica, zoals dit pakketje geleverd word zijn de instel mogelijkheden niet voldoende om te gebruiken als goede interval voor de ruitenwissers (van een eendje dan). Je moet het een en ander veranderen in de condensator bezetting, er staat geloof ik wel in de handleiding dat er voor grotere of kleinere intervallen je de condensators kunt veranderen.

Overigens is het mij nooit gelukt om het goed te krijgen, het probleem was dat de ruitenwissers langzamer en sneller gaan als de ruit natter of droger word. Daarnaast was mijn ruitenwissermotor nogal gevoelig voor de spanningswisselingen (die weer voortkomen uit een hoger of lager toerental van het dynamo). De ene keer ging hij een keer dan twee keer of helemaal niet (waar dat door kwam ben ik ook nooit achtergekomen). In iedergeval dat ding heeft het bij niet langer dan een (zeer regenachtige)week volgehouden, daarna is hij resoluut in de vuilnisemmer beland. :twisted: :twisted:

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 25 jan, 2009 12:07

Tsja, dit bouwdoosje ga ik dus maar niet aan beginnen, zover riekt mijn electronicabegrip niet.

Hopelijk komt morgen info of ik de Hella kan gebruiken.
- Als je 2 draden aan je ruitenwissermotor hebt is het dan automatisch een 2-polige ?
- Is een nul-stand dat wanneer je de ruitenwissers uit doet ze altijd automatisch in ruststand komen ?

Heb vroeger trouwens een Dyane gehad (in de tijd van radio-cassette recorder) waarbij het casettebandje ook sneller ging bij meer toeren. Hele leuke toontjes kwamer er uit.

Martijn Arnhem

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » zo 25 jan, 2009 13:12

Casonline schreef:
Even een tip bij dit stukje elektronica, zoals dit pakketje geleverd word zijn de instel mogelijkheden niet voldoende om te gebruiken als goede interval voor de ruitenwissers (van een eendje dan). Je moet het een en ander veranderen in de condensator bezetting, er staat geloof ik wel in de handleiding dat er voor grotere of kleinere intervallen je de condensators kunt veranderen.

Overigens is het mij nooit gelukt om het goed te krijgen, het probleem was dat de ruitenwissers langzamer en sneller gaan als de ruit natter of droger word. Daarnaast was mijn ruitenwissermotor nogal gevoelig voor de spanningswisselingen (die weer voortkomen uit een hoger of lager toerental van het dynamo). De ene keer ging hij een keer dan twee keer of helemaal niet (waar dat door kwam ben ik ook nooit achtergekomen). In iedergeval dat ding heeft het bij niet langer dan een (zeer regenachtige)week volgehouden, daarna is hij resoluut in de vuilnisemmer beland. :twisted: :twisted:
Nog ff dit:
Het zou kunnen dat het beter werkt als je een elektronische spanningsregelaar hebt, deze houd de accu spanning wat stabieler.
Je kunt het op z'n minst proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten :wink: En de condensator verwisselen is niet zo moeilijk hoor gewoon een ander erin solderen. Een beetje elektronica zaak kan je wel vertellen wat erin moet. Maar dan moet je wel kunnen solderen, als je dat niet goed kan zou ik er überhaupt niet aan beginnen.

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 25 jan, 2009 16:12

Solderen is geen probleem. Maar jij zal 'm ook niet zonder reden in de vuilnisbak hebben doen belanden... En hoe minder electronica des te beter.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 25 jan, 2009 18:12

De hella functioneerde ook in moderne auto's. Als je het aansluitschema erbij hebt is dat natuurlijk wel handig. Ik meen mij iets te herinneren van een kabellus die wel of niet moest doorknippen?
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 25 jan, 2009 21:20

Casonline schreef:

??? deze schakeling stuurt een relais aan (welke dus de volle stroom, als ware de normale knop even aan gaat, doorlaat), dus het is niet zo dat de ruitenwissermotor de stroom van deze schakeling zelf krijgt!!!

ik denk dat als je ruitenwisser gevoelig is voor het toerental van je dynamo, deze al niet helemaal jofel is/was.
Martijn, Arnhem schreef:Solderen is geen probleem. Maar jij zal 'm ook niet zonder reden in de vuilnisbak hebben doen belanden... En hoe minder electronica des te beter.
niet dat het mij uitmaak of je voor die van hella of een bouwpakketje gaat, maar electronica blijft electronica. of het nu van hella komt of van conrad.

maar als ik wist dat die van hella nog leverbaar waren (mij werd bij de automaterialenzaak gezegd van niet namelijk) had ik waarsch. ook voor die gegaan hoor, al is het alleen maar dat daar al een behuizing om heen zit en bij die van conrad niet :roll: daar moet ik dus zelf iets op fabrieken :( maar ach daar vind ik vast wel iets op. heb iig al een mooi draaiknopje welke ooit bedoelt was voor mn electrische gitaar waar ik helaas niet meer op kan spelen.

anyway, ik vind een interval zeker een gemis bij druilerige regen

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » ma 26 jan, 2009 16:04

De 5wa 001 871-041 van Hella is gewoon bij Brezan bestelbaar. Het ding heeft trouwens 5 polen dus ben benieuwd hoe de aansluiting in z'n werk gaat. Hella heeft beloofd dat er een degelijke gebruiksaanwijzing bij zit en ook in Eenden gebruikt kan worden.

Nou ja, ik heb 'm besteld dus we zullen zien.

Martijn Arnhem

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » ma 26 jan, 2009 16:33

??? deze schakeling stuurt een relais aan (welke dus de volle stroom, als ware de normale knop even aan gaat, doorlaat), dus het is niet zo dat de ruitenwissermotor de stroom van deze schakeling zelf krijgt!!!
Dat klopt helemaal

Het probleem was alleen dat het mij nooit gelukt is om de interval waarmee dat relais aantrok goed te krijgen omdat de ruitenwissermotor langzamer en sneller ging als het toerental omhoog of omlaag ging. Het effect bij mij was dus:

wiswas...wiswaswiswas...(niets)...wiswaswiswas..(niets)...wiswas...(niets)... enzovoort

Dit irriteerde mij mateloos dus heb ik het ding in de vuilnisemmer gedonderd. Ik had toen ook nog geen elektronische spanningsregelaar dus het zou kunnen dat het voltage daardoor nogal schommelde. Maar ik heb um nooit gemist en nooit opnieuw geprobeerd met elektronische spanningsregelaar.
Maar je kan het altijd proberen, als het voor jouw goed werkt is dat toch mooi 8)

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 30 jun, 2011 09:33

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » do 30 jun, 2011 09:53

Sorry hoor, maar voor dat geld druk ik liever zelf half de knop in zodat ie 1 keer wist, werkt prima.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » do 30 jun, 2011 09:57

Precies, zo doe ik t ook, zou t er graag op hebben, maar dit is me wel een beetje heul veul te duur!

vinger is een stuk goedkoper!

greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » do 30 jun, 2011 13:17

Ik heb er zelf een gemaakt, 5 Euro aan materiaal , en een uurtje werk.
de interval tijd, en de puls is ook instelbaar. (met dank aan mijn gepensioneerde buurman die al bijna zijn hele leven versterkers en allerlei andere elektronica dingen maakt.)
Hij zit op een nieuwe type ruitenwissermotor, en werkt al bijna een jaar.

Plaats reactie