Carosserie aanpassen.
Ik vraag me af of iemand me kan vertellen wat de regels zijn omtred het aanpassen van de carosserie. Ik krijg van de rdw weinig steekhoudende informatie, maar begrijp ik het goed als ik zeg dat bij auto's met een chassis, je t heel bont mag maken zonder keuring? en dat bij bijvoorbeeld mijn andere auto, een panda, je niks kan aanpassen?
Bedankt en groetjes!
Bedankt en groetjes!
Tja.....duzzz
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Als je vertelt wat je aan wilt passen, wordt het heel wat duidelijker. Op www.infopolitie.nl/forum/phpbb2 kan je ook je vra(a)g(en) stellen. Daar weten ze vrij veel van de wet.
Afblijven.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Aan wagens met een los chassis kun je meer sleutelen en verbouwen zonder dat het de veiligheid in het gedrang brengt. De koets draagt weinig toe aan de hardheid van de constructie. Zou je van een gewone anda het dak verwijderen dan wordt het geheel al een stuk zwakker, omdat het dak deel uit maakt van de versteviging. Zelfs de ramen bij een Panda hebben deze functie.
Echter kun je volgens mij ook weer niet al te ver gaan. Een kitcar heeft bijvoorbeeld ook een keuring nodig.
Je mag als ik me niet vergis ook maar 1/3 van je wagen verbouwen. de wagen bestaat uit 3 delen: koets, chassis en motor en bak.
Of een pick-up eend ook een keuring nodig heeft of een Hoffman weet ik niet. Ik denk het niet, omdat het geheel nog wel een eend blijft.
Echter kun je volgens mij ook weer niet al te ver gaan. Een kitcar heeft bijvoorbeeld ook een keuring nodig.
Je mag als ik me niet vergis ook maar 1/3 van je wagen verbouwen. de wagen bestaat uit 3 delen: koets, chassis en motor en bak.
Of een pick-up eend ook een keuring nodig heeft of een Hoffman weet ik niet. Ik denk het niet, omdat het geheel nog wel een eend blijft.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
ho even.
Je mag een hoop aanpassen maar op je kenteken staat gewicht en aantal deuren, en officieel mag je daar niet van afwijken.
Er is mij verteld dat sinds niet al te lang het aantal deuren geen apk eis meer is maar ik zou toch geen steekproef mee willen maken als je 4 deurs ineens een 2 deurs is.
Je mag een hoop aanpassen maar op je kenteken staat gewicht en aantal deuren, en officieel mag je daar niet van afwijken.
Er is mij verteld dat sinds niet al te lang het aantal deuren geen apk eis meer is maar ik zou toch geen steekproef mee willen maken als je 4 deurs ineens een 2 deurs is.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Nou, ik heb een eend en een panda cabrio, (volcabrio- cabrioni)
Nu is de panda ernstig beschadigd door een autoongeluk, herstellen is niet mogelijk. Ik wil dus een bestaande panda ombouwen naar cabrio.
Maar de rdw is niet duidelijk over hoe veel je mag veranderen aan een carosserie van een auto zonder losneembaar chassis.
maar misshien is dit de verkeerde plek voor een dergelijk onderwerp, t gaat immer niet over een eend. Ik heb t hier gepost omdat er ontzettend veel eenden worden omgebouwd , hoffman etc.
Bij de eend is dat ook niet nodig, zit standaard een open dak in! haha!
Nu is de panda ernstig beschadigd door een autoongeluk, herstellen is niet mogelijk. Ik wil dus een bestaande panda ombouwen naar cabrio.
Maar de rdw is niet duidelijk over hoe veel je mag veranderen aan een carosserie van een auto zonder losneembaar chassis.
maar misshien is dit de verkeerde plek voor een dergelijk onderwerp, t gaat immer niet over een eend. Ik heb t hier gepost omdat er ontzettend veel eenden worden omgebouwd , hoffman etc.
Bij de eend is dat ook niet nodig, zit standaard een open dak in! haha!
Tja.....duzzz
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Waneer de bovenbouw veranderd wordt moet je naar de RDW, dus ook met een Hoffman of eend pick up. Die wordt netzo als een kitcar weer gekeurd.Punky schreef:Aan wagens met een los chassis kun je meer sleutelen en verbouwen zonder dat het de veiligheid in het gedrang brengt. De koets draagt weinig toe aan de hardheid van de constructie. Zou je van een gewone anda het dak verwijderen dan wordt het geheel al een stuk zwakker, omdat het dak deel uit maakt van de versteviging. Zelfs de ramen bij een Panda hebben deze functie.
Echter kun je volgens mij ook weer niet al te ver gaan. Een kitcar heeft bijvoorbeeld ook een keuring nodig.
Je mag als ik me niet vergis ook maar 1/3 van je wagen verbouwen. de wagen bestaat uit 3 delen: koets, chassis en motor en bak.
Of een pick-up eend ook een keuring nodig heeft of een Hoffman weet ik niet. Ik denk het niet, omdat het geheel nog wel een eend blijft.
Om een auto met een zelfdragende carrosserie als cabrio goedgekeurd te krijgen is heel wat werk nodig. Voor de keuring moeten (voor zover ik weet) sterkte berekenigen overlegd worden, er is een uitgebreid testprogramma, veelmeer dan met een eenvoudige kitcar keuring Kijk maar eens op www.kitcar.nl O.a. forum over omgebouwde auto's (geen 2cv,daar is het 2cvkitcarforum voor.)