Lage compressie met nieuwe zuigerveren

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 12 feb, 2009 12:48

Let wel Meeuw, cilinders worden altijd ovaal na verloop van tijd, dus als je alleen nieuwe veren monteerd, zonder opnieuw to hohnen dan heb je de eerste 1000KM altijd last van een lage compressie. Totdat de zuigerveren zich hebben gezet op de ovale cilinder. Zijn de hohnsporen echt goed te zien of alleen in juiste hoek en lichtinval?

Makkelijkste test Meeuw, ff de klepstoters losgooien en dan ronddraaien. Je merkt dan snel genoeg of de compressie ergen weglekt.

Meeuw
Beginner
Beginner

Bericht door Meeuw » do 12 feb, 2009 14:00

Bartje, Kromme koppen zou natuurlijk ook aan de brand kunnen liggen maar alles zag er gewoon erg netjes uit. Heb ook geen problemen gehad met de montage :?

Thadeez, Ik kreeg de cilinder en zuigers ook redelijk moeilijk in elkaar en daarom heb ik nu zo mijn twijfels. De bougies zijn nieuw (alles komt bij Burton vandaan)

Thx, Backfire..... Ik zal eens kijken of ik haar morgenavond aan de praat kan krijgen.... De cilinderwanden heb ik goed bekeken omdat ik de supercharger uiteindelijk op dit blok wil monteren.... Schuin tegen het licht in zag het er goed uit (geen langsgroeven in ieder geval)

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 13 feb, 2009 20:01

Heb je al eens een scheutje olie in het bougie gat gedaan. Dat helpt ook soms met creeren van compressie.
En inderdaad duurt het rondpompen met de hand wel even. Ik laat meestal zolang de klepdeksels eraf, dan zie je de olie op gegeven moment eruit druppelen.
Leuke kompressor trouwens die antieke ;-)
diverse Citroens, wat anders.

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » za 14 feb, 2009 18:49

hey meeuw

Misschien onozel en ik weet niet of je het al gecontroleerd hebt. (je hebt precies al wel wat sleutel ervaring)

Ik had met mijn visablokje hetzelfde probleem en wat bleek de zuigerveren zaten niet goed. Lees de openingen zaten niet 180 graden van elkaar en het gevolg was dat langs hier mijn compressie weglekte.

Wat ook kan zijn is dat je kleppen lekken en je klepdichtigen niet goed zijn.
Gewoon je kop demonteren er wat benzine of water in kappen en zien of ze er blijft in staan. Meer zou ik niet direct weten

Robin

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » zo 15 feb, 2009 05:37

Je kan controleren of het lek bij de cylinderkoppen zit door daar rondom met een kwast zeepsop aan te brengen en met de hand de motor te laten draaien. Als het daar lekt zie je schuimbubbels ontstaan.

Domme vraag, maar de bougies zitten er toch wel in?

Meeuw
Beginner
Beginner

Bericht door Meeuw » zo 15 feb, 2009 16:04

@AZL57
Leuk he!? Het volgende project wordt een Barbot Speciale en daarvoor moest ik wat onderzoek doen.... Kwam bij de zoektocht naar vermogen deze info tegen. Superzeldzaam en niet te betalen helaas :cry:

Olie heb ik erin gedaan.

@ Robin2cv
Ik heb met alles rekening gehouden: Het verspringen van de zuigerveren, het merktekentje boven en ook de koppen met vloeistof gecontroleerd.... Sleutelervaring zat ja, maar dat maakt het zo verdomd moeilijk als iets niet werkt...... Je piekert je suf.

@ Kulio
Ik denk dat dat het laatste redmiddel is. Blok is al helemaal ingebouwd.

Ik ben vandaag weer in de garage bezig geweest en de compressie is, na het nogmaals kleppenstellen (onnodig maar toch), nog steeds hetzelfde. Eend wil niet starten, kleppen gesteld, ontsteking staat goed en vonkt, carb is schoon, benzine is nieuw en de nieuwe accu is inmiddels helemaal leeg......

Volgend weekend maar eens een trailer regelen en haar maar eventjes wegbrengen...... Kost weer centen maar ja... HET EENDENRIJDEN JEUKT ZO!!!!!!!! (En ik haat die Fiat waar ik nu in rij :wink: ....)

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » zo 15 feb, 2009 19:48

je kan nog eens een mail naar gerard maas sturen die kan je misschien nog helpen. zit hier op het forum.

Robin

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Charleston 88 » zo 15 feb, 2009 23:23

Het kan ook liggen aan een verkeerde timing van de nokkenas t.o.v. de krukas. In dat geval kan een klep in de compressiestand (gedeeltelijk) open zijn. Dus de zuiger kan dan geen compressie opbouwen omdat de druk kan ontsnappen via een klep.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 16 feb, 2009 07:55

Hallo Meeuw.Je zeg steeds dat de compressie laag is,maar nooit hoeveel.
Nieuwe zuigerveren hebben een slotopening,Hoeveel?Als je met een lasdraadje de suiger in de hoogste stand zet,moeten de kleppen van die of
de andere precies op tuimelen staan.Hoe heb je de kleppen gesteld,dus in
welke stand de motor en welke klep gesteld?Ik merk hier dat er na 2bldz.
nog niets veranderd is,dus moeten we meer cijfers hebbenIk hoop een
duidelijk antwoord met cijfers etc.

Meeuw
Beginner
Beginner

Bericht door Meeuw » ma 16 feb, 2009 22:13

Gerard,

Heb nog geen compressiemeter kunnen regelen.... Cijfers volgen dus nog...

Even wat ik gedaan heb:

Als de linker inlaatklep ingedrukt staat dan moet de andere inlaatklep toch ' vrij' zijn? Met andere woorden; dan moet ik de andere klep toch gewoon kunnen afstellen?

Ik heb vanavond ook wat anders ontdekt en ik weet niet of dat ik nu spoken zie. Zodra de zuigers op het bdp staan dan staat de ontstekingsnok exact in het midden (verdikking boven en onder). Dat is ook het moment dat ik de paspen in het vliegwiel kan steken.......

Ben ik nu echt zo ongelovelijk aan het klungelen?

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » ma 16 feb, 2009 22:31

Dat van het kleppen stellen klopt.
En kan de paspen erin als de zuigers in bdp. staan?
De paspen is het moment dat de ontsteking vonkt, ik meen 8 graden voor het bdp.
De methode is; lichthoogte afstellen, dan de paspen erin en dan een proeflampje op de draden die naar je bobine gaan en het huisje zo draaien dat dit lampje net aan/uit gaat.
Maar als je een electronische ontsteking hebt moet je dit verhaal vergeten en gewoon doen zoals in de handleiding staat.

Weet je inmiddels zeker, zoals eerder gezegd, dat je nokkenas t.o.v. de krukas juist staat?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Meeuw
Beginner
Beginner

Bericht door Meeuw » ma 16 feb, 2009 22:48

Bertje,

De nokkenas moet wel goed staan. In het andere geval zal een klep anders de zuiger raken....

Electronische ontsteking komt er nog niet in. Pas als het blok netjes loopt en ingereden is dan komt de supercharger erop. Dan zal een programmeerbare onsteking ook noodzakelijk worden. Geen 123 maar eerder een Kronenburg...

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 17 feb, 2009 07:38

Sorry Meeuw,maar de nokkenas ataat echt niet goed,Het pen-gat zit zoals
Bertje ook zegt 8gr voor BDP.Maar bij jouw staan de punten al helemaal
open,of de vervroegingsveertjes zijn niet goed

Meeuw
Beginner
Beginner

Bericht door Meeuw » di 17 feb, 2009 11:06

Bertje en Gerard,

Bedankt voor jullie feedback.... Ga het blok uit elkaar trekken want er klopt dus geen hout van :cry:

Het is verdorie ook het enige wat ik niet zelf heb gedaan...... :evil: .

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 17 feb, 2009 11:18

Niet alleen uit elkaar trekken,maar ook goed kijken,wat er fout zit.

Plaats reactie