dag, ik ben bezig met mijn eerste 2cv te restaureren dus ik heb zo goed als geen ervaring. Ik ben momenteel bezig met de motor eruit te halen. Ik heb de twee bouten aan de versnellingsbak losgedraaid maar welke andere bouten moet ik losdraaien om het hele blok eruit te kunnen halen?
mvg
Motor loskoppelen
Motor loskoppelen
Laatst gewijzigd door 2cv Mol op zo 22 feb, 2009 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor aan (onder de ventilator) zitten nog 2 driehoekige motorsteunen, die nog even losdraaien en hij is vrij!
mits je alle kabels en de aandrijfassen ook losgekoppeld hebt natuurlijk.
Oh ja, ik neem aan dat je met de 2 bouten aan de versnellingsbak bedoelt die op de vooras bij de koets?
Beste is motor+bak er in 1 keer er uit te halen!
succes
mits je alle kabels en de aandrijfassen ook losgekoppeld hebt natuurlijk.
Oh ja, ik neem aan dat je met de 2 bouten aan de versnellingsbak bedoelt die op de vooras bij de koets?
Beste is motor+bak er in 1 keer er uit te halen!
succes
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Hallo, welkom op dit mooie forum.
Om de motor (met versnellingsbak er aan) uit de eend te halen moet je het volgende minimaal los halen.
De kabels ( gas, choke, koppeling handrem en verwarming)
De stroomdraden (dynamo, startmotor, oliesensor, ontsteking en massa kabels)
Remleiding
Benzineleiding
Uitlaat (de koppeling tussen de voor demper en de buis die naar achter gaat)
Vervolgens haal je de bouten achter de versenllingsbak een paar slagen los. En de 2 bouten waar mee de motorsteunen aan de voorkant vast zitten haal je er uit. (aan de voorkant onder het chassis)
Nu kun je de motor compleet met bak uit de eend halen.
Aandrijf assen hoef je inprincipe niet perse los te halen die bestaan uit 2 delen en schuiven uit elkaar als je het blok op tilt.
Nou als ik nog een kabeltje of draadje vergeten ben hoor ik het wel
succes er mee
Om de motor (met versnellingsbak er aan) uit de eend te halen moet je het volgende minimaal los halen.
De kabels ( gas, choke, koppeling handrem en verwarming)
De stroomdraden (dynamo, startmotor, oliesensor, ontsteking en massa kabels)
Remleiding
Benzineleiding
Uitlaat (de koppeling tussen de voor demper en de buis die naar achter gaat)
Vervolgens haal je de bouten achter de versenllingsbak een paar slagen los. En de 2 bouten waar mee de motorsteunen aan de voorkant vast zitten haal je er uit. (aan de voorkant onder het chassis)
Nu kun je de motor compleet met bak uit de eend halen.
Aandrijf assen hoef je inprincipe niet perse los te halen die bestaan uit 2 delen en schuiven uit elkaar als je het blok op tilt.
Nou als ik nog een kabeltje of draadje vergeten ben hoor ik het wel

succes er mee
-
- Regelmatige poster
Zonder bovenstaande uitgebreide beschrijving te weerleggen, hier hoe ik mijn motor meerdere malen van de versnellingsba afgehaald heb.
Allereerst het voorwerk. Koplampsteun in zijn geheel van het chassis halen, gas- en choke kabel los van de carburateur, kabelboom los en kachelpotten eraf.
Voorste motorsteunen zitten ieder met 1 bout aan de voorste dwarsbalk van het chassis vast, en ieder met 2 bouten aan het voorste koelhuis. Gewoon de bouten die door de balk in de driehoekige motorsteunen zitten, eruitdraaien, de motorsteunen blijven aan het koelhuis zitten. Daarna de motor optillen of met een krik onder de carter opkrikken en een balk onder de versnellingsbak leggen zodat deze niet meer kan zakken. Daarna de 4 moeren losmaken die de motor op de versnellingsbak houden, en dan pluk je met wat wrikken gewoon de motor los.
Hoop dat ik niks over het hoofd gezien heb
Allereerst het voorwerk. Koplampsteun in zijn geheel van het chassis halen, gas- en choke kabel los van de carburateur, kabelboom los en kachelpotten eraf.
Voorste motorsteunen zitten ieder met 1 bout aan de voorste dwarsbalk van het chassis vast, en ieder met 2 bouten aan het voorste koelhuis. Gewoon de bouten die door de balk in de driehoekige motorsteunen zitten, eruitdraaien, de motorsteunen blijven aan het koelhuis zitten. Daarna de motor optillen of met een krik onder de carter opkrikken en een balk onder de versnellingsbak leggen zodat deze niet meer kan zakken. Daarna de 4 moeren losmaken die de motor op de versnellingsbak houden, en dan pluk je met wat wrikken gewoon de motor los.
Hoop dat ik niks over het hoofd gezien heb

Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez