Acadiane ombouwen tot multi-functioneel mini-campertje

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Acadiane ombouwen tot multi-functioneel mini-campertje

Bericht door Rossero » do 26 feb, 2009 17:06

Ik had een vraagje, ik wilde mijn aca gaan ombouwen tot minicamper. Nu is de zitruimte erg gering zoals je wel kunt inschatten, nu wil ik de wielkasten verlagen! Maar mijn vraag is dus, kan dit? Ik heb hier onder een paar 'schetsen' gemaakt van hoe ik het graag zou willen zien:

De normale aca:
Afbeelding

Met verlaagde wielkasten:
Afbeelding

Even het dak er af gezaagd voor een beter beeld:
Afbeelding

Grofweg twee planken er in die samen het 2-persoons bed vormen (komt in het echt wel wat vernuftiger in elkaar te zitten):
Afbeelding

Waarvan één plank in hoogte verstelbaar is, en een tafel kan vormen (waarna de andere plank een 2-persoons bank vormt):
Afbeelding

Tafel en bank zijn allebei erg diep, dus mischien aan de voorkant van de aca dat ik er een gasstelletje in bouw, nog een paar kastjes onder de bank, et voila! een mini campertje!

Maar mijn vraag dus, ivm met de zitruimte en een laag bed, kun je zonder problemen de wielkasten verlagen? Is dit moeilijk? En hoe duur wordt het als je het laat doen ongeveer? (laswerk, niet de rest)

Reservewiel ligt in de aca onder de motorkap, dus dat is geen beperking. Benzine tank kan ook wel lager denk ik!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 26 feb, 2009 19:51

Er was een boekje in de handel over de ombouw van een aca tot minicamper. Kon je vroeger kopen bij de ANWB. met alle maten en gegevens.
Wij hebben het bed op de spatborden gemaakt met een opklapbaar deel boven de voorstoelen om wat meer lengte te krijgen.
diverse Citroens, wat anders.

gsm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: za 1 mar, 2008 13:20

Bericht door gsm » do 26 feb, 2009 21:23

Dat staat ook nog altijd op ons lijstje . Leuk hoor

Azl57 heb je foto's?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 26 feb, 2009 23:47

Ik zal eens kijken wat er nog is.
We hadden 3 dwarse multiplex platen. Waarvan de voorste 2 met een pianoscharnier aan elkaar zaten. Als we gingen eten werd de tweede op de eerste geklapt. De derde draaiden we een halve slag en hingen we met twee kettinkjes tegen de zijkant. Dat was dan de tafel. De eerste vakantie was ie nog niet bekleed en was het dak elke morgen drijfnat.
Daarna met tweezijdig tape radiatorfolie ertegen geplakt. Daarna berkentriplex gemonteerd. Spul afgelakt met parketlak.
Dit werkte super, niet meer nat en de isolatie was ook perfekt. Tijdens het rijden was het in de auto enkele graden koeler dan buiten. ;-)

Zie ook deze originele door Citroen duitsland geleverde versie.
http://foro4x4.blogspot.com/2006/11/ama ... diane.html
diverse Citroens, wat anders.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 27 feb, 2009 00:47

http://www.ak400.info/Ente/Zeitschrifte ... adyane.pdf

hier de folder van de in duitsland verkochte acadiane ;) maar ik wilde dus proberen om de wielkasten te verlagen tegen claustrofobie in bed, en om meer ruimte in de breedte te creeeren om te kunnen zitten. Ik weet alleen niet wat hier de kosten van zijn, of dit lastig is en of je stevigheid van de koets erg verloren gaat. Ik hoop hem zo snel mogelijk onder handen te kunnen nemen;)

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » vr 27 feb, 2009 11:50

Wat de wielkast betreft, even kijken hoe hoog het wiel komt bij volledige invering. Denk niet dat je dit zomaar kunt verlagen.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 27 feb, 2009 12:18

Benzine tank zou je nog op dezelfde plek als bij een eend kunnen maken, volgens mij zou dat gewoon moeten passen, je zit alleen met je vulopening dan.

Verder is die "boxvorm" aan beide kanten wel in hoge mate je stevigheid van je bak. Daar zou ik zelf niet zo 123 aan tornen.

Komt nog bij, dat het lager lijkt dan het is. Ik vond het eigenlijk best meevallen vroeger in de besteleend.

Als ik het zou doen, waarom dan niet volgens de tekeningen van die in Duitsland gebouwde acacamper? is beproefd, en redelijk makkelijk en goedkoop. Plus, je loopt niet het risico dat je iets verhapstukt aan je goede auto, toch? Bespaart een hoop kosten en je kunt eronder een berg zooi kwijt, je hebt altijd meer bij je dan je denkt, toch?

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 27 feb, 2009 12:35

ik denk toch dat het lastig gaat worden, want je moet het horizontale gedeelte van de wielkast dan vastlassen aan de benzine/gereedschapklep (die slechts vastgebout zitten origineel) en aan de achterschermen.

het zal best mogelijk zijn, maar ik denk dat je dan het beste ook de zijkanten (tank/gereedschapklep en schermen) kan vervangen voor delen uit 1 stuk.

ik heb plannen gehad om juist het dak omhoog te kunnen klappen (een westfaliaca haha) maar dit doe je ook niet 123.

ik heb nog wel een aantal foto's van een ontzettend gave acacamper uit gb, de nomad. zal ze even posten hier eerdaags.

die handleiding hoe je aca tot camper om te bouwen wordt nog wel eens aangeboden op ebay, daar heb ik m ook vandaan
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 27 feb, 2009 14:24

Ik denk ook dat je een stuk stevigheid uit de auto haalt door de spatbord verlagingen en je verliest de ruimte in de zijbak. Plaats valt echt mee, hij is zo prima te gebruiken. Wij hadden ook nog een luifel aan de achterkant zodat je niet meteen in modder staat als het eens regent.
Ter info: het boekje over de ombouw blijkt duits te zijn, mogelijk nog te koop bij de uitgever.
Bernd Koch van de SYRO-Verlagsbuchhandlung in D-3400 Göttingen.
Titel is DO IT YOURSELF, Ich baue mir eine Reiseente geschreven door G. Schmidt.
Alles is zeer mooi aangegeven ook de maten voor dakbekleding en interieur-delen bijvoorbeeld
diverse Citroens, wat anders.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 27 feb, 2009 17:45

stevigheid valt wel mee!
ik ken iemand die heeft het met een ak400 gedaan!
stuk vloer eruit gehaalt en een bak ingemaakt.

ik zal je even een pb geven van die gene!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 27 feb, 2009 18:05

Hey, bedankt! Mischien dat ik er wat mee doe ;) iig mooi dat er ook positieve geluiden zijn. Stevigheid maak ik mij niet heel erg veel zorgen om.

Ik ben vanmiddag overigens even over de grens geweest bij die eendenboer daar, en die wilde het hele zaakje wel voor me aan elkaar lassen als ik al het voorbereidende werk deed. (slopen dus)

Die vloer heb ik ook over na gedacht, ik lag onder de aca, en daar zit me toch een weg gegooide ruimte tussen het chassis en de koets, niet normaal! Dus mischien dat er ook een extra bak in komt bij mij, maar eerst die wielkasten verlagen!

Ik moest voor het laswerk het plaatwerk kaal maken. Hoeveel lak moet er af om goed te kunnen lassen (dus de afstand tot de lasnaad dat het plaatwerk kaal moet zijn)?

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 27 feb, 2009 22:19

Op de wereldmeeting in Schotland een Engelsman thee zien drinken op een klapstoeltje in zijn Aca met omhoog uitschuifbaar dak. Hij zat er als een vorst! :D
Sorry, geen foto van gemaakt. Misschien een ander hier?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 27 feb, 2009 22:44

siemen schreef:stevigheid valt wel mee!
ik ken iemand die heeft het met een ak400 gedaan!
stuk vloer eruit gehaalt en een bak ingemaakt.

ik zal je even een pb geven van die gene!
Waut :)

Hij heeft trouwens ook rekening gehouden met het gewicht van de betimmering.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 28 feb, 2009 12:00

Hanzzl schreef:Op de wereldmeeting in Schotland een Engelsman thee zien drinken op een klapstoeltje in zijn Aca met omhoog uitschuifbaar dak. Hij zat er als een vorst! :D
Sorry, geen foto van gemaakt. Misschien een ander hier?
ja die acamper bedoelde waar ik foto's van beloofde. das deze:

Afbeelding

Afbeelding

meer foto's (anders duurt het laden van het topic zo lang) en folder zijn hier te vinden:

http://s19.photobucket.com/albums/b190/dyanemaniac/
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 28 feb, 2009 14:06

Kijk, kijk kijk! Dat ziet er gelikt uit! Wel heeeel erg veel werk, dat gaat mij helaas niet lukken. En ik wil ook graag een volwaardig tweepersoons bed in plaats van twee losse bedden.

Wat ik wel mooi vind om te zien is dat de benzinetank-bak weg is gehaald en daar nu een deur zit. Wat dus betekend dat dit eigenlijk zonder problemen kan! (dus zonder dat het geheel instort) Dat geeft me veel goede moed ;)

bedankt voor alle info! ik ga zo snel mogelijk aan de slag met de zaag. Hopen dat hij niet instort in het tussenstadium ;)

Plaats reactie