Lage compressie met nieuwe zuigerveren
Gerard,
Zal ik zeker doen! Ik had het samenvoegen van de krukas/nokkenas/blokhelften al expres uitbesteed aan 'iemand die er verstand van heeft' maar zoals ik het nu zie is mijn goede gevoel in het blok helemaal weg....
Baal verschrikkelijk; doe je voorzichtig, je stelt je vertrouwen in op een ander, krijg je nog rommel......
Bedankt voor je hulp, ik had beter naar mijn onderbuikgevoel moeten luisteren.
Zal ik zeker doen! Ik had het samenvoegen van de krukas/nokkenas/blokhelften al expres uitbesteed aan 'iemand die er verstand van heeft' maar zoals ik het nu zie is mijn goede gevoel in het blok helemaal weg....
Baal verschrikkelijk; doe je voorzichtig, je stelt je vertrouwen in op een ander, krijg je nog rommel......
Bedankt voor je hulp, ik had beter naar mijn onderbuikgevoel moeten luisteren.
@ AZL57
Ken dat probleem, had vroeger ook zo'n eendje die dat had..... Maar nee, in dit geval heb ik gisteren alles 4dubbel gecontroleerd...
Vanavond gewoon mijzelf even druk maken...... Wil nu ook exact weten wat er nou aan de hand is. Als ik straks constateer dat het een montagefout is dan kan ik zelf ook actie ondernemen richting de persoon die de krukas erin gehangen heeft......
Ken dat probleem, had vroeger ook zo'n eendje die dat had..... Maar nee, in dit geval heb ik gisteren alles 4dubbel gecontroleerd...
Vanavond gewoon mijzelf even druk maken...... Wil nu ook exact weten wat er nou aan de hand is. Als ik straks constateer dat het een montagefout is dan kan ik zelf ook actie ondernemen richting de persoon die de krukas erin gehangen heeft......
-
- Gebruiker
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Voordat je het blok uitbouwt en uit elkaar haalt kun je nog een laatste test doen of het inderdaad aan de timing van de nokkenas ligt. Ga als volgt te werk.
Zet de krukas in het bdp. Dan moeten aan een kant de kleppen op tuimelen staan en aan de andere kant beide kleppen los. Dit is dus aan die kant de compressieslag. Als je aan die kant met een compressor (of eventueel zelf blazen met een stuk slang) lucht in het bougiegat blaast mag de lucht niet via de in- of uitlaat ontsnappen. Is dat toch het geval dan staat de betreffende in- of uitlaatklep open en is de timing dus fout.
Op dezelfde manier kun je, na de krukas een slag gedraaid te hebben, ook de andere kant proberen. Maar als een kant fout is, is de andere kant automatisch ook fout.
Laat even via het forum weten hoe deze test verlopen is.
Zet de krukas in het bdp. Dan moeten aan een kant de kleppen op tuimelen staan en aan de andere kant beide kleppen los. Dit is dus aan die kant de compressieslag. Als je aan die kant met een compressor (of eventueel zelf blazen met een stuk slang) lucht in het bougiegat blaast mag de lucht niet via de in- of uitlaat ontsnappen. Is dat toch het geval dan staat de betreffende in- of uitlaatklep open en is de timing dus fout.
Op dezelfde manier kun je, na de krukas een slag gedraaid te hebben, ook de andere kant proberen. Maar als een kant fout is, is de andere kant automatisch ook fout.
Laat even via het forum weten hoe deze test verlopen is.
Charleston88, je slaat de spijker op zijn kop!
Ga ik proberen. Wordt niet eerder dan dit weekend denk ik want dan heb ik extra 'handjes' ... Compressiemeter is ook al in aantocht dus heb ik twee controlemiddelen....
Gerard, ik heb vanavond even snel gekeken en de gewichtjes zijn bij mij nog goed...... Geen gerammel en geen slappe hap.
Ga ik proberen. Wordt niet eerder dan dit weekend denk ik want dan heb ik extra 'handjes' ... Compressiemeter is ook al in aantocht dus heb ik twee controlemiddelen....
Gerard, ik heb vanavond even snel gekeken en de gewichtjes zijn bij mij nog goed...... Geen gerammel en geen slappe hap.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Is een makkie meeuw, je kunt zelfs een kant de cilinder en zuiger laten zitten, alleen ff de kop er af zodat je de stoters straks makkelijk er in krijgt.
En je weet, cilinder er af halen inclusief zuiger, dus cilinder iets naar boven trekken net zo ver dat je de pistonpen zit, borgveertje er uit, pen er uit en klaar.
Scheelt je een hele hoop werk.
En je weet, cilinder er af halen inclusief zuiger, dus cilinder iets naar boven trekken net zo ver dat je de pistonpen zit, borgveertje er uit, pen er uit en klaar.
Scheelt je een hele hoop werk.
Update na de grote sleutelklus.....
Compressie linker cilinder ongeveer 5,2. Rechts was ietsjes beter..... Krukas/nokkenas gecontroleerd. De merktekens op de tandjes stonden dus zoals verwacht verkeerd. Voortaan altijd zelf doen dus......
Verder oliepomp uit elkaar gehaald en nogmaals schoongemaakt,overal weer nieuwe pakkingen tussen gezet en de boel weer gemonteerd. Compressie is nu veeeeel beter! Wat mij wel opviel was de aanslag op de koppen (was schoon toen ik alles monteerde). Kan het zijn dat de conserveringsolie een beetje opgestroopt is en samen met de benzine een iets dikkere emulsie heeft gevormd? Conserveringsolie was trouwens wat je normaal in een naaimachine stopt.
Heeft iemand trouwens nog een gebruikte vacuumpomp voor op een carburateur? (of een complete registercarburateur). Heb de mijne zojuist gesloopt..... (2cvmarkt werkt trouwens niet)
Compressie linker cilinder ongeveer 5,2. Rechts was ietsjes beter..... Krukas/nokkenas gecontroleerd. De merktekens op de tandjes stonden dus zoals verwacht verkeerd. Voortaan altijd zelf doen dus......
Verder oliepomp uit elkaar gehaald en nogmaals schoongemaakt,overal weer nieuwe pakkingen tussen gezet en de boel weer gemonteerd. Compressie is nu veeeeel beter! Wat mij wel opviel was de aanslag op de koppen (was schoon toen ik alles monteerde). Kan het zijn dat de conserveringsolie een beetje opgestroopt is en samen met de benzine een iets dikkere emulsie heeft gevormd? Conserveringsolie was trouwens wat je normaal in een naaimachine stopt.
Heeft iemand trouwens nog een gebruikte vacuumpomp voor op een carburateur? (of een complete registercarburateur). Heb de mijne zojuist gesloopt..... (2cvmarkt werkt trouwens niet)
UPDATE!
Vandaag de eend aan de praat gekregen! Blok loopt mooi rond, pakt perfect in toerental op, hoor geen geratel (er zit nog wel een 'ruis' aan de voorzijde van het blok, da's de v-snaar wellicht) en de olie pompt mooi rond..... Zo mooi zelfs dat het aan de achterkant van het blok eruit loopt.....
Ik heb zoals je in dit topic al kan lezen het hele blok uit elkaar gehaald, nieuwe pakkingen gebruikt, vloeibare pakking tussen de blokhelften gedaan, op moment aangedraaid, kortom: alles volgens het boekje.....
Olie komt tussen de deksel van de oliepompbehuizing en het blok door. Ik heb daar de bijgeleverde papieren pakking voor gebruikt en ook alles netjes en volgens het boekje vastgezet.
Nu de vraag:
Heeft iemand ervaring met deze papieren pakking of doen jullie er een andere, dikkere of wellicht vloeibare, pakking tussen?
Vandaag de eend aan de praat gekregen! Blok loopt mooi rond, pakt perfect in toerental op, hoor geen geratel (er zit nog wel een 'ruis' aan de voorzijde van het blok, da's de v-snaar wellicht) en de olie pompt mooi rond..... Zo mooi zelfs dat het aan de achterkant van het blok eruit loopt.....
Ik heb zoals je in dit topic al kan lezen het hele blok uit elkaar gehaald, nieuwe pakkingen gebruikt, vloeibare pakking tussen de blokhelften gedaan, op moment aangedraaid, kortom: alles volgens het boekje.....
Olie komt tussen de deksel van de oliepompbehuizing en het blok door. Ik heb daar de bijgeleverde papieren pakking voor gebruikt en ook alles netjes en volgens het boekje vastgezet.
Nu de vraag:
Heeft iemand ervaring met deze papieren pakking of doen jullie er een andere, dikkere of wellicht vloeibare, pakking tussen?
Ik heb zo een zelfde ervaring met een papieren pakking. Deze is bij de montage beschadigd geraakt ondanks dat ik hier heel zorgvuldig mee ben geweest. Zat een stukje dubbel gevouwen bij een van de boutjes. Snap nog steeds niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. Nu zit er een dikkere pakking tussen van wat stugger materiaal.
Overigens zul je behoorlijk moeten rommelen om het oliepomphuis zo uit het blok te halen. Zit namelijk geklemd tussen de carterhelften. Ik heb het voor elkaar gekregen door de bouten iets losser te draaien. Oliepomphuisje heb ik er zo uit gekregen, maar dat viel niet mee.
Weet je trouwens zeker dat ie daar lekt? Niet toevallig de rubberen O ring vergeten op de oliepomphuis deksel te doen? Dan is het namelijk zo opgelost.
Overigens zul je behoorlijk moeten rommelen om het oliepomphuis zo uit het blok te halen. Zit namelijk geklemd tussen de carterhelften. Ik heb het voor elkaar gekregen door de bouten iets losser te draaien. Oliepomphuisje heb ik er zo uit gekregen, maar dat viel niet mee.
Weet je trouwens zeker dat ie daar lekt? Niet toevallig de rubberen O ring vergeten op de oliepomphuis deksel te doen? Dan is het namelijk zo opgelost.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
@ TB,
Dus bij jou ook! Toen ik het blok uit elkaar haalde zat er ook een iets dikkere (zwarte) pakking tussen en ik had al rare gevoelens bij het dunne papiertje wat in de pakkingset zat.... Niet voor niets dus...
Nu maar eens kijken hoe ik de boel weer netjes kan krijgen, gelukkig is nieuwe olie op een schoon blok makkelijk te verwijderen
Heb je enig idee wat de dikte van jouw huidige pakking is?
Dus bij jou ook! Toen ik het blok uit elkaar haalde zat er ook een iets dikkere (zwarte) pakking tussen en ik had al rare gevoelens bij het dunne papiertje wat in de pakkingset zat.... Niet voor niets dus...
Nu maar eens kijken hoe ik de boel weer netjes kan krijgen, gelukkig is nieuwe olie op een schoon blok makkelijk te verwijderen
Heb je enig idee wat de dikte van jouw huidige pakking is?
Nou echt heel dik is ie niet, hoe dik weet ik niet precies maar 1 mm ofzo. Voordeel is dat ie stugger is, dat is handiger bij monteren.
Ik baalde er vreselijk van toen ie lekte. Was echt een geklooi om dat oliepompje los te krijgen. Eigenlijk zou je het weer moeten splitsen! Je moet op zijn minst de carterbouten lossen. Je kunt je vloeibare pakking hiermee beschadigen op de carterhelften. Dus dan lekt ie daar weer.
Ik heb trouwens een ander oliepomphuisje erin moeten zetten. Die oude moest ik er met een tang uittrekken waardoor die beschadigde. Splitsen voorkomt dus schade. Maar of je daar weer op zit te wachten?
Ik baalde er vreselijk van toen ie lekte. Was echt een geklooi om dat oliepompje los te krijgen. Eigenlijk zou je het weer moeten splitsen! Je moet op zijn minst de carterbouten lossen. Je kunt je vloeibare pakking hiermee beschadigen op de carterhelften. Dus dan lekt ie daar weer.
Ik heb trouwens een ander oliepomphuisje erin moeten zetten. Die oude moest ik er met een tang uittrekken waardoor die beschadigde. Splitsen voorkomt dus schade. Maar of je daar weer op zit te wachten?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987