Tip bij revisie hoofremcilinder
Tip bij revisie hoofremcilinder
Er staan op het forum wat voors en tegens m.b.t. de revisie van een hoofdremcilinder en ook ik was aan bod. Ik heb daarvoor een nagenoeg nieuwe (dacht ik) hoofdremcilinder gekocht omdat de oude tijdens de fik gebraden was....
Nu bleek deze ook niet goed te zijn en was ik genoodzaakt om de HRC te reviseren. Het kan, als de binnenzijde maar niet gekrast is o.i.d.
Als je net zoals ik dan de onderdelen door elkaar haalt kan het voorkomen dat je remmen vast blijven staan. Dus daarom in het kort de opsomming en een tip:
Montage van voorzijde eend naar achteren: veer, korte plunjer (controleer of het pinnetje wat je in de plunjers ziet werkt door op het filtertje te blazen, als het pinnetje ingedrukt is moet deze lucht doorlaten) veer en vervolgens de lange plunjer (hier drukt de stang van je rempedaal tegenaan). Monteer alle zaken met voldoende LHM (het moet lekker zeiken van de vloeistof....)
Tip: Als je alles gemonteerd hebt blaas dan op de aansluitingen van je remleidingen. In rust moet de lucht doorstromen, ingedrukt moet de lucht niet kunnen ontsnappen.
En nooit met scherpe dingen in het binnenste van de remcilinder poeren!!!!
Nu bleek deze ook niet goed te zijn en was ik genoodzaakt om de HRC te reviseren. Het kan, als de binnenzijde maar niet gekrast is o.i.d.
Als je net zoals ik dan de onderdelen door elkaar haalt kan het voorkomen dat je remmen vast blijven staan. Dus daarom in het kort de opsomming en een tip:
Montage van voorzijde eend naar achteren: veer, korte plunjer (controleer of het pinnetje wat je in de plunjers ziet werkt door op het filtertje te blazen, als het pinnetje ingedrukt is moet deze lucht doorlaten) veer en vervolgens de lange plunjer (hier drukt de stang van je rempedaal tegenaan). Monteer alle zaken met voldoende LHM (het moet lekker zeiken van de vloeistof....)
Tip: Als je alles gemonteerd hebt blaas dan op de aansluitingen van je remleidingen. In rust moet de lucht doorstromen, ingedrukt moet de lucht niet kunnen ontsnappen.
En nooit met scherpe dingen in het binnenste van de remcilinder poeren!!!!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
@ Jheronimus,
Ik geef je voor een deel gelijk maar als je net zoals ik een bijna nieuwe (NOS) HRC koopt waarbij blijkt dat de rubbers totaal ver(^1^&! zijn kan ga je niet nog een keertje je neus stoten.
Het blijkt helaas dat er naast personen met goede bedoelingen ook personen op deze aarde rondlopen die het genoegen hebben om een ander voor veel geld met troep te tillen..... Zelf doen is dan soms een betere optie. Vandaar dit bericht.
Ik geef je voor een deel gelijk maar als je net zoals ik een bijna nieuwe (NOS) HRC koopt waarbij blijkt dat de rubbers totaal ver(^1^&! zijn kan ga je niet nog een keertje je neus stoten.
Het blijkt helaas dat er naast personen met goede bedoelingen ook personen op deze aarde rondlopen die het genoegen hebben om een ander voor veel geld met troep te tillen..... Zelf doen is dan soms een betere optie. Vandaar dit bericht.
Inderdaad gewoon vervangen, maar dan wel een goede. Afgelopen weekend op de A-markt een HRC van ABS gekocht voor 62,50. Zondag ingebouwd.
Wat een gedoe om het remvloeistofreservoir in de nieuwe (groene) rubbers gedrukt te krijgen. Na een half uur heb ik het opgegeven en de oude (zwarte) rubbers teruggezet. Heeft iemand een tip?
Wat een gedoe om het remvloeistofreservoir in de nieuwe (groene) rubbers gedrukt te krijgen. Na een half uur heb ik het opgegeven en de oude (zwarte) rubbers teruggezet. Heeft iemand een tip?
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Nou heb ik afgelopen week de HRC van mijn acadiane vervangen door een nieuwe, maar de oude blijft keurig aan de pedalenset hangen.
Dat komt doordat de oude in de montagegaten 2 "buisje's" heeft waardoor deze mooi vast blijft hangen.
Mijn nieuwe HRC had deze buisje's niet, waardoor het nogal een gedoe was om de pedalenset en de HRC te plaatsen, gelukkig is bij een acadiane de deur eenvoudig te verwijderen, en dat maakte het wel makkelijker, maar toch; kunnen die buisje's uit de oude HRC er makkelijk uit?
Dat komt doordat de oude in de montagegaten 2 "buisje's" heeft waardoor deze mooi vast blijft hangen.
Mijn nieuwe HRC had deze buisje's niet, waardoor het nogal een gedoe was om de pedalenset en de HRC te plaatsen, gelukkig is bij een acadiane de deur eenvoudig te verwijderen, en dat maakte het wel makkelijker, maar toch; kunnen die buisje's uit de oude HRC er makkelijk uit?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Eruit tikken met hamer en schroeverdraaier. Je doet ze dan kapot maar je kan ze achteraf nog wel terug plooien zodat ze weer bruikbaar zijn.
Trouwens niet altijd mogelijk om zomaar te vervangen. Bij onze Dyane van '78 is de schroefdraad van de leidingen in de HRC anders. Het eerste productiejaar met schijfremmen en dat maken ze natuurlijk niet nieuw...
Trouwens niet altijd mogelijk om zomaar te vervangen. Bij onze Dyane van '78 is de schroefdraad van de leidingen in de HRC anders. Het eerste productiejaar met schijfremmen en dat maken ze natuurlijk niet nieuw...
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Bartje,Je moet van die busjes 1 kant recht buigen en hem eruit tikken en
na het overzetten met de achterkant van een doorslag weet omfelsen.
Yannick, Die eerste schijfremmen hadden foute remleidingen en moesten voor garantie allemaal voorzien worden van verloopbusjes en nieuwe leidingen,die dus met die krul achter de bak langs liepen.Dat was een heel setje wat we toen moesten vervangen
na het overzetten met de achterkant van een doorslag weet omfelsen.
Yannick, Die eerste schijfremmen hadden foute remleidingen en moesten voor garantie allemaal voorzien worden van verloopbusjes en nieuwe leidingen,die dus met die krul achter de bak langs liepen.Dat was een heel setje wat we toen moesten vervangen