Tip bij revisie hoofremcilinder

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Meeuw
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 21:33

Tip bij revisie hoofremcilinder

Bericht door Meeuw » za 14 mar, 2009 12:46

Er staan op het forum wat voors en tegens m.b.t. de revisie van een hoofdremcilinder en ook ik was aan bod. Ik heb daarvoor een nagenoeg nieuwe (dacht ik) hoofdremcilinder gekocht omdat de oude tijdens de fik gebraden was....

Nu bleek deze ook niet goed te zijn en was ik genoodzaakt om de HRC te reviseren. Het kan, als de binnenzijde maar niet gekrast is o.i.d.

Als je net zoals ik dan de onderdelen door elkaar haalt kan het voorkomen dat je remmen vast blijven staan. Dus daarom in het kort de opsomming en een tip:

Montage van voorzijde eend naar achteren: veer, korte plunjer (controleer of het pinnetje wat je in de plunjers ziet werkt door op het filtertje te blazen, als het pinnetje ingedrukt is moet deze lucht doorlaten) veer en vervolgens de lange plunjer (hier drukt de stang van je rempedaal tegenaan). Monteer alle zaken met voldoende LHM (het moet lekker zeiken van de vloeistof....)

Tip: Als je alles gemonteerd hebt blaas dan op de aansluitingen van je remleidingen. In rust moet de lucht doorstromen, ingedrukt moet de lucht niet kunnen ontsnappen.

En nooit :shock: met scherpe dingen in het binnenste van de remcilinder poeren!!!!

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » ma 16 mar, 2009 09:48

Mijn tip is niet reviseren maar gewoon vervangen :wink: .

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 16 mar, 2009 11:29

Mee eens ;)

De prijs van die dingen vind ik de moeite niet waard om zelf mee te gaan klooien. Vaak werken ze na de revisie dus ook niet optimaal.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Meeuw
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 21:33

Bericht door Meeuw » ma 16 mar, 2009 11:33

@ Jheronimus,

Ik geef je voor een deel gelijk maar als je net zoals ik een bijna nieuwe (NOS) HRC koopt waarbij blijkt dat de rubbers totaal ver(^1^&! zijn kan ga je niet nog een keertje je neus stoten.

Het blijkt helaas dat er naast personen met goede bedoelingen ook personen op deze aarde rondlopen die het genoegen hebben om een ander voor veel geld met troep te tillen..... Zelf doen is dan soms een betere optie. Vandaar dit bericht.

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Bericht door WillemT » di 24 mar, 2009 19:04

Inderdaad gewoon vervangen, maar dan wel een goede. Afgelopen weekend op de A-markt een HRC van ABS gekocht voor 62,50. Zondag ingebouwd.
Wat een gedoe om het remvloeistofreservoir in de nieuwe (groene) rubbers gedrukt te krijgen. Na een half uur heb ik het opgegeven en de oude (zwarte) rubbers teruggezet. Heeft iemand een tip?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 24 mar, 2009 20:35

Wij hebben de oude rubbers gebruikt en deze werken nog. Rubbers kun je er zo uittrekken. Als je de nieuwe wiltb gebruiken, misschien werkt het om ze eerst op te warmen in warm water ofzo, dat ze wat zachter worden.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 25 mar, 2009 11:29

Ik zou de HRC geheel vervangen en niet reviseren. Wat je wel zou kunnen doen als de rubbers onder het reservoir niet lekken overzetten op de nieuwe HRC als de nieuwe rubber te strak zitten als je het reservoir wilt plaatsen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 25 nov, 2010 17:55

Nou heb ik afgelopen week de HRC van mijn acadiane vervangen door een nieuwe, maar de oude blijft keurig aan de pedalenset hangen.
Dat komt doordat de oude in de montagegaten 2 "buisje's" heeft waardoor deze mooi vast blijft hangen.
Mijn nieuwe HRC had deze buisje's niet, waardoor het nogal een gedoe was om de pedalenset en de HRC te plaatsen, gelukkig is bij een acadiane de deur eenvoudig te verwijderen, en dat maakte het wel makkelijker, maar toch; kunnen die buisje's uit de oude HRC er makkelijk uit?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 4 dec, 2010 08:15

Niemand? :roll: :?:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Fredo
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 18:40
Locatie: Sas van Gent

Bericht door Fredo » za 4 dec, 2010 09:48

Die buisjes moeten er uit kunnen.
Volgens het onderdelenboek is het een apart onderdeel nl.AY 453 205.

Succes

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 7 dec, 2010 19:16

O.K, maar hoe? Eruit zal me wel lukken, alleen zie ik even niet hoe ik ze heel kan houden :cry: :cry: :?:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 7 dec, 2010 19:43

Eruit tikken met hamer en schroeverdraaier. Je doet ze dan kapot maar je kan ze achteraf nog wel terug plooien zodat ze weer bruikbaar zijn.

Trouwens niet altijd mogelijk om zomaar te vervangen. Bij onze Dyane van '78 is de schroefdraad van de leidingen in de HRC anders. Het eerste productiejaar met schijfremmen en dat maken ze natuurlijk niet nieuw...
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 9 dec, 2010 08:45

Bartje,Je moet van die busjes 1 kant recht buigen en hem eruit tikken en
na het overzetten met de achterkant van een doorslag weet omfelsen.
Yannick, Die eerste schijfremmen hadden foute remleidingen en moesten voor garantie allemaal voorzien worden van verloopbusjes en nieuwe leidingen,die dus met die krul achter de bak langs liepen.Dat was een heel setje wat we toen moesten vervangen

Plaats reactie