Motor & versnellingsbak

Gesloten
Suikermuis
Beginner
Beginner

Motor & versnellingsbak

Bericht door Suikermuis » do 2 apr, 2009 11:08

De Voorinfo:
De motor en versnelingsbak zijn van elkaar afgehaald om deze zo makkelijker te kunnen vertillen en schoon te maken. Schoonmaken is alleen uitwendig gebeurt, de boel is niet open gehaald.

Afgelopen week begonnen met de opbouw van het chassis, veerpotten, schokdempers, remleiding, benzine leiding. Het zit er allemaal op.

Volgende stap is terugplaatsen van het motorblok en de versnellingsbak.

Het Probleem:
Beide onderdelen willen niet meer terug in elkaar.
Er blijft een ruimte over van 5 - 8 mm groot.
Volgens onze info moeten deze 2 delen naadloos in elkaar passen. Toch?

Wat kan hier het probleem zijn?
En belangrijker nog... hoe los ik het op?
...waar gehakt wordt, is het woensdag...
905

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 2 apr, 2009 12:44

Zit je koppelings plaat goed in de midden anders dekt hij het gat voor de as van de versnellingsbak af en dan gaat ie er niet in.
Of hij valt niet in de vertanding van de koppelingsplaat. Tijdens het monteren het vliegwiel iets draaien is vaak voldoende om de spiebanen op elkaar uit te lijnen.
diverse Citroens, wat anders.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 2 apr, 2009 12:59

Als je de koppeing er niet af hebt gehaald zou het nog gewoon moeten passen. Inderdaad even aan het vliegwiel draaien zo als hierboven staat. Maak anders even een foto dan is het makkelijke inschatten wat er misgaat. Succes.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Charleston 88 » do 2 apr, 2009 16:41

Ik denk dat het niet kan liggen aan het niet inschuiven van de prise-as in de spiebanen van de koppelingsplaat. Dan zou de resterende afstand groter zijn.
Er zijn twee andere mogelijke oorzaken.
1. De punt van de prise-as schuift (nog) niet in het toplagertje in de krukas.
2. De twee centreerbusjes op 2 van de 4 motorbouten houden het in elkaar schuiven een beetje tegen. Deze gaan meestal stroef. Kijk ook even of ze goed op de bouten zitten, d.w.z. het de conische kant naar de bak gericht. Dan is het gewoon een kwestie van de 4 moeren aandraaien en de busjes schuiven vanzelf op hun plaats.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » do 2 apr, 2009 17:53

as je een andere bak hebt oid dan kan het zijn dat er een busje zit op een verkeerde plek, heb ik ook eens gehad. Dan moet je dat busje er even uit halen, en op de goede plek terugplaatsen. Daarna moet het geen probleem meer zijn.

Als het probleem ligt aan de koppelingsplaat, dan zou de afstand veel groter moeten zijn mits je een versnellingsbak hebt met lange spiebanen in de priseas. Mocht je die niet hebben, korte spline, dan kan het best eraan liggen dat idd het een en ander niet goed in elkaar haakt.

Denk er vooral ook om dat motor en bak goed op één lijn liggen.

Ik zet altijd de versnellingsbak op een krik met wieltjes, maak de aandrijfassen vast, en zet de auto in zn versnelling. Terwijl ik de motor dan tegen de versnellingsbak aan druk, duw ik de auto naar achter en daardoor draait de prise as. Zodoende voel je vanzelf wanneer je het blokje verder naar achteren duwt. Niet aan te raden voor mensen die op een helling wonen.

Probeer het anders met z'n tweeën, dan gaat t vaak al een stuk makkelijker.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

TB
Moderator

Bericht door TB » do 2 apr, 2009 21:59

Het kan soms ff tegen zitten. Maar uiteindelijk moet het geheel in elkaar kunnen schuiven. De prise as moet in de tandjes vallen van de koppelingsplaat.

Het kan ook zijn dat de koppelingsplaat iets verschoven is.

Als je een oude 'sloop' versnellingsbak hebt liggen dan zou je daar de prise as uit kunnen halen en gebruiken om te kijken of de koppelingsplaat goed zit. Voorheen zaten er bij Valeo koppelingssets paspennen van kunststof. Die kun je ook gebruiken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Suikermuis
Beginner
Beginner

Bericht door Suikermuis » di 14 apr, 2009 09:33

Allemaal bedankt voor de tips.

Invetten lijkt te helpen.
De grootste factor is gewoon geduld.

Oja en zorgen dat de koppelingsplaat netjes en strak in het midden zit wil ook wel helpen.
Beide onderdelen zitten aan elkaar en gehele ding is weer teruggeplaatst in het chassis. Op naar het volgende onderdeel.

Ik zeg slotje!
...waar gehakt wordt, is het woensdag...
905

Gesloten