Aanhaalmoment van de achterste draagarm.

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Aanhaalmoment van de achterste draagarm.

Bericht door Lelijke Eend » do 4 jan, 2007 17:47

Wat is het juiste aanhaalmomnet voor de moer van de achterste draagarm ? Volgens m'n Haynes is dat 5,5 kg/meter (55 newton/meter), maar dat lijkt me zoveel. Dat is meer dan de bouten waarmee de as vast zit ! Het kan dus heel goed zijn dat ik naar het verkeerde aanhaalmoment zit te kijken omdat het boek in het Engels is. Ik kijk zelf namelijk naar de "Rear axle arm retaining nut".
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 4 jan, 2007 17:53

Ringmoer draagarmlager is 50Nm volgens kluwer

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 4 jan, 2007 17:55

Dan zal het wel kloppen. Ik vind het erg veel ! Ik had zelf gegokt op 5Nm, maarja, dat is een gok ;)
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 4 jan, 2007 18:00

5Nm is wel erg weinig, een m6 boutje draai je al met 7Nm vast, laat staan een moer welke de draagarm opsluit, 50Nm valt best wel mee. De moer van je wiellager is tussen 350 en 400Nm

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 4 jan, 2007 18:09

Ok, dan hou ikl het gewoon op 50 :D Ik ga er ook niet mee gokken ;)
Afblijven.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 7 jan, 2007 19:52

backfire schreef:5Nm is wel erg weinig, een m6 boutje draai je al met 7Nm vast, laat staan een moer welke de draagarm opsluit, 50Nm valt best wel mee. De moer van je wiellager is tussen 350 en 400Nm
Inderdaad, dat is vreselijk veel. Ik kom met m'n moment sleutel niet verder dan 210 :(
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 7 jan, 2007 20:48

Gewoon 2 keer vast draaien ;)
Afblijven.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 7 jan, 2007 21:25

Of gewoon draaien tot de draagarm geen speling meer heeft.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Patrick Hoskam
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
Locatie: Rossum

Bericht door Patrick Hoskam » di 14 okt, 2008 23:52

om even een oud topic uit de sloot te halen....

ik zit hier ook over te dubben, 55NM, ok leuk, maar ik snap er niets van, want het betreft 2 conische lagers ZONDER afstandsbus, hoe kun je deze om moment vast zetten ? dan sloop je toch je lagers ?

in mn werk zetten we zulk spul spelingsvrij en soepel draaiend vast en klaar...
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 15 okt, 2008 00:00

in mn werk zetten we zulk spul spelingsvrij en soepel draaiend vast en klaar...
Dat is wat de meeste mensen doen, doe ik zelf ook en nog nooit problemen mee gehad. Als je er daarnaast maar voorzorgt dat je de moer borgt met een splitpennetje kan er weinig mis gaan.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 15 okt, 2008 09:43

Patrick ik heb hem met 50NM vastgezet en ik kan je verzekeren dat dat voor zo'n groot lager niet vast is hoor, zo veel kracht hoef je daar niet voor te zetten. Uiteindelijk moet je toch de moer uitlijnen op het gaatje voor de splitpen, je loopt een groter risico als je niet weet wat je moet voelen en dan het lager te vast zet. Je weet dat een conisch lager dan extra hard slijt.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 15 okt, 2008 15:59

50 NM is idd niet veel!

10 NM= een gewicht van 1kg (10 Newton) op een arm van 1 meter
50 NM= dus een gewicht van 5 kg op een arm van 1 meter

m.a.w. met een beetje dopsleutelset o.i.d is gewoon vastdraaien al meer dan die 50 NM!

voor iedereen duidelijk?

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 24 okt, 2008 20:54

Ik doe het gewoon totdat ie spelingsvrij erop zit. En daarna doordraaien totdat ie geborgd kan worden (dus het gaatje vrij). Nooit problemen mee gehad hoor.

Heb tegenwoordig trouwens zo een draagarmlager sleutel. Das toch wel fijn werken :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 2 apr, 2009 14:55

TB schreef:Ik doe het gewoon totdat ie spelingsvrij erop zit. En daarna doordraaien totdat ie geborgd kan worden (dus het gaatje vrij). Nooit problemen mee gehad hoor.

Heb tegenwoordig trouwens zo een draagarmlager sleutel. Das toch wel fijn werken :)
Jupzzt zo heb k t net van 't weekend ook gedaan idd. Moet nog wel goed vrij rond kunnen draaien, maar heb je snel genoeg door ;)

Ohja en echt lekker veel vet op de lagers smeren :twisted: :twisted:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie