Fuseepennen vervangen
-
- Gebruiker
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Fuseepennen vervangen
Hallo medesleutelaars,
Vandaag voor het eerst sinds een jaar of 20 weer een keer fuseepennen van een 2CV vervangen. Het gereedschap had ik al die jaren al in bezit en met een geleende kloofbijl, waarvan de achterzijde als hamer is te gebruiken, was ik he-le-maal "het mannetje"
De betreffende 2CV6 had al de laatste 15 jaar last van wat speling op de fusees, maar nu werd hij/zij er ook op afgekeurd. Afgekeurd op de rechtse fusee alleen, terwijl de linker duidelijk meer speling had, misschien weet de keurmeester niet dat de duim van zijn linkerhand rechts zit Enige jaren teru werd mijn Citroën 250 van 1977 afgekeurd op het wiellager RA.....links maakte veel meer herrie echter, gewoon de trommels gewisseld en terug naar de herkeuring........goedgekeurd
Maar goed, we hebben ons er maar bij neergelegd en een setje pennen gekocht. Vandaag lekker zonnig, heerlijk sleutelweer. Eruit rammen is altijd weer spannend, maar het ging (ja, ik zal morgen spierpijn hebben).
Het monteren was wat lastig, de drie ringen plus metalen "kapje" tussen de draagarm en de onderhelft van het fuseestuk wilden er echt niet tussen.
Heb toen een platte vijl ter hand genomen en een beetje meer ruimte gemaakt, toen paste het wel. Na anderhalf uur zat alles weer op zijn plaats.
Toen de linkerkant.....ging uiteraard iets vlotter, want ik wist nu weer hoe het wel dan wel NIET moet ! Al gelijk de vijl ter hand genomen om e.e.a. netjes vlak te vijlen (uiteraard geen grove vijl). De drie ringen en het "kapje" gingen er makkelijker in, maar niet van harte hoor, alleen met een hamertje.
Maar toen kwam het.....het fuseestuk was na montage van alle delen met de hand NIET te bewegen
Met een pijp in het gat van de andrijfas in de wielflens kwam er wel beweging in. Dus alles maar gemonteerd en een stukje rijden (zonder spatborden), stuurde best normaal, dus we hebben het maar zo gelaten.
Eerst maar een paar daagjes rijden, dan slijt het lekker in en dan maar naar de APK. De fusees kunnen weer 15 jaar mee !
Mijn vraag achteraf is nu......wat heb ik verkeerd gedaan ???? Hadden we gewoon BAGGERkwaliteit nieuwe fuseepennen ???? Volgens mij moet er altijd opwaartse speling zijn tussen draagarm en fuseestuk van een fractie van een millimeter.....er kon vandaag echt geen voelermaatje tussen hoor, zelfs 0.05 niet......vreemd !
P.S. Hoe krijg je in hemelsnaam die "ponsdoppen" bovenop de fusees vetdicht ?????????????????????????? Ik heb echt mijn best gedaan ze netjes in te tikken en het ijzer rondom van het fuseestuk her en der opnieuw te stuiken, toch lekt het doorsmeervet.....kl***zooi
Vandaag voor het eerst sinds een jaar of 20 weer een keer fuseepennen van een 2CV vervangen. Het gereedschap had ik al die jaren al in bezit en met een geleende kloofbijl, waarvan de achterzijde als hamer is te gebruiken, was ik he-le-maal "het mannetje"
De betreffende 2CV6 had al de laatste 15 jaar last van wat speling op de fusees, maar nu werd hij/zij er ook op afgekeurd. Afgekeurd op de rechtse fusee alleen, terwijl de linker duidelijk meer speling had, misschien weet de keurmeester niet dat de duim van zijn linkerhand rechts zit Enige jaren teru werd mijn Citroën 250 van 1977 afgekeurd op het wiellager RA.....links maakte veel meer herrie echter, gewoon de trommels gewisseld en terug naar de herkeuring........goedgekeurd
Maar goed, we hebben ons er maar bij neergelegd en een setje pennen gekocht. Vandaag lekker zonnig, heerlijk sleutelweer. Eruit rammen is altijd weer spannend, maar het ging (ja, ik zal morgen spierpijn hebben).
Het monteren was wat lastig, de drie ringen plus metalen "kapje" tussen de draagarm en de onderhelft van het fuseestuk wilden er echt niet tussen.
Heb toen een platte vijl ter hand genomen en een beetje meer ruimte gemaakt, toen paste het wel. Na anderhalf uur zat alles weer op zijn plaats.
Toen de linkerkant.....ging uiteraard iets vlotter, want ik wist nu weer hoe het wel dan wel NIET moet ! Al gelijk de vijl ter hand genomen om e.e.a. netjes vlak te vijlen (uiteraard geen grove vijl). De drie ringen en het "kapje" gingen er makkelijker in, maar niet van harte hoor, alleen met een hamertje.
Maar toen kwam het.....het fuseestuk was na montage van alle delen met de hand NIET te bewegen
Met een pijp in het gat van de andrijfas in de wielflens kwam er wel beweging in. Dus alles maar gemonteerd en een stukje rijden (zonder spatborden), stuurde best normaal, dus we hebben het maar zo gelaten.
Eerst maar een paar daagjes rijden, dan slijt het lekker in en dan maar naar de APK. De fusees kunnen weer 15 jaar mee !
Mijn vraag achteraf is nu......wat heb ik verkeerd gedaan ???? Hadden we gewoon BAGGERkwaliteit nieuwe fuseepennen ???? Volgens mij moet er altijd opwaartse speling zijn tussen draagarm en fuseestuk van een fractie van een millimeter.....er kon vandaag echt geen voelermaatje tussen hoor, zelfs 0.05 niet......vreemd !
P.S. Hoe krijg je in hemelsnaam die "ponsdoppen" bovenop de fusees vetdicht ?????????????????????????? Ik heb echt mijn best gedaan ze netjes in te tikken en het ijzer rondom van het fuseestuk her en der opnieuw te stuiken, toch lekt het doorsmeervet.....kl***zooi
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Nee, geen bagger, maar je bent wel ff vergeten dat je verschillende diktes van tussenringen hebt. En ja die zijn in verschillende diktes verkrijgbaar om de minimale speling te kunnen maken. Je hebt er nu dus te dikke ringen tussen zitten. Het was een kwestie geweest van oude ringen er bij houden en kijken waarmee de het het lekkerste past.
Dat afdichten, boeien, je moet gewoon elk jaar toch met de vetspuit daar wat inpompen, dat niemand het doet is een ander verhaal.
Dat afdichten, boeien, je moet gewoon elk jaar toch met de vetspuit daar wat inpompen, dat niemand het doet is een ander verhaal.
-
- Gebruiker
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
In dat geval lijkt het me niet meer dan logisch als er meerdere ringen in zo'n fuseeset zitten ! Zullen toch ook de kosten niet zijn voor de fabrikant.backfire schreef:Nee, geen bagger, maar je bent wel ff vergeten dat je verschillende diktes van tussenringen hebt. En ja die zijn in verschillende diktes verkrijgbaar om de minimale speling te kunnen maken. Je hebt er nu dus te dikke ringen tussen zitten. Het was een kwestie geweest van oude ringen er bij houden en kijken waarmee de het het lekkerste past.
Dat afdichten, boeien, je moet gewoon elk jaar toch met de vetspuit daar wat inpompen, dat niemand het doet is een ander verhaal.
In principe kan er toch niet zoveel verschil zitten in de ruimte die opgevuld moet worden bij verschillende eenden. E.e.a. kwam toch uit dezelfde fabrieken......
Overigens is het bij mijn generatie eendrijders altijd heel gewoon geweest om de eend bij een beurtje door te smeren.
Ik zelf doe het zeker ook altijd de avond vóór de APK, met de draagarmpjes in de lucht, dan zit er weer een ietsje minder speling op de fusees. De betreffende 2CV6 heeft al meer dan tien jaar een aardige speling op de fusees, maar het doorsmeren vóór de APK-keuring heeft het al die tijd goed doen gaan !!! Hehehehehe En nu kan de eend weer 20 jaar mee, voor wat betreft de fusees ! !
Als dat kapje bovenop niet goed afdicht, komt het vet niet op plaatsen waar het WEL moet komen. Het moet er her en der tussenuit kruipen, maar niet aan de bovenzijde
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Wat heeft je band dan met de fusee te maken? Slijtage aan de band wordt natuurlijk meer als er speling op het wiel is, maar je lost het niet op met alleen de fusee te vervangen toch?
Ik heb de fusee zonder pers vervangen (gewoon met lange staaf en hamer) maar wel los op de werkbank. Geen idee of het ook te doen is wanneer alles nog vast zit.
Ik heb de fusee zonder pers vervangen (gewoon met lange staaf en hamer) maar wel los op de werkbank. Geen idee of het ook te doen is wanneer alles nog vast zit.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
-
- Gebruiker
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
De aandrijfas zal echt weg moeten want de homokineet wielzijde zit zo dicht boven de fuseepen, daar kan niet al teveel tussen, misschien net een schroevendraaierwouter87 schreef:heb ik direct een vervolg vraag,
een fusee kan die vervangen worden terwijl de as op de eend zit. maw kan daar de pers tussen?
Het lijkt mij veel makkelijker de fuseepen eruit te rammen terwijl de draagarm aan de as vast zit, gewoon op de auto. Je haalt het wiel, de aandrijfas en het stuurarmpje weg/los, dan ondersteun je de draagarm met iets stevigs, in mijn geval een stukje spoorrails
Als je er een blok hout onder zet kan het ook wel, maar die druk je toch een ietsje in als je aan het beuken bent.
Voor het losbeuken gebruikte ik een oude fuseepen, bovenop de fuseepen die eruit moet, van onderen een ijzeren staaf door het midden van beide pennen steken, zodat de bovenste op zijn plaats blijft en dan maar rammen met een flinke hamer (met lange steel, dan kan je lekker zwaaien).
Wel na een centimeter de oude fuseepen weghalen en iets anders gebruiken, een grote dikke bout of zo, anders sla je je "hulpstuk" te ver en zit hij vast in de draagarm.......dat kan niet de bedoeling zijn.
Het lukt overigens niet altijd op deze manier, het kan ERRRRUGG vast zitten. Heb eens iemand bezig gezien met een enorma gasbrander om e.e.a. heet te stoken. Ik moet zeggen dat STONK goed Maar ja, het hielp ze wel !
Het dicht krijgen van die '" ponsdoppen" kan inderdaad een probleem zijn.
Ik heb het als volgt opgelost.
De doppen goed schoonmaken en daarna ontvetten met wasbenzine.
Vervolgens twee-componenten metaallijm van Bison op de doppen doen.
Deze lijm vult goed en loopt vanzelf naar de laagste punten.De fusees moet je wel netjes rechtop zetten anders loopt alle lijm naar 1 kant.Je gebruikt in dit geval de lijm dus niet echt als lijm maar meer als vulmiddel dat zich uitstekend hecht aan metaal.
Na het uitharden zit de zaak potdicht en kan je de fusees doorsmeren zoals het hoort.
Veel succes.
Fredo
Ik heb het als volgt opgelost.
De doppen goed schoonmaken en daarna ontvetten met wasbenzine.
Vervolgens twee-componenten metaallijm van Bison op de doppen doen.
Deze lijm vult goed en loopt vanzelf naar de laagste punten.De fusees moet je wel netjes rechtop zetten anders loopt alle lijm naar 1 kant.Je gebruikt in dit geval de lijm dus niet echt als lijm maar meer als vulmiddel dat zich uitstekend hecht aan metaal.
Na het uitharden zit de zaak potdicht en kan je de fusees doorsmeren zoals het hoort.
Veel succes.
Fredo
Maar als je de fuseepen goed erin doet, dan komt de onderste opening voor de smeernippel te zitten. Als je er dan vet in spuit dan komt het vet overal waar het hoort. En soms ook weleens door het dopje. Maar het komt daar pas als eronder ook vet zit, dus bij de pen en de bussen.
Overigens heb ik hier een fuseepenpers liggen. Maar heb m nog nooit gebruikt. Ooit eens aangeschaft voor het geval dat... Omdat het eruit rammen niet altijd even lekker ging.
Bij zo een setje fuseepennen zitten slijt en vulringen. Dus waarom zou je niet de originele vulringen gebruiken die erop zaten?
Overigens heb ik hier een fuseepenpers liggen. Maar heb m nog nooit gebruikt. Ooit eens aangeschaft voor het geval dat... Omdat het eruit rammen niet altijd even lekker ging.
Bij zo een setje fuseepennen zitten slijt en vulringen. Dus waarom zou je niet de originele vulringen gebruiken die erop zaten?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987