Verzinken van de koets!
Waarom is iedereen toch zo bang voor scheurtjes in de zink laag? Als ik me goed herinner van de scheikundeles zo'n 35 jaar geleden is zink een materiaal dat oxideert als een gek. Anders dan ijzeroxide (= roest) is zinkoxide luchtdicht. Verder is het volume van zinkoxide veel groter dan dat van zink. Met andere woorden zondra er een scheurtje komt in de zinklaag gaat het daar oxideren en die oxidelaag sluit de scheur weer en het probleem is automatisch verholpen.
Die gegalvaniseerde eend op citromobile had idd de nodige flinke rimpels en deuken (deuren en motorkap bijvoorbeeld).
4 jaar geleden nieuw chassis onder mn eend laten zetten. Helaas was gegalvaniseerd chassis toen nog niet legaal Ik hoorde echter van iemand dat zo'n chassis het rijcomfort niet ten goede komt. Je eend zou er veel stugger van worden.
4 jaar geleden nieuw chassis onder mn eend laten zetten. Helaas was gegalvaniseerd chassis toen nog niet legaal Ik hoorde echter van iemand dat zo'n chassis het rijcomfort niet ten goede komt. Je eend zou er veel stugger van worden.
- Rens
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Het chassis zou stugger worden door een laagje zink??
Ik heb al veel verhalen gehoord over de chassis' maar, net zoals 'echte' en 'nep'-eenden, heb je hier voor- en tegenstanders van! Alles wordt uit de kast gehaald om het andere maar minder te laten lijken, ... een beetje sneu vind ik het persoonlijk.
Het lijkt me toch nu inmiddels wel bewezen dat het een goeie methode is de eend minder snel te laten roesten. Op het chassis zit al 11 jaar garantie, dat betekent 11 jaar geen gezeik met apk of ' plaatjes lassen'. Alleen dat al vind ik genoeg reden om er eentje onder te zetten!
Ik heb al veel verhalen gehoord over de chassis' maar, net zoals 'echte' en 'nep'-eenden, heb je hier voor- en tegenstanders van! Alles wordt uit de kast gehaald om het andere maar minder te laten lijken, ... een beetje sneu vind ik het persoonlijk.
Het lijkt me toch nu inmiddels wel bewezen dat het een goeie methode is de eend minder snel te laten roesten. Op het chassis zit al 11 jaar garantie, dat betekent 11 jaar geen gezeik met apk of ' plaatjes lassen'. Alleen dat al vind ik genoeg reden om er eentje onder te zetten!
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
- Jeroen-citroen
- Moderator
Er is een poos terug een filmpje gepost hier op het forum met botsproefen met chassis.
Wat bleek, het galva chassis was superstijf en vervormde slechts een beetje waar een origineel chassis lekker kreukelde.
Mijns inziens zou het dan dus ook niet ondenkbaar zijn dat een galva iets stugger rijdt.
Wat bleek, het galva chassis was superstijf en vervormde slechts een beetje waar een origineel chassis lekker kreukelde.
Mijns inziens zou het dan dus ook niet ondenkbaar zijn dat een galva iets stugger rijdt.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
- Rens
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ja, en? Het wil alleen maar zeggen dat de chassis' beter zijn dan wat er 'vroegah' onder werd gezet. (Al zal het ook aan de anti-roestbehandeling hebben gelegen natuurlijk)Punky schreef:Op een Kataforese Chassis zit tegenwoordig ook 10 jaar garantie. Dus dat zegt ook niks.
De garantie zegt alleen maar (mijns inziens) dat je de komende 10/11 jaar geen last hebt van roestproblemen aan het chassis! En alleen dat vind ik het al waard om niet een originele te kopen! (Ondanks dat die er bij mij ook 25 jaar onder heeft gezeten! )
Oja: en wat betreft het stijver zijn van het chassis bij een ongeluk: een ongeluk wil je niet hebben in een eend, ongeacht welk chassis dan ook!!!
Maar, ... dit topic ging niet over chassis', maar over gegalvaniseerde koetsen, ...weer ontopic!:)
Rens
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Contacteer:
mensen, een eend rijdt echt niet stugger met een gegalvaniseerd chassis.
Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.
Je hebt chassis die op de originele manier gemaakt zijn en daarna verzinkt. Je hebt ook chassis die uit buizen gelast zijn, die zijn IETS stijver als het origineel.
Het originele gegalvaniseerde chassis is dus niet stijver als origineel dus daar hoeven we eht evrder neit over te hebben. En mensen die bang zijn voor scheurtjes in de zink snappen galvaniseren en de werking van een zink laagje op ijzer niet. Pak uw scheikunde boek van de middelbare school er maar weer bij.
Buizen chasis zijn iets stijver als een origineel chasis, maar niet meer als 10% (wheels heeft het laten meten bij de tuv!)
Dat merk je niet tijdens het rijden want je ophanging is VELE malen slapper als het chassis, (gelukkig maar) of je moet wel een heel gaar chassis hebben. ALs je die 10% torsie stijfheid al merkt dan hoogstens in positieve zin, de eend voelt nog directer aan en dat is wat de meesten hier nu zo fijn vinden aan het eend rijden, comfort in combinatie met zoveel gevoel van wat je auto doet (of rijdt iedereen hier rond met gare voorassen en stuurinrichtingen die enkel voor de apk gefiks worden)
Deze discussie is hier reeds meermaals aan de orde geweest maar of we hebben weer veel nieuwe leden die nooit de search gebruiken of men leest gewoon slecht.
verzinkte koets, als de koets niet (veel) vervormt (en de latere duckservice koetsen die ik gezien heb zagen er wat dat betreft goed uit) dan zie ik geen problemen of risico's behalve dat ie niet meer roest.
Ja het kost geld, maar minder als een behoorlijke 2e hands burgerbak, is maar net wat je wilt.
Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.
Je hebt chassis die op de originele manier gemaakt zijn en daarna verzinkt. Je hebt ook chassis die uit buizen gelast zijn, die zijn IETS stijver als het origineel.
Het originele gegalvaniseerde chassis is dus niet stijver als origineel dus daar hoeven we eht evrder neit over te hebben. En mensen die bang zijn voor scheurtjes in de zink snappen galvaniseren en de werking van een zink laagje op ijzer niet. Pak uw scheikunde boek van de middelbare school er maar weer bij.
Buizen chasis zijn iets stijver als een origineel chasis, maar niet meer als 10% (wheels heeft het laten meten bij de tuv!)
Dat merk je niet tijdens het rijden want je ophanging is VELE malen slapper als het chassis, (gelukkig maar) of je moet wel een heel gaar chassis hebben. ALs je die 10% torsie stijfheid al merkt dan hoogstens in positieve zin, de eend voelt nog directer aan en dat is wat de meesten hier nu zo fijn vinden aan het eend rijden, comfort in combinatie met zoveel gevoel van wat je auto doet (of rijdt iedereen hier rond met gare voorassen en stuurinrichtingen die enkel voor de apk gefiks worden)
Deze discussie is hier reeds meermaals aan de orde geweest maar of we hebben weer veel nieuwe leden die nooit de search gebruiken of men leest gewoon slecht.
verzinkte koets, als de koets niet (veel) vervormt (en de latere duckservice koetsen die ik gezien heb zagen er wat dat betreft goed uit) dan zie ik geen problemen of risico's behalve dat ie niet meer roest.
Ja het kost geld, maar minder als een behoorlijke 2e hands burgerbak, is maar net wat je wilt.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Regelmatige poster
Hallo,
even dit oud topic oprakelen.
Graag had ik reactie gehad van mensen die al een paar jaar een verzinkte koets hebben.
Wat is jullie ervaring hiermee, heb je nu totaal geen last meer van roest.
Kan je alles redelijk strak in de lak krijgen?
Dit omdat ik momenteel serieus overweeg om mij een verzinkte koets aan te schaffen zodat ik zonder roest problemen mijn 2cv in de winter ook kan gebruiken.
groeten sander
even dit oud topic oprakelen.
Graag had ik reactie gehad van mensen die al een paar jaar een verzinkte koets hebben.
Wat is jullie ervaring hiermee, heb je nu totaal geen last meer van roest.
Kan je alles redelijk strak in de lak krijgen?
Dit omdat ik momenteel serieus overweeg om mij een verzinkte koets aan te schaffen zodat ik zonder roest problemen mijn 2cv in de winter ook kan gebruiken.
groeten sander
-
- Veelvuldig poster
Een vriend van mij heeft recent een acadiane geheel laten verzinken (koets, chassis, spatborden, tot aan de imperial aan toe). Het ziet er fantastisch uit. Hij heeft er een visablok in liggen om het extra gewicht te compenseren. Ik ben ook benieuwd hoe de auto zich de komende jaren gaat houden. Hij gaat ermee naar Tsjechië.
groetjes Captain Krimson
groetjes Captain Krimson
-
- Regelmatige poster
Die eend van die boswachter heb ik al fotos van gezien.
Ziet er inderdaad nog goed uit.
Brengt waarschijnlijk wel wat extra gewicht met zich mee, maar met een goed onderhouden motortje mag dit geen problemen opleveren denk ik.
Zijn er eigenlijk verschillende firmas die dit aanbieden, tot nu toe heb ik nog maar 1 firma gevonden.
Deze zomer eens proberen naar een meeting te komen waar er een eend aanwezig is met verzinkte koets. Dat ik die eens kan bekijken.
reacties van mensen die persoonlijke ervaring hebben welkom
Ziet er inderdaad nog goed uit.
Brengt waarschijnlijk wel wat extra gewicht met zich mee, maar met een goed onderhouden motortje mag dit geen problemen opleveren denk ik.
Zijn er eigenlijk verschillende firmas die dit aanbieden, tot nu toe heb ik nog maar 1 firma gevonden.
Deze zomer eens proberen naar een meeting te komen waar er een eend aanwezig is met verzinkte koets. Dat ik die eens kan bekijken.
reacties van mensen die persoonlijke ervaring hebben welkom
-
- Heavy user
ik rijdt nu 3 jaar rond met n verzinkte koets. Ik heb nog geen roest, wel op de deuren maar die heb k ook niets niet behandeld (dat was dom).
roest ook niet bij waar ik gaten heb geboord.
oohja en ik heb ook geen tectiel erop, wel alles heel strak gespoten enzo, is niets van te zien dat t verzonken is. (behalve waar k n beetje een aanrijding heb gehad)
roest ook niet bij waar ik gaten heb geboord.
oohja en ik heb ook geen tectiel erop, wel alles heel strak gespoten enzo, is niets van te zien dat t verzonken is. (behalve waar k n beetje een aanrijding heb gehad)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break