carterontluchting sportluchtfilter oilcatchtank

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

carterontluchting sportluchtfilter oilcatchtank

Bericht door rusty » do 11 nov, 2004 16:32

Nu zit er bij m'n eend (met visablok) een mooie zwarte slang van de olievulpijp naar het luchtfilter. Nu heb ik laatst op een tunigbeurs een sportfilter gekocht (gewoon voor de fun, waarschijnlijk ben ik hem na een paar honderd kilometer weer zat)

De vraag is eigenlijk; waar laat ik de slang van de carterontluchting? is het gewoon een kwestie van een aansluiting maken vlak voor de carburateur? want volgens mij komt er nogal wat lucht uit (met olie), is dat wel gezond voor het motortje?
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 11 nov, 2004 19:25

je kan er een appart filterje voor kopen zag ik,

wat betreft power filter: je trekt iets sneller maar je top word veel minder!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 11 nov, 2004 23:41

Filters zijn te kopen bij de diverse tuningszaken.

www.autostyle levert ze al meen ik. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 12 nov, 2004 00:49

Ramon2cv schreef: wat betreft power filter: je trekt iets sneller maar je top word veel minder!
probeer dat eens te verklaren... Als je top minder wordt is er iets niet goed met je sproeierbezetting. Als een motortje makkelijker lucht krijgt moet er theoretisch juist meer vermogen (is topsnelheid) uit te halen zijn. Waarschijnlijk rijd je dus met een te arm mengsel rond wat ook nog eens voor te hoge verbrandingstemperaturen kan zorgen. Het 'vlotterkamer-compensatiepijpje' (of slangetje op een visa) brengt de druk voor de gasklep wel over naar het lucht-correctie-meng-buisje-of hoe het ding ook heet, maar verwacht er geen wonderen van. Aanpassing van sproeiers blijft wellicht nodig zoals blijkt.

B.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 15 nov, 2004 10:09

zo´n apart filtertje is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik ben bang dat dan alles onder m´n motorkap onder de olie komt te zitten, volgens mij blaast er best veel lucht met olie door die slang.

is er iets op tegen om de caterontluchting aan te sluiten vlak voor de carburateur?

greetz,

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 15 nov, 2004 10:16

Je hebt ook van de potjes (weet niet bhoe ze heten) om er tussen te hangen, die vangen dan eerst de grootste hoeveelheid vettigeheid op.

Kijk anders hier eens:

http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... 11&start=0
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 15 nov, 2004 10:21

Rusty schreef:zo´n apart filtertje is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik ben bang dat dan alles onder m´n motorkap onder de olie komt te zitten, volgens mij blaast er best veel lucht met olie door die slang.

is er iets op tegen om de caterontluchting aan te sluiten vlak voor de carburateur?

greetz,

Rusty

als er olie door die slang komt dan zou ik maar snel die olievulpijp eens vervangen, of je hele blok gelijk als dat niet helpt.

in die pijp zit een soort klep die er voor zorgt dat je olie in je carter blijft maar de schadelijke stoffen doorlaat zodat die weer worden verbrand.
dus geen olie anders rijd je auto op olie, en naar een pa 100 km stopt ie er mee omdat dan je boegies dicht zitten.

laat de druk eens meten in je blok kan je met het tuinslang verhaal doen, of laten doen bij burton car compagnie (gratis)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 15 nov, 2004 10:27

het is niet veel olie, maar genoeg om de boel vettig te maken, en ik heb me laten vertellen dat een visblok altijd een behoorlijke carterdruk heeft, heb al wel nieuwe zuigerveren liggen, als ik een keer tijd heb gaan die erop, zal allicht schelen!

olieverbruik is trouwens max 0.5 l per 2000 km (veel volgas op de snelweg)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » di 16 nov, 2004 19:07

iets gratis bij bcc!!!!!! wow dat komt niet vaak voor hoor.


Job uit zutphen

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 16 nov, 2004 19:22

volgens Jeroen scheelt het wanneer je een eendevulpijp op je visablokje monteert, dit zou voor een grotere onderdruk zorgen.

Op de site van ecas zag ik bovendien een soort terugslag-klep om in je carterontluchtingslang te monteren. (crankcase-pressure-dump valve)
In NL heb ik ze nog niet gevonden.

Ik heb trouwens ook wel eens gezien dat de carterontluchting gewoon naar het spatbord wordt geleid, maar dat lijkt me een behoorlijk milieu-onvriendelijke oplossing.

tot slot kun je het natuurlijk ook terugvoeren naar de carb maar dat kost je theoretisch iets vermogen. (warme zuurstofarme lucht)

B.

Gast

Bericht door Gast » do 18 nov, 2004 12:33

ga eerst maar eens proberen om die ontluchting terug te leiden naar het filter, kijken hoe die dan loopt.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 18 nov, 2004 12:35

Anonymous schreef:ga eerst maar eens proberen om die ontluchting terug te leiden naar het filter, kijken hoe die dan loopt.
:oops: oops vergeten in te loggen :oops:
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 24 dec, 2004 12:55

inmiddels eindelijk het filter geplaatst, de motor heeft veel meer power, trekt goed door en heeft geen 'dood' punt meer in het toerengebied. een nadeeltje, bij volgas of bijna volgas geeft het wel een extra bak herrie! :cry:

uit deze test blijkt dus wel dat de motor eerst te weinig lucht kreeg, ik denk dat ik toch maar weer het orginele visafilter erop bouw met een turboslang, wel veel lucht, minder lawaai!

dus iemand geinteresseerd in een sportluchtfilter? :wink:
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

etjen

filter

Bericht door etjen » wo 4 mei, 2005 22:25

Bij de motorzaak op de hoek, of waar die bij jou ook zit, kun je speciale kleine filtertjes kopen. Deze worden gebruikt in offroad-scene... Zijn van het merk K&N. Ik heb um zelf erop en nix nie oliebende meer!!! Ik werkte eerst met een potje, maar dat werkte dus niet. Niets werkt ook niet. En dit filtertje werkt erg goed.

Etjen

nogmaals

Bericht door Etjen » wo 4 mei, 2005 22:29

Het zijn karterontluchtingsfilters van K&N
Jo, wie gaat mee scrabbellen

Plaats reactie