Verfspuit

Alles in, over, rond en op de koets.
2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » za 30 mei, 2009 21:16

gerard560 schreef: lak en primer gaat op den duur inzakken dan zie je veel meer oneffenheden

gerard560 schreef:
maar dan is je lak nog niet hard dat duurt veel langer
doordat je primer,lak gaat inzakken en eventueel aftekening van plamuur en geschuurde plekken te voorschijn komen
is het raadzaam om langer te wachten

mvg gerard
is dat een mogelijke reden dat ik van de week pas schuur krassen constanteerde in onze 2 jaar geleden gespoten kofferklep (is ook al eens terug geweest) :evil: :x :cry: :shock:
omdat hij nu steeds meer zonlicht(warmte, UV?) te voorduren krijgt? :roll:
( ondek steeds meer fout ik het spuitwerk :evil: (zakkers, loopers,stof enz.enz.) de volgende gaat niet naar die spuiter!
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 31 mei, 2009 00:03

2cvfreak schreef: de volgende gaat niet naar die spuiter!
dat is de reden (icm met dat die van mij altijd buiten staat) dat ik mijn dyane straks niet wilde laten spuiten. een hoop geld en (metname bij de budget spuiters) niet altijd een gegarandeerd resultaat. ik wilde gaan rollen, maar doordat ik steeds minder tijd heb, besloten een poging te wagen zelf te gaan spuiten. iig de primer lagen en als dat lekker lukt eens oefenen op de binnenschermen en binnenzijde koets. als dat lekker lukt ga ik alles zelf spuiten. ik kan echt goed met de roller overweg, maar als het een beetje lukt met spuiten dan ga ik daarvoor. dit werkt een stuk sneller en het resultaat zal niet slechter zijn als met de roller aanbrengen. idien dit wel het geval is, breng ik het spul weg om alleen de kleur te laten spuiten. maar ach, ik kan eerst ook niet lassen of stuccen en dat kan ik nu ook, dus waarom spuiten niet? hoe tof is dat als je van je zelf weet dat je een auto kan spuiten? net als hoe tof het is dat je zelf kan stuccen of kleppen en puntjes stellen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 31 mei, 2009 12:10

Als je zelf gaat spuiten zou ik voor 3 lagen systeem gaan omdat je dat veel makkelijker kunt spuiten.

1e laag de primer, logisch, desnoods deze lekker laten drogen en met 600 nat schuren. Dus wel voldoende laagdikte.
2e laag basecoat kleur, dat is dus alleen maar de kleur zonder bescherming. Dit is meestal al droog na een kwartier. Desnoods deze ook lang laten drogen, eventueel nog eens met 600 nat schuren en nog een keer kleur opzetten, totdat je tevreden bent.
3e laag blanke lak, eventuele foutjes zijn uit blanke lak veel makkelijker weg te halen, gewoon met 1200 en 2000 nat schuren en met 3m polish oppoetsen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 31 mei, 2009 21:24

is dat makkelijker? het lijkt me nou juist heel lastig die laklaag er mooi op te krijgen. als je voor de kleurlaag nou verf neemt waar geen lak over heen hoeft kun je daar toch ook nog fouten uithalen door te schuren en polijsten?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 jun, 2009 10:10

Nou vind ik persoonlijk niet, basecoat spuit echt tien keer makkelijker als aflak en is lekker snel droog, dus geen stof ellende. Als je wel eens overhauling kijkt dan zal je zien dat ze daar altijd basecoat gebruiken en daarna blank. Is niet alleen mooi op te poetsen maar spuit ook veel sneller.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 1 jun, 2009 10:51

Ik heb zaterdag mijn motorkap gespoten met basecoat en blanke lak. De basecoat spuiten is een fluitje van een cent. Droog in 10 minuten (als hij dof kijkt) en dan gelijk de blanke lak er over. Het probleem met de blanke lak is dat je moeilijk kunt zien hoe dik je spuit. Het gevolg is dat enkele plekken te dun zijn gespoten en dan krijg je een druppel structuur (nog erger dan een sinasappelhuid) of je spuit te dik en dan zijn er zakkers in de lak.
Een goede verlichting helpt wel om het vloeien van de lak te kunnen beoordelen. Ik heb nu in mijn spuitcabine (deel van garage waarin ik een "tent" van plastic folie heb gemaakt) twee TL-balken hangen. Als ik weer ga spuiten hang ik er nog eens twee bij.
Schultenbräu das ist mein Bier !

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 1 jun, 2009 11:57

precies wat jullie schrijven die basecoat lijkt me het probleem niet, maar die aflaklaag lijkt me zo lastig te spuiten. maar ik denk dat ik het tegen die tijd maar gewoon eens moet proberen.

is er buiten de moeilijk/makkelijk van het spuiten nog een verschil in de kwaliteit /duurzaamheid van het eindresultaat?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 jun, 2009 13:23

Volgens mij heeft blanke lak een hogere dichtheid, omdat daar geen pigmenten in zitten, tegenwoordig worden ook rode en zwarte auto's met blanke lak afgewerkt om de kleur beter te behouden. Let wel dat je altijd de blanke lak gebruikt welke bij de basecoat hoort, anders kun je vreemde effecten krijgen.

Nu weet ik dat je van Akzo een blanke lak hebt welke melkwit is als je deze spuit en blank wordt bij het drogen. Voordeel is dat je dan goed de juiste dekking kunt zien. Nadeel is dat ik deze alleen nog maar in 5 liter verpakkingen heb gezien.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 1 jun, 2009 20:25

ik zal eens kijken bij de verfboer hier om de hoek wat ze hebben. ik heb daar nu een pot 1k kwastbare autolak vandaan (was dus eerst van plan te rollen).

maar even voor de goede orde, ik heb nodig:

etsprimer voor de delen kaal staal. (hoe goed houdt dit op delen waar ik vlieg/putroest van geschuurd heb? dit heb ik zo goed als kwaad als kon kaalgeschuurd, maar er blijft toch altijd een ietsje roest aanwezig volgens mij. zelfde geld voor het NOS plaatwerk wat ik heb waarvan sommige onder de zwarte transport lak van die spinnenweb achtige roest zit)

vulprimer om de boel strak te krijgen

kleur en dan of basecoat icm blanke lak of iets anders.

dit alles is 2k neem ik aan? dat reageert niet met de delen waar nog originele lak opzit? hebben jullie nog tips, wat merk betreft?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie