olievulpijp: het Smart- carterventiel
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
olievulpijp: het Smart- carterventiel
Omdat er al enige ervaring is opgedaan door sommige mensen met het plaatsen van een carterontluchtingsventiel van een Smart in een eend, om zo een defecte vulpijp te omzeilen ben ik nu wel benieuwd welk soort ventiel dit precies is, waar het geplaatst wordt en of mensen er foto's van hebben?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als je naar de Smart dealer gaat en je vraagt naar een carter ontluchtingsventiel word je met een vage blik aangekeken. Vraag je naar een membraan ventiel dan komt een aha gevoel en komt de magazijnman met iets aanzetten. Dat iets is als een samenstel van een aantal slangen en een ventiel dat ik hier probeer te omschrijven.
Het begint met een rubber slangetje van 7 cm lang en 9 mm dik dat op het ventiel geschoven is. Aan de andere kant van het ventiel zit een hard plastic slang van ongeveer 25 cm. Daar zit een bocht in van 120 graden. Daaraan is weer een rubber slang bevestigd met een slangenklem, lengte slang 7 cm met een bocht van 120 graden. Alle slangen worden verwijderd om het ventiel over te houden.
Het eigenlijke ventiel is een schijf van 2 cm breed en op het dikste stuk 3 cm dik. Dit past in de afvoerslang van de vulpijp naar het luchtfilter. Het ding kost 17,60 Euro. Als je olievulpijp defect is dan laat je die gewoon zitten en koop je dus geen vervangend onderdeel van xx xxxxx, die vaak "dead on arrival" zijn maar koop je dit filter en plaatst het in de slang naar het luchtfilter.
Je kan controleren of je olievulpijp nog goed is met een houten latje van 40 cm lengte en 5 cm breed, twee meter aquariumslang à 0,28 ct dat je met tie wraps in een S bocht erop bevestigt. De onderkant van het slangetje omwikkel je met tape dat je tegen de pijp drukt waar je oliemeetlat in zit En je hebt in de eerste bocht wat gekleurd water gedaan.
Als je meet moet je bij een lopende motor zo'n 8 cm hoogteverschil meten tussen de eerste en de tweede waterkolom. Als dat minder is wordt je olievulpijp slecht, d.w.z. het ventiel in de pijp doet het minder goed. Dat kan je dus goedkoop verhelpen met het Smart ventiel. Het probleem moet wel opgelost worden want als er teveel druk in de motor is dan gaat de olie zelf een weg naar buiten zoeken, bijvoorbeeld door de brilrubbers. En dan gaat de motor permanent lekken.
Het begint met een rubber slangetje van 7 cm lang en 9 mm dik dat op het ventiel geschoven is. Aan de andere kant van het ventiel zit een hard plastic slang van ongeveer 25 cm. Daar zit een bocht in van 120 graden. Daaraan is weer een rubber slang bevestigd met een slangenklem, lengte slang 7 cm met een bocht van 120 graden. Alle slangen worden verwijderd om het ventiel over te houden.
Het eigenlijke ventiel is een schijf van 2 cm breed en op het dikste stuk 3 cm dik. Dit past in de afvoerslang van de vulpijp naar het luchtfilter. Het ding kost 17,60 Euro. Als je olievulpijp defect is dan laat je die gewoon zitten en koop je dus geen vervangend onderdeel van xx xxxxx, die vaak "dead on arrival" zijn maar koop je dit filter en plaatst het in de slang naar het luchtfilter.
Je kan controleren of je olievulpijp nog goed is met een houten latje van 40 cm lengte en 5 cm breed, twee meter aquariumslang à 0,28 ct dat je met tie wraps in een S bocht erop bevestigt. De onderkant van het slangetje omwikkel je met tape dat je tegen de pijp drukt waar je oliemeetlat in zit En je hebt in de eerste bocht wat gekleurd water gedaan.
Als je meet moet je bij een lopende motor zo'n 8 cm hoogteverschil meten tussen de eerste en de tweede waterkolom. Als dat minder is wordt je olievulpijp slecht, d.w.z. het ventiel in de pijp doet het minder goed. Dat kan je dus goedkoop verhelpen met het Smart ventiel. Het probleem moet wel opgelost worden want als er teveel druk in de motor is dan gaat de olie zelf een weg naar buiten zoeken, bijvoorbeeld door de brilrubbers. En dan gaat de motor permanent lekken.

-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Er is voor het dubbele bedrag ook een externe oplossing voor een defecte vulpijp voor het dubbele bedrag Crankcase Pressure Dump Valve zie http://www.ecas2cvparts.co.uk/valve-cra ... -1401.html Die wordt ook in de slang geplaatst. Maar waarom duur en omslachtig gaan als het goedkoop en simpel kan?
olievulpijp: het Smart- carterventiel
Allen,
In het D.V.N. magazijn hebben we een smart-klep gekocht en geinstalleerd en getest m.b.v. de watercollum. Helaas bood dit niet het gewenste resultaat, sterker, er was geen over of onderdruk...
En volgens het reparatie handboek moet de onderdruk minimaal 5cm zijn bij stationair toerental.
Leuk vermeld in het HB; "vervang als de onderdruk niet juist is het carter-ventiel"
Dus vooralsnog lijkt mij het smart ventiel niet correct werken.
Daarom blijf ik wachten op goede olie-vulpijpen met goed werkende rubbers.
Of als iemand hier iets over weet, horen we het graag.
Edit; kwam na wat speuren dit tegen; http://www.ecas2cvparts.co.uk/valve-cra ... -1401.html
Wie kent dit?
In het D.V.N. magazijn hebben we een smart-klep gekocht en geinstalleerd en getest m.b.v. de watercollum. Helaas bood dit niet het gewenste resultaat, sterker, er was geen over of onderdruk...
En volgens het reparatie handboek moet de onderdruk minimaal 5cm zijn bij stationair toerental.
Leuk vermeld in het HB; "vervang als de onderdruk niet juist is het carter-ventiel"
Dus vooralsnog lijkt mij het smart ventiel niet correct werken.
Daarom blijf ik wachten op goede olie-vulpijpen met goed werkende rubbers.
Of als iemand hier iets over weet, horen we het graag.
Edit; kwam na wat speuren dit tegen; http://www.ecas2cvparts.co.uk/valve-cra ... -1401.html
Wie kent dit?
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.
Ik heb dit geïnstalleerd maar heb het nog niet kunnen testen aangezien de geit nu bij de carrossier staat om te spuiten.
Het zal ten vroegste voor volgend weekend zijn voor ik dit kan testen.
Het leek mij wel vrij degelijk gemaakt maar hoe goed het echt functioneert kan ik pas zeggen als het getest is. Het is volledig metaal (ook het klepje) dus er zijn geen rubbers meer die hard kunnen worden.
Het zal ten vroegste voor volgend weekend zijn voor ik dit kan testen.
Het leek mij wel vrij degelijk gemaakt maar hoe goed het echt functioneert kan ik pas zeggen als het getest is. Het is volledig metaal (ook het klepje) dus er zijn geen rubbers meer die hard kunnen worden.
Afgelopen week kreeg ik een 2cv6 te zien die olie ging gebruiken. Onderdruk gemeten en dat was duidelijk niet in orde. Bij stationair bijna geen waterverplaatsing en bij het verhogen van de toeren zakte ie even onder de 0 (overdruk). Daarna veranderde dit weer in een onderdruk maar niet echt veel.
We hebben een flesje Wynns Stop Oil Leak gekocht. De olie vervangen en gelijk Wynns eraan toegevoegd. Na zo een 50 km rijden nog eens de onderdruk gemeten. Bij stationair draaien een onderdruk van zo een 4 a 5 cm. Bij versnellen zakte ie niet meer onder de 0. Dus er is nu telkens onderdruk.
Als er meer kilometers met het blokje zijn gemaakt dan kan ik er meer over zeggen. En ook of het olieverbruiken is gestopt. Tot nu toe lijkt het erop dat Wynns het rubber in de vulpijp weer soepel maakt. Er is in elk geval duidelijk een verbetering te zien tijdens het meten van de onderdruk.
Kosten: 12.95 euro voor het flesje Wynns.
We hebben een flesje Wynns Stop Oil Leak gekocht. De olie vervangen en gelijk Wynns eraan toegevoegd. Na zo een 50 km rijden nog eens de onderdruk gemeten. Bij stationair draaien een onderdruk van zo een 4 a 5 cm. Bij versnellen zakte ie niet meer onder de 0. Dus er is nu telkens onderdruk.
Als er meer kilometers met het blokje zijn gemaakt dan kan ik er meer over zeggen. En ook of het olieverbruiken is gestopt. Tot nu toe lijkt het erop dat Wynns het rubber in de vulpijp weer soepel maakt. Er is in elk geval duidelijk een verbetering te zien tijdens het meten van de onderdruk.
Kosten: 12.95 euro voor het flesje Wynns.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Wynns is mij destijds ivm een kleine lekkage ook een keer aangeraden door een 2cv handelaar. Bij mijn blokje had ik hier toen ook goede resultaten mee. Mijn huidige blokje is na een lange rit ook ietsjes incontinent, dus hier ook maar eens die Wynns in proberen. Baadt het niet schaadt het niet.
Wynns schijnt met name in de HY wereld veel gebruikt te worden. HY blokken zouden standaard zweten, is mij eens verteld.
Wynns schijnt met name in de HY wereld veel gebruikt te worden. HY blokken zouden standaard zweten, is mij eens verteld.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
olievulpijp: het Smart- carterventiel
Ik moet mijn verontschuldiging aanbieden; het Smart ventiel werkt wel, maar totaal niet goed! Heb het afgelopen week nog eens goed getest en resultaten gefilmd.
Helaas is de qualiteit niet optimaal (GSM), maar je krijgt wel een goede indruk.
Film 1; een paar jaar oude olievulpijp; bij stationair slechts 4cm ondruk, bij iets of wat toeren al meer overdruk, en dat geeft het volgende resultaat bij mij;
http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... =Olie1.flv
Film 2; dezelfde vulpijp, maar dan met het Smart ventiel; te zien aan het einde van de film, geplaatst tussen vulpijp en luchtfilter. Let ook op hoe veel onderdruk dit ventiel trekt bij stationair, maar bij volgas er zelfs giga veel overdruk ontstaat; gegarandeerd een olie zuipend blok!
http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... =Olie2.flv
Film 3; vond nog een goed werkende olievulpijp. Althans, ik hoop dat deze wel goed werkt. Ritje Most op en neer zal uitkomst bieden.
http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... 009012.flv
Helaas is de qualiteit niet optimaal (GSM), maar je krijgt wel een goede indruk.
Film 1; een paar jaar oude olievulpijp; bij stationair slechts 4cm ondruk, bij iets of wat toeren al meer overdruk, en dat geeft het volgende resultaat bij mij;
http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... =Olie1.flv
Film 2; dezelfde vulpijp, maar dan met het Smart ventiel; te zien aan het einde van de film, geplaatst tussen vulpijp en luchtfilter. Let ook op hoe veel onderdruk dit ventiel trekt bij stationair, maar bij volgas er zelfs giga veel overdruk ontstaat; gegarandeerd een olie zuipend blok!
http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... =Olie2.flv
Film 3; vond nog een goed werkende olievulpijp. Althans, ik hoop dat deze wel goed werkt. Ritje Most op en neer zal uitkomst bieden.
http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... 009012.flv
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.
Re: olievulpijp: het Smart- carterventiel
AcaMarcel schreef:Allen,
In het D.V.N. magazijn hebben we een smart-klep gekocht en geinstalleerd en getest m.b.v. de watercollum. Helaas bood dit niet het gewenste resultaat, sterker, er was geen over of onderdruk...
En volgens het reparatie handboek moet de onderdruk minimaal 5cm zijn bij stationair toerental.
Leuk vermeld in het HB; "vervang als de onderdruk niet juist is het carter-ventiel"
Dus vooralsnog lijkt mij het smart ventiel niet correct werken.
Daarom blijf ik wachten op goede olie-vulpijpen met goed werkende rubbers.
Of als iemand hier iets over weet, horen we het graag.
Edit; kwam na wat speuren dit tegen; http://www.ecas2cvparts.co.uk/valve-cra ... -1401.html
Wie kent dit?
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.