chassis bodemplaat vervangen

Reparaties, modificaties en onderhoud
kwakkieftd
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 00:54
Locatie: krimpen a/d ijssel
Contacteer:

chassis bodemplaat vervangen

Bericht door kwakkieftd » vr 12 jun, 2009 17:24

Hoi, even een vraagje m.b.t. de bodemplaat.
Het was eigenlijk de bedoeling om dit jaar een nieuw chassis onder m'n eend te gooien maar dat zit er dit jaar iig even niet in.
Nu wil ik de bodemplaat welke dus niet zo best meer is er af slijpen en dan de binnenkant waar zeer waarschijnlijk ook wat roest zal zitten ook repareren/restaureren.
Ik heb natuurlijk geen beschikking over een brug o.i.d. dus wil de eend zo ver mogelijk strippen ( alle delen die er af kunnen, deuren, kleppen,interieur, spatborden ) en dan de eend op z'n kant gooien op een matras zodat ik er lekker bij kan.
Uiteraard alle olie en benzine er uit laten lopen, maar moet de rem olie er ook uit of zal dit niet gaan lekken ?
En zouden de voorste poten met het motorblok het houden als ze op haar kant ligt ?
Ik zal zowieso proberen zoveel mogelijk foto's te maken van deze operatie :)
Cuius testiculos habes, habeas cardeo et cerebellum
*** Ignore the next post ***

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 12 jun, 2009 19:24

Pak de motor en de bak eruit, het zijn maar een paar schroeven en dit werkt wat makkelijker. Kijk ook eens op de site van Jeroen Cats bij de AZU dan zie hoe hij een chassis restaureerde.
diverse Citroens, wat anders.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Re: chassis bodemplaat vervangen

Bericht door supercees » vr 12 jun, 2009 20:25

kwakkieftd schreef:En zouden de voorste poten met het motorblok het houden als ze op haar kant ligt ?
goeie test, als ze dat niet houden is je chassis erg slecht...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

kwakkieftd
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 00:54
Locatie: krimpen a/d ijssel
Contacteer:

Bericht door kwakkieftd » vr 12 jun, 2009 20:53

Hahaha, idd een goede test. We zullen het meemaken allemaal, ik ga het iig proberen.
En AZL57 bedankt voor de tip, ik ga gelijk ff kijken.
Cuius testiculos habes, habeas cardeo et cerebellum
*** Ignore the next post ***

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Re: chassis bodemplaat vervangen

Bericht door Roel van de wal » vr 12 jun, 2009 23:11

Ha knutselaar,

Uiteraard de remolie verwijderen, ondanks dat zal er nog genoeg uit komen uit de achtergebleven delen. Dus "olievreters" bij de hand houden, ik gebruik daarvoor kattebak vulling.
Ik heb net het grootste deel van de chassiswisseling achter de rug, weliswaar van een Dyane :lol: :lol: een aardige klus.

Succes met de "operatie",

vriendelijke groet,

Roel

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Re: chassis bodemplaat vervangen

Bericht door the Nosepicker » za 13 jun, 2009 16:51

supercees schreef:
kwakkieftd schreef:En zouden de voorste poten met het motorblok het houden als ze op haar kant ligt ?
goeie test, als ze dat niet houden is je chassis erg slecht...
Als je de bodemplaat eruit chopt is een groot deel van de stijfheid (tijdelijk, tot de nieuwe vastzit) uit je chassis. Je hebt dus kans dat je chassis gaat torderen als ie op de kant ligt met het blokkie er nog op. De koets maakt hem wel weer wat stijver, maar je zult er na afloop maar achterkomen dat je chassis een wokkel is..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Re: chassis bodemplaat vervangen

Bericht door Roel van de wal » za 13 jun, 2009 23:47

Ik heb een bodemplaat vervangen door eerst de koets van het chassis te halen, de plaat en rotte stukken er uit geslepen, daarna de koets weer op het chassis geplaatst, om te zien waar de boutgaten zaten en toen gelast. Zo ben je zeker dat het past en geen gekleur achteraf.

Roel

kwakkieftd
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 00:54
Locatie: krimpen a/d ijssel
Contacteer:

Bericht door kwakkieftd » di 23 jun, 2009 23:00

Bedankt voor jullie adviezen allemaal, ik ga het proberen en zal wat foto's maken.
@ the nosepicker - daar ben ik ook wel een beetje angstig voor dus ik zal het motorblok of er af halen of goed ondersteunen om dit te voorkomen.
Cuius testiculos habes, habeas cardeo et cerebellum
*** Ignore the next post ***

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 23 jun, 2009 23:31

Yesssssssss foto's
kom maar op.
Ben nieuwsgierig hoe je het gefixt hebt so far!

Greetz david

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 7 jul, 2009 09:27

Ik ben ook benieuwd naar de foto's.

Zelf zou ik de motor en bak er lekker uit halen. Is misschien als je rustig aan doet 15 min werk. En het scheelt een hoop gewicht als je gaat kantelen enzo. En geen risico op een krom chassis.

kwakkieftd
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 00:54
Locatie: krimpen a/d ijssel
Contacteer:

Bericht door kwakkieftd » wo 15 jul, 2009 21:33

Jaaa, het is nog niet zo ver maar binnenkort gaat het gebeuren en dan komen er wel fotoś :D
Bedankt voor jullie adviezen iig.
Cuius testiculos habes, habeas cardeo et cerebellum
*** Ignore the next post ***

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 15 jul, 2009 22:54

blok en bak er gewoon uithalen, is veel makkelijker, scheelt ook veel met omgooien van je eend. De remolie valt wel mee, potje eraf, paar keer trappen en het meeste is wel uit je systeem, dan gewoon een goede plastic zak eromheen tapen, desnoods 2.

Afbeelding

Afbeelding

Ow ja, je voordeuren eruit halen is sneller dan je spiegels eraf, lol, en het scheelt weer gewicht. Zorg er wel voor dat je je ruiten goed beschermt als je gaat slijpen en lassen. Die spetters komen overal terecht en je zou de eerste niet zijn die pitjes in zijn ruiten oploopt zo.

Ow, en de kant die je m oprolt, haal daar ook het achterspatboord af. Anders deukt het wel.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 16 jul, 2009 06:47

Het lijk me raadzaam om de tank er af te halen

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 16 jul, 2009 09:02

Of je zorgt dat hij bijna leeg is en dan de andere kant op kantelen. Dan loopt er ook niets uit.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 16 jul, 2009 09:08

Ja,maar ik begrijp dat je er een andere plaat op wil lassen :roll:

Plaats reactie