Maximale warmte olie
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
vandaar dat bij luchtgekoelde motoren de toleranties ook flink ruimer zijn genomen!TB schreef:
Dat van die oliebaas heb ik gezien. Maar daar maakt men geen onderscheid tussen water- en luchtgekoelde motoren. Bij een waterkoeler is de temperatuur veel constanter.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Een motor wordt warmer naarmate hij meer toeren maakt. Dat is logisch want meer toeren betekent meer verbranding per seconde.
Bij hard rijden (120 km/uur) maakt de motor flinke toeren en er wordt dus veel warmte geproduceerd. Maar de auto hapt ook meer lucht en koelt dus ook beter.
Veel eendenrijders - en speciaal bij eenden met een electronische ontsteking - vergeten de oliekoeler schoon te maken. Immers met een 123 hoeven geen puntjes meer vervangen te worden dus de ventilator gaat er niet meer af. En de oliekoeler wordt niet meer geinspecteerd.
De absolute hoogte van de olietemperatuur hoeft bij normaal gebruik niet gemeten te worden. De auto is zo geconstrueerd dat de olietemperatuur niet te hoog oploopt, mits de oliekoeler regelmatig schoongemaakt wordt en de voorgeschreven olie gebuikt wordt. Er is voldoende speling om als de olie iets warmer wordt dan normaal er geen problemen ontstaan.
De tijd die je besteed aan het meten van de olietemperatuur kan je beter besteden aan onderhoud, waaronder het schoonhouden van de oliekoeler.
Bij hard rijden (120 km/uur) maakt de motor flinke toeren en er wordt dus veel warmte geproduceerd. Maar de auto hapt ook meer lucht en koelt dus ook beter.
Veel eendenrijders - en speciaal bij eenden met een electronische ontsteking - vergeten de oliekoeler schoon te maken. Immers met een 123 hoeven geen puntjes meer vervangen te worden dus de ventilator gaat er niet meer af. En de oliekoeler wordt niet meer geinspecteerd.
De absolute hoogte van de olietemperatuur hoeft bij normaal gebruik niet gemeten te worden. De auto is zo geconstrueerd dat de olietemperatuur niet te hoog oploopt, mits de oliekoeler regelmatig schoongemaakt wordt en de voorgeschreven olie gebuikt wordt. Er is voldoende speling om als de olie iets warmer wordt dan normaal er geen problemen ontstaan.
De tijd die je besteed aan het meten van de olietemperatuur kan je beter besteden aan onderhoud, waaronder het schoonhouden van de oliekoeler.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Klopt, maar ik heb een aangepast blok dus wat Citroen destijds bedacht heeft gaat voor mij niet meer geheel op. Vandaar dat ik het allemaal wat meer in de gaten wil houden en wat aan het testen ben koeling. Oliekoeler is trouwens bij mij gewoon open.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Deze zit er bij mij in:
http://www-oud.carpoint.nl/support/inde ... tInfoId=40
Je moet wel de bijbehorende meter er nog bijkopen.
http://www-oud.carpoint.nl/support/inde ... tInfoId=40
Je moet wel de bijbehorende meter er nog bijkopen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
ik weet niet precies hoe de olie aftap plug bij een eend zit maar ik weet dat er bmw boxer rijders zijn ( motor ) die in het gat van de olie aftap plug een olie temp sensor plaatsen. vanaf de sensor een paar draadjes naar een klokje en klaar is kees....
een wat drastischere ( maar ook betere )methode is een schroefdraad tappen in je carter ergens aan de onder kant. Wel oppassen dat de sensor binnenin niks raakt.
Nogmaals, bovenstaande word wel gebruikt voor bmw motor fietsen ( ook oude luchtgekoelde boxers ).
Wellicht kunnen de eend kenners aangeven of dit ook bij een eend mogelijk is ?!
een wat drastischere ( maar ook betere )methode is een schroefdraad tappen in je carter ergens aan de onder kant. Wel oppassen dat de sensor binnenin niks raakt.
Nogmaals, bovenstaande word wel gebruikt voor bmw motor fietsen ( ook oude luchtgekoelde boxers ).
Wellicht kunnen de eend kenners aangeven of dit ook bij een eend mogelijk is ?!
-
- Gebruiker
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
- Locatie: Rhenen
- Contacteer:
weet iemand waar ik een meter en sensor (dus complete set) kan aanschaffen? Plaats van de sensor: peilstok of carterplug maakt me niet uit...
www.proxive.nl - autoreclame
even snel gegoogled... ik denk dat je zoiets nodig hebt ( weet niet of deze speciaal VW zijn )
http://frankys.nl/winkel/product_info.p ... f1fa262de2
http://frankys.nl/winkel/product_info.p ... f1fa262de2
http://frankys.nl/winkel/product_info.p ... f1fa262de2
http://frankys.nl/winkel/product_info.p ... f1fa262de2
Ik heb pas een blokje getest (S6 blokje met 7,9 compressieverhouding) helaas zit daar "iets" verkeerds in want na een kort stukje staat de temp meter al op 110/120 grC.
Met een beetje doortrappen op de snelweg loopt de temperatuur zelfs op tot tegen de 150 grC. (Ik was eerst in de veronderstelling dat het einde van de schaal 130 graden was. Daarom vond ik het geen groot probleem. )
Hiermee heb ik toch een 120 kilometer mee gereden zonder dat het blok gek gaat doen.
Ik heb het blokje nu open liggen, oliekoeler en leiding zit niet verstopt. Ik zou me kunnen voorstellen dat het by-pass ventiel (in het blok, niet die in het oliefilter) te vroeg in werking is gekomen waardoor de olie niet door de oliekoeler kwam. Maar hoe kan ik dit controleren?? Misschien heeft iemand nog ideeen?
In ieder geval maak ik me geen zorgen meer over een hoge olietemperatuur, te laag komt veel vaker voor.
Als ik de temperatuuur niet had geweten had ik er gewoon mee door gereden. (En dan gaat het op langere termijn waarschijnlijk wel stuk, maar ik weet nu wel dat de 2cv motortjes enorm veel kunnen hebben.)
Met een beetje doortrappen op de snelweg loopt de temperatuur zelfs op tot tegen de 150 grC. (Ik was eerst in de veronderstelling dat het einde van de schaal 130 graden was. Daarom vond ik het geen groot probleem. )
Hiermee heb ik toch een 120 kilometer mee gereden zonder dat het blok gek gaat doen.
Ik heb het blokje nu open liggen, oliekoeler en leiding zit niet verstopt. Ik zou me kunnen voorstellen dat het by-pass ventiel (in het blok, niet die in het oliefilter) te vroeg in werking is gekomen waardoor de olie niet door de oliekoeler kwam. Maar hoe kan ik dit controleren?? Misschien heeft iemand nog ideeen?
In ieder geval maak ik me geen zorgen meer over een hoge olietemperatuur, te laag komt veel vaker voor.
Als ik de temperatuuur niet had geweten had ik er gewoon mee door gereden. (En dan gaat het op langere termijn waarschijnlijk wel stuk, maar ik weet nu wel dat de 2cv motortjes enorm veel kunnen hebben.)