Hoogte afstellen.

Alles over de wielophanging
Stieno
Beginner
Beginner

Hoogte afstellen.

Bericht door Stieno » do 18 nov, 2004 20:02

Hoe stel ik mijn eend nou precies goed op hoogte? ben er vandaag in de regen mee bezig geweest, maar is lastiger dan ik dacht, de veerpotten zitten bijna precies gelijk, dus dat zou goed moeten zijn. Hoe ga ik te werk?

Merci alvast!
Tja.....duzzz

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 18 nov, 2004 20:24

Er stond hierover iets op het forum, maar dat kan ik niet meer vinden.

Als eerste krik je je Eend op. Hij moet met de wielen van de grond. Daarna spuit je WD40 op de schroefdraad van de trekstangen zodat dat mooi in je trekogen kruipt (in die holle bus met binnenschroefdraad). Dat laat je zo een dagje staan, en de volgende dag spuit je er weer op. Her haal dit een paar keer (inclusief het wachten) en doe dan een schietgebedje.

Zet dan een bahco (zie plaatje onderaan) op de platte kanten van je trekstang en verdraai zo je trekstang. Misschien moet je dr trekstang enve vrij maken van tectyl e.d. om die platte kanten te kunnen vinden.

Misschien draait bij jou de schroefdraad wel niet kapot ...

Bahco:

Afbeelding
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » do 18 nov, 2004 20:27

Nou... eigenlijk heb je een weegschaal nodig en plaats je die links en rechts achter. Behalve dat de hoogte l en r gelijk moet zijn moeten ook het RV samen met LA wiel en het LV samen met RA wiel evenveel 'dragen' anders trekt de auto naar een kant. L en R achter (= lichter) meten volstaat dus.

B.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 18 nov, 2004 20:30

Je kan ook een balkje onder je chassis doen en dan je Eend voor of achter precies in het midden opkrikken. DAn met krik nummer 2 het wiel dat hoger of lager moet opkrikken (is een beetje wankel, ga er dus ammenooitniet onder liggen ! ! !) en de bijbehorende trekstang verdraaien.
Afblijven.

Stieno
Beginner
Beginner

Bericht door Stieno » do 18 nov, 2004 21:37

ehh juist. nee breken van de trekstangen gebeurd niet zomaar, das 10 mm veerkrachtig staal. Heb alles netjes gangbaar gemaakt.

De eend helt nu naar links, terwijl linksachter op max staat... dus ben nu met linksvoor bezich, maar de veerpot draait steeds mee... zucht. wat is er mis met een 6-kant op trekstangen, dat was veel handiger geweest.
Tja.....duzzz

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 18 nov, 2004 22:16

Die trekstangen knappen niet, maar de schroefdraad gaat er af.

En het maakt niet uit of de veeropt meedraait (al vindt ik dat wel heel uitzonderlijk), het gaat er om dat de trekstang en het trek-oog ten opzichte van elkaar draaien.
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » do 18 nov, 2004 23:38

Trekstangen kunnen ook knappen. Heb thuis nog ergens het bewijs liggen als je het niet geloofd!!! :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Stieno
Beginner
Beginner

Bericht door Stieno » do 18 nov, 2004 23:45

haha nee geloof je best hoor, maar dan heb je wel erg erg veel kracht gezet, heb nu 3 eenden gesloopt, en kruipolie en een nachtje intrekken, en met een beetje kracht of desnoods een brandertje is alles tot nu toe alles mooi los gekomen.

De veerpot draait mee, maar de trekstang aan de andere kant ook, dus ik moet ff een griptang gebruiken om die as stil te houden!
Tja.....duzzz

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 19 nov, 2004 12:29

Punky schreef:Trekstangen kunnen ook knappen. Heb thuis nog ergens het bewijs liggen als je het niet geloofd!!! :wink:
Sja, als je zo sterk als een gorilla bent gebeurt dat natuurlijk :twisted: :wink:
Stieno schreef:haha nee geloof je best hoor, maar dan heb je wel erg erg veel kracht gezet, heb nu 3 eenden gesloopt, en kruipolie en een nachtje intrekken, en met een beetje kracht of desnoods een brandertje is alles tot nu toe alles mooi los gekomen.

De veerpot draait mee, maar de trekstang aan de andere kant ook, dus ik moet ff een griptang gebruiken om die as stil te houden!
Hangt die pot nog onder de Eend ?
Afblijven.

Stieno
Beginner
Beginner

Bericht door Stieno » vr 19 nov, 2004 13:37

ja alles hangt er onder, ok rijd al een tijdje, maar er moet nodig gesteld worden, ik ga NU naar de garage want t regent niet!
Tja.....duzzz

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 19 nov, 2004 23:17

Zitten de kantelmessen nog door de trekogen en de gaten in de draagarmen ?
Afblijven.

Gast

Bericht door Gast » za 20 nov, 2004 02:45

jep alles zit op zijn plek, voor is stellen idd goed te doen door ze los te halen en dan op te draaien, maar achter staan de kantelmessen/trekogen ook opgekrikt onder spanning. ( bij mijn eend i.e.g.) dus dan is monteren van de kantelmessen niet te doen.

Boeltje is nu afgesteld, daara 250 km snelweg gereden, duck stuurt ook echt lichter!
ook kom ik na een drempel weer recht omhoog, dus de auto kantelt niet meer over haar diagonaal.

Mission completed zeg ik dan!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 20 nov, 2004 19:14

DAn snap ik niet hoe het klan dat met volledig gemonteerde trekogen de boel gaat draaien, mar als het nu weer werkt, werkt het ! :D
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 20 nov, 2004 22:29

Had je een zijde omhoog, ik bedoel dan de bestuurderszijde of de bijrijderszijde of de voor of achterkant???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Stieno
Beginner
Beginner

Bericht door Stieno » ma 22 nov, 2004 01:28

of de hele zijkant, of het wiel wat ik aan het stellen was. Als er geen gewicht op het wiel rust, kun je geoon stellen hoor, tenminste, ging prima. Je kan natuurlijk pas zien wat t effect is als je de krik er weer onder uit haalt.
Tja.....duzzz

Gesloten