ANWB: ontsteking kapot!
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
- Locatie: Zevenhoven
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
In je vliegwiel zit een gaatje en in je blok ook van voor gezien rechts. Als je hier een 6mm boortje in steekt zit het vliegwiel geblokkeerd. Dan moet de ontsteking zo staan dat het lampje wat er op zit net gaat branden. (wel contact aanzetten). Dan staat hij op tijd. Als het niet klopt kun je de 2 boutjes waar de ontsteking mee vast zit een slag los halen en dan de ontsteking draaien tot het punt dat het lampje net gaat branden. Dan staat hij op tijd volgens de handleiding.
STEP 5
Insert the 6 mm timing rod (or a 6 mm drill bit) through
the hole in the crankcase. Screw the fanbolt into the
crankshaft, and with a wrench on the fanbolt turn the
engine over slowly (removing the spark plugs makes this
easy) until the rod slides into the hole in the flywheel. If
there is a little play, because your rod is slightly smaller
than 6 mm (a 5,5 mm drill is sometimes more convenient)
try to find the center of the play. Your engine is
now set on its static timing point, at 8 or 12 degrees
before TDC (Top Dead Center) depending on engine
type.
Clean one of the teeth of the flywheel, and a small area
opposite on the bellhousing. The area next to the starter
motor works well. Accurately paint a timing mark with a
bottle of whiteout (Tipp-Ex).
STEP 6
Turn the ignition on. Make sure the engine is set at its
static timing point. Turn the ”123ignition\2CV” housing
counter-clockwise until the LED goes out. Turn it clockwise
VERY slowly until the LED just comes on again.
Tighten the two M7 bolts.
STEP 5
Insert the 6 mm timing rod (or a 6 mm drill bit) through
the hole in the crankcase. Screw the fanbolt into the
crankshaft, and with a wrench on the fanbolt turn the
engine over slowly (removing the spark plugs makes this
easy) until the rod slides into the hole in the flywheel. If
there is a little play, because your rod is slightly smaller
than 6 mm (a 5,5 mm drill is sometimes more convenient)
try to find the center of the play. Your engine is
now set on its static timing point, at 8 or 12 degrees
before TDC (Top Dead Center) depending on engine
type.
Clean one of the teeth of the flywheel, and a small area
opposite on the bellhousing. The area next to the starter
motor works well. Accurately paint a timing mark with a
bottle of whiteout (Tipp-Ex).
STEP 6
Turn the ignition on. Make sure the engine is set at its
static timing point. Turn the ”123ignition\2CV” housing
counter-clockwise until the LED goes out. Turn it clockwise
VERY slowly until the LED just comes on again.
Tighten the two M7 bolts.
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
- Locatie: Zevenhoven
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
- Locatie: Zevenhoven
Olie op de bedrading is nog niet zo erg maar wat erger is is olie op de achterkant van de ontsteking die langs de nokkenas naar buiten komt. Dit vaak ten gevolgen van een defecte olievulpijp.
Als het ledje niet gaat branden is dit inderdaad geen goed voorteken. Ik zou wel eerst al eens checken dat het hij wel stroom krijgt. Het zou niet eerste keer zijn dat er een slecht contact is door bijvoorbeeld slecht vastgeknepen connectoren etc.
Als het ledje niet gaat branden is dit inderdaad geen goed voorteken. Ik zou wel eerst al eens checken dat het hij wel stroom krijgt. Het zou niet eerste keer zijn dat er een slecht contact is door bijvoorbeeld slecht vastgeknepen connectoren etc.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
alle stekker verbinding goed nalopen en de stekkertjes iets fijner vast knijpen en dan weer monteren. by the way, als een 123 stuk is, doet ie ook gewoon nix meer. ik hoor zeer lovende verhalen over de service/garantie afwikkeling. ik zou gewoon even contact opnemen met de leverancier. bij de eerste serie wilde er nog wel eens een condensator stuk trillen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Als je zeker weet dat er spanning op staat. (meten is weten) en het lampje gaat niet branden als je de ontsteking draait is hij stuk. Ik zou even contact opnemen met de leverancier. Die doen volgens mij niet moeilijk over garantie. Met de olie bedoelde in inderdaad olie op de achterkant van de ontsteking. De voorkant en de draden maakt niet veel uit daar is de ontsteking helemaal dicht.
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
- Locatie: Zevenhoven
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
net als de eendmissmargie schreef:Ik ga vanavond de kabeltjes wel even nakijken, hopen dat dat het is. Ik heb even gekeken, maar je kan die gasten van 123 ignition alleen per fax bereiken?! Heel apart..

die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction