ANWB: ontsteking kapot!

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 14 jul, 2009 10:37

Als hij er nog niet lang in zit zou ik gewoon de garantie claimen. Bij ons staan 2 eenden die samen al 60.000 km zonder problemen op een 123 ontsteking hebben rond getuft. Waaruit maak je op de de ontsteking stuk is? Staat hij nog op tijd?

missmargie
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
Locatie: Zevenhoven

Bericht door missmargie » di 14 jul, 2009 11:07

Tsja die garantie zal lastig worden, ik heb m er niet zelf ingebouwd, dat heeft de vorige eigenaar gedaan. Dus geen flauw idee waar die gekocht is en wanneer. Het enige is dat ie er nog vrij nieuw uitziet.. Dus denk niet dat ik daar veel verder mee kom..
Wat bedoel je met staat hij nog op tijd?!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 14 jul, 2009 11:11

In je vliegwiel zit een gaatje en in je blok ook van voor gezien rechts. Als je hier een 6mm boortje in steekt zit het vliegwiel geblokkeerd. Dan moet de ontsteking zo staan dat het lampje wat er op zit net gaat branden. (wel contact aanzetten). Dan staat hij op tijd. Als het niet klopt kun je de 2 boutjes waar de ontsteking mee vast zit een slag los halen en dan de ontsteking draaien tot het punt dat het lampje net gaat branden. Dan staat hij op tijd volgens de handleiding.


STEP 5
Insert the 6 mm timing rod (or a 6 mm drill bit) through
the hole in the crankcase. Screw the fanbolt into the
crankshaft, and with a wrench on the fanbolt turn the
engine over slowly (removing the spark plugs makes this
easy) until the rod slides into the hole in the flywheel. If
there is a little play, because your rod is slightly smaller
than 6 mm (a 5,5 mm drill is sometimes more convenient)
try to find the center of the play. Your engine is
now set on its static timing point, at 8 or 12 degrees
before TDC (Top Dead Center) depending on engine
type.
Clean one of the teeth of the flywheel, and a small area
opposite on the bellhousing. The area next to the starter
motor works well. Accurately paint a timing mark with a
bottle of whiteout (Tipp-Ex).
STEP 6
Turn the ignition on. Make sure the engine is set at its
static timing point. Turn the ”123ignition\2CV” housing
counter-clockwise until the LED goes out. Turn it clockwise
VERY slowly until the LED just comes on again.
Tighten the two M7 bolts.

missmargie
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
Locatie: Zevenhoven

Bericht door missmargie » di 14 jul, 2009 11:38

Bedankt! Ik ga het vanavond gelijk even nakijken!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 14 jul, 2009 11:56

Kijk dan gelijk ook even of er geen olie lekt bij de ontsteking. Daar kunnen ze niet goed tegen.

missmargie
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
Locatie: Zevenhoven

Bericht door missmargie » di 14 jul, 2009 19:00

Het lampje gaat helemaal niet branden, neem aan dat dat niet goed is? :-S
De bedrading rondom de ontsteking zit wel wat olie op, maar dat zal toch niet zo heel erg zijn? Het is geen mega lekkage ofzo..

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » di 14 jul, 2009 20:55

Olie op de bedrading is nog niet zo erg maar wat erger is is olie op de achterkant van de ontsteking die langs de nokkenas naar buiten komt. Dit vaak ten gevolgen van een defecte olievulpijp.

Als het ledje niet gaat branden is dit inderdaad geen goed voorteken. Ik zou wel eerst al eens checken dat het hij wel stroom krijgt. Het zou niet eerste keer zijn dat er een slecht contact is door bijvoorbeeld slecht vastgeknepen connectoren etc.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 14 jul, 2009 21:56

alle stekker verbinding goed nalopen en de stekkertjes iets fijner vast knijpen en dan weer monteren. by the way, als een 123 stuk is, doet ie ook gewoon nix meer. ik hoor zeer lovende verhalen over de service/garantie afwikkeling. ik zou gewoon even contact opnemen met de leverancier. bij de eerste serie wilde er nog wel eens een condensator stuk trillen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 15 jul, 2009 09:11

ik heb de mijne ook gewoon kunnen omruilen voor een nieuwe. wordt echt niet moielijk over gedaan
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 15 jul, 2009 10:27

Als je zeker weet dat er spanning op staat. (meten is weten) en het lampje gaat niet branden als je de ontsteking draait is hij stuk. Ik zou even contact opnemen met de leverancier. Die doen volgens mij niet moeilijk over garantie. Met de olie bedoelde in inderdaad olie op de achterkant van de ontsteking. De voorkant en de draden maakt niet veel uit daar is de ontsteking helemaal dicht.

missmargie
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 8 jul, 2009 23:45
Locatie: Zevenhoven

Bericht door missmargie » wo 15 jul, 2009 13:23

Ik ga vanavond de kabeltjes wel even nakijken, hopen dat dat het is. Ik heb even gekeken, maar je kan die gasten van 123 ignition alleen per fax bereiken?! Heel apart..
Ik weet ook niet welke dealer dat ding vandaan kwam, dus dat schiet ook niet op.. Lastig, zo'n eendje zonder geschiedenis ;-)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 15 jul, 2009 13:27

missmargie schreef:Ik ga vanavond de kabeltjes wel even nakijken, hopen dat dat het is. Ik heb even gekeken, maar je kan die gasten van 123 ignition alleen per fax bereiken?! Heel apart..
net als de eend :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie