vrije ruimte wiellagerkeerring

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

vrije ruimte wiellagerkeerring

Bericht door Charl » do 23 jul, 2009 18:30

Ik ben bezig met het vervangen van de wiellagers en zag in de haynes dat de keerringen 1,5mm van de lagers verwijderd moeten zitten.
Dat zal ermee te maken hebben dat de draaiende lagerdelen de keerring niet raken.

Nou is het zo dat van de keerringen die ik heb, de buitenrand 1,5 mm langer is dan de binnenrand.
In de haynes zijn ze beiden even lang.
De buitenrand zit tegen de niet draaiende buitenring van het lagers, de binnenrand zit 1,5 mm van de draaiende delen aan zitten af.

Mijn logica zegt dan dat ik de ringen helemaal door kan drukken tot de het lager, dan zit de binnenring automatisch 1,5mm verwijderd van het draaiende gedeelte.

Zie het tekeningetje:
http://www.flickr.com/photos/39149147@N ... 4/sizes/m/

Mijn vraag is or er een specialist is die hiermee bekend is en die weet of ik de ringen helemaal door kan drukken tot de buitenrand het lager raakt.
Ik heb de apparatuur niet om dit goed op te kunnen meten.

wie oh wie...

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 24 jul, 2009 08:54

nog geen reacties terwijl ik lees dat er best een aantal mensen zijn geweest die hun wiellagers hebben vervangen.

Laat ik de vraag eens anders stellen.
Vergeet het theoretische verhaal van de 1,5mm,
Aan iedereen die zijn wiellagers wel eens heeft vervangen: Hebben jullie de keerringen doorgeduwd totdat jullie niet meer verder konden of zijn jullie aan het meten geweest?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 24 jul, 2009 14:41

Helaas Charl ik heb hem nog nooit vervangen, wel een keer laten doen, omdat het toch niet echt duur was. Maar theoretisch gezien zit je natuurlijk op het juiste spoor. Het gaat tenslotte om de binnenring welke geen contact maakt. Enige waar ik op zou letten is of er niet ergens vetkanalen lopen welke je anders "afdicht"

PS vergeet ook niet de de meeste onderweg zijn naar de wereldmeeting ;)

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 24 jul, 2009 17:27

vetkanalen zitten er niet. ze zijn volgens mij om te voorkomen dat de lagers hun vet kwijtraken.
Ik ga maar eens bellen met een 2cv mannetje als ik er tenminste één kan vinden die niet op vakantie is.

bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 25 jul, 2009 09:32

Hallo Charl.
Sorry dat ik dit nu pas leest,maar dit heb ik veel gedaan en wij hielden altijd de buitenkant van de keerring glad met de ringmoer en aan de buitenkant gelijk met het ashuis zodat de keering 1,25-1,75mm van het lager af zat zoals het in het Citroen handboek staat.

Plaats reactie