versnellingen

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
2cv1988
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 31 dec, 2008 13:51

versnellingen

Bericht door 2cv1988 » za 8 aug, 2009 23:26

njaa, ik weer, mét n vraag. . .
vb; als ik met mijn 2cv6 spécial voor het rode licht sta, en het word groen, dan trek ik de pook aan naar eerste, koppeling helemaal ingedrukt natuurlijk, en ik hoor een kraakgeluid. . . wat is dat? dan- ik geef gas en los men koppeling, de 2cv schokt als geen ander. . . wat is dat?- vervolgens maakt ze een bepaald geluid , nog steeds in eerste. . . wat is dat?
ik weet echt niet veel van de techniek van een 2cv, maar mijn vader wel en die heeft er een van '49 maar de band tussen mij en men vader is niet echt goed, dus hij kan me het a-typje niet geven en het me wat leren, dus dan zet ik het maar op 2cv.nl :D

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » za 8 aug, 2009 23:55

Hoi,
Als je eerst die versnellingspook in de tweede versnelling duwt, en daarna pas in z'n eerste versnelling schakelt. Kraakt hij dan ook?
Je hebt het ook nog over een bepaald geluid. Is dat enkel in de eerste versnelling, of ook in andere? Bij een bepaald toerental, of altijd?
Enig idee of je koppelingskabel wel goed is afgesteld?

edit: opmerking over onderwerpkeuze gewist.
Laatst gewijzigd door Ronald op zo 9 aug, 2009 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 9 aug, 2009 07:59

De eerste versnelling en de achteruit hebben geen synchronisatie.
Als je de koppeling intrapt bij draaiende motor draaien de tandwielen nog mee.
Als je hem eerst in zijn 2 zet en dan meteen in 1 komen de tand wielen zonder gekraak tot stistand in z'n 2
en kan ook weer kraakloos geschakeld worden naar 1.
Let op alleen bij stilstaande auto.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5220
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 9 aug, 2009 09:24

koppeling die niet helemaal vrijkomt?
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 9 aug, 2009 10:50

hahahaaa, weet je wat het is??

een eend!!

en idd eerst even in 2e drukken helpt
voor de rest lekker rijden
succes ermee

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » zo 9 aug, 2009 10:52

Bij mij gaat het beter als ik naar de 3e ga, ipv de 2e.

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » zo 9 aug, 2009 16:12

Ramon schreef:hahahaaa, weet je wat het is??

een eend!!

en idd eerst even in 2e drukken helpt
voor de rest lekker rijden
succes ermee
dacht ik ook al toen ik het las!
dat is 1 van de charmes van eend..

kom op het spul is 20 jaar of ouder... dat hoort er bijdaar moet je niet te veel van verwachten... :P
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 9 aug, 2009 16:33

Als je de koppeling intrapt, even rustig 2 secondjes wacht en rustig in de 1 zet behoort ie niet te kraken.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

2cv1988
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 31 dec, 2008 13:51

Bericht door 2cv1988 » zo 9 aug, 2009 17:22

njaa, misschien is het normaal, men garagist zegt dat ook maar toch . . .
het geluid in eerste versnelling is idd hetzelfde als dat in achteruit.
het gekraak kan ik op geen enkele manier vermijden, het geschok is er ook bijna altijd, en als ik in de file sta is het wel vrij erg. maar kortom, dit is een 2cv!
tnx voor de uitleg!

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » zo 9 aug, 2009 17:27

Ik vind het trouwens grote onzin dit allemaal maar af te schuiven op het feit dat het een eend is.
Afgezien van de niet-gesynchroniseerde 1e en achteruit, is schokken bij het laten opkomen van de koppeling helemaal niet normaal / inherent aan een eend. Kan best een gare koppeling zijn of iets anders. Een eend die helemaal in orde is, doet dat namelijk niet.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 9 aug, 2009 17:31

schokken is inderdaad niet normaal en lijkt mij ook een defecte koppeling. Dat ie een beetje zingt in 1e en achterruit is vaken, maar kan allemaal verholpen worden met een revisie. Er zitten nu eenmaal wat zwakke punten in de eendenbak, maar die zijn best wel betaalbaar te repareren.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 9 aug, 2009 20:28

Voorlopig zijn de antwoorden gericht op het kraken,
het andere probleem is nog niet besproken.
Het schokken bij optrekken kan heel goed een slechte koppeling zijn,
enige geluiden daarbij zijn natuurlijk per text niet te beoordelen.
Hoe bedient de koppeling?
Gaat het licht en soepel of zit er misschien een zwaar punt waardoor de dosering slecht is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 9 aug, 2009 22:40

En het verversen van de versnellingsbakolie wil ook wel eens helpen.
Heb die van mij vrige week ververst en hij gaat een stuk soepeler in 1 en in achteruit.
Eend voor allen, allen voor eend..

2cv1988
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 31 dec, 2008 13:51

Bericht door 2cv1988 » ma 10 aug, 2009 14:48

njah, als men koppeling helemaal is ingedrukt, en ik laat ze komen, dan telt alleen 1/3 van men volledige koppeling, van de overige 2/3 is niets te merken. vb, als ik rij, en ik druk men koppeling voor de helft in, dan is er niets te merken...

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 10 aug, 2009 15:37

klinkt als een versleten koppeling.

Plaats reactie