Droge zwarte aanslag op zuigerkop
Droge zwarte aanslag op zuigerkop
Hallo allemaal,
onlangs heb ik een goede 2e hands motor bij iemand gekocht die nog geen ton zou hebben gelopen. Bij inspectie op de werkbang zag ik toch wat droge zwarte aanslag op de bougies en later bleek ook op de koppen/bovenkant van de zuigers. Is het verstandig om deze ligt op te schuren met (fijn) schuurpapier zodat de aanslag dunner wordt/verdwijnt? Of is het beter om het te laten zitten en niet het risico te lopen iets te beschadigen?
Gr.
Marcel
onlangs heb ik een goede 2e hands motor bij iemand gekocht die nog geen ton zou hebben gelopen. Bij inspectie op de werkbang zag ik toch wat droge zwarte aanslag op de bougies en later bleek ook op de koppen/bovenkant van de zuigers. Is het verstandig om deze ligt op te schuren met (fijn) schuurpapier zodat de aanslag dunner wordt/verdwijnt? Of is het beter om het te laten zitten en niet het risico te lopen iets te beschadigen?
Gr.
Marcel
wat betreft de bougies: gewoon nieuwe kopen, je weet nooit hoem lang ze er al in zitten. Zuigers en koppen: Tja, het wordt wel eens gedaan, ontkolen, om nadieselen te voorkomen. Zorg ervoor dat de zuigers in het 'buitenste' dode punt staan (terwijl de cilinders helemaal tegen het blok aan blijven zitten. Wanneer je dan ontkoold weet je zeker dat je de cilinderwand niet beschadigd waar dat niet mag. Let bij de koppen op dat je het vlak waarmee de kop op de cilinder komt niet beschadigd. Gebruik zachte materieel zoals hout en kunststof. De klepstelen kunnen ook aardig vervuilen, maar om die schoon te maken moeten ze er natuurlijk uit.
B.
B.
Het blok staat gewoon op de werkbank en de cilinder en cilinderkop zijn eraf. De zuiger is dus prima bereikbaar en alles is goed schoon te maken. De vraag is hoe de zuiger van de zwarte aanslag te ontdoen zonder de motorfunctie aan te tasten. V-power rijden, hmmm het is toevallig wel een blokje uit 87, ongelood dus. Maar kun je daar ook 95 octaan mee rijden?
Bedankt voor jullie reacties,
Marcel
Bedankt voor jullie reacties,
Marcel
Aan het bouwjaar kun je niet perse iets aflezen, je zult het typeplaatje moeten vinden. Als je een A06/664 blok hebt, mag je op euro95 rijden. Alle andere blokken moeten op 98. Dat mag ongelood zijn. Toeval wil dat V-Power 97 RON is en dat is goed genoeg voor blokjes die op 98 moeten. 2cv's hebben dus geen lood/loodvervanger nodig. Check ook even de andere discussie op het forum hierover.mavdsteen schreef:V-power rijden, hmmm het is toevallig wel een blokje uit 87, ongelood dus. Maar kun je daar ook 95 octaan mee rijden?
La vie est belle.