LHM of dot?

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

LHM of dot?

Bericht door jeroen AK » ma 12 okt, 2009 22:27

Dag allen,
mede eend liefhebbers ik zal mij eerst even voorstellen.
Samen met Pim en Michel zijn wij begonnen een ak 400 uit 77 te restaureren. Tot nu toe heel geslaagd carrosserie is net compleet losgemaakt en de auto staat in een mooie ruimte. Straks komt het echte werk nog oa lassen enzovoort enzovoort dus een mooi project.

Nou vroegen we ons af of het remsysteem LHM of dot is geweest omdat er een LHM cilinder/vloeistofbakje in zit maar de auto over 4 trommelremmen beschikt. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

En weet iemand hoe je foto's toevoegd?

Groetjes,

Jeroen.
Laatst gewijzigd door jeroen AK op ma 12 okt, 2009 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 12 okt, 2009 22:52

Trommels is DOT en geen LHM. Meestal kan je aan de kleur van de hoofdremcylinder zien wat er in zit. Waarschijnlijk een keer vervangen

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 13 okt, 2009 09:43

En dan fout vervangen. Voor deze auto alles naar dot terug bouwen en leidingen goed reinigen, denk ook aan vernieuwen van alle rubberdelen.
diverse Citroens, wat anders.

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » di 13 okt, 2009 12:02

Is het niet mogelijk dat de zuigers van alle 4 trommelremmen omgebouwd zijn tot LHM?
Met andere woorden dat het hele systeem is omgebouwd naar LHM.
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.http://myself-for-life.hyves.nl/album/4 ... 25/0/__cK/
Zie de link naar de foto.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

MichelIDDS
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 19:31
Locatie: Steenderen

Bericht door MichelIDDS » di 13 okt, 2009 13:24

Ter aanvulling op de info van Jeroen, en voor wat achtergrondinfo:
Het gaat hier om de camper-besteleend van wijlen Sjoerd Nicolaï, die een jaar of 20 stilgestaan heeft.
Meer achtergrondinfo in het besteleendregister: www.citroenazu.nl/index.php?topic=323

- Misschien zijn er mensen die weten of Sjoerd de auto ooit alvast omgebouwd heeft naar LHM (bij de uitgevoerde chassiswissel), om later eenvoudig een versnellingsbak met schijfremmen te kunnen monteren.
- Andere mogelijkheid: er is alleen een LHM-remvloeistofpotje (plus hoofdremcilinder, is die anders?) gemonteerd.

Vraag voor ons is vooral welke vloeistof er in moet en welke rubbers we moeten monteren, bij het reinigen van het remsysteem.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » di 13 okt, 2009 17:49

De remcilinders in de voorremtrommels zijn groter dan de remcylinders achter.
Volgens mij zijn de voorremcylinders bij trommelremmen altijd DOT.
Achterremcylinders zijn in DOT en LHM verkrijgbaar.

Rubbers wisselen is geen makkelijke optie, omdat je ze van hetzelfde merk als de remcylinders moet vinden, en hoe zien de remcylinders na 20 jaar stilstaan van binnen uit?

Vloeistofreservoir heeft de groene kleur, hoofdremcylinder zie er roestig uit.
LHM remcylinders zijn soms gemerkt met groene verf en ook de leidingrubbers hebben soms een groene streep/stip zie je hier iets van terug?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 13 okt, 2009 20:33

LHM rubbers hebben een groen merk.
Ook de rem cilinders zouden dan groen moeten zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 14 okt, 2009 00:10

Bij een kennis had een vriendelijke buurman DOT in de LHM hoofdremcylinder bijgevuld. We hebben dit pas in zwitserland geconstateerd en met hulp van een wegenwachter het reservoir leeggepompt, gereinigd en met LHM opnieuw gevuld. 2 maanden later begon de hoofdremcylinder opeens aan alle kanten te lekken. Alle rubbers bleken te zijn aangetast door de foute remvloeitstof.
diverse Citroens, wat anders.

McTommi
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door McTommi » wo 14 okt, 2009 00:59

jeroenH schreef:Is het niet mogelijk dat de zuigers van alle 4 trommelremmen omgebouwd zijn tot LHM?
Met andere woorden dat het hele systeem is omgebouwd naar LHM.
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.http://myself-for-life.hyves.nl/album/4 ... 25/0/__cK/
Zie de link naar de foto.
Trommelremmen kunnen geen LHM zijn, ik vermoed dat slechts het vloeistofreservoir van een LHM-eend is, dat past op een dubbelreservoir DOT hoofdremcilinder...dus gewoon DOT remvloeistof J1703 lijkt me het meest aannemelijk.
Misschien was ooit het plastic reservoir lek en heeft Sjoerd het eerste beste voorradig exemplaar bij het Ei gekocht en geplaatst.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 14 okt, 2009 16:46

De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.
Zat er totaal gloeistof meer in het reservoir ?
In de leidingen/ remcylinders zit zeker nog vloeistof, kijk eens wat voor kleur deze heeft.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 14 okt, 2009 17:07

oude LHM heb ik ook al geel en bruin gezien..
diverse Citroens, wat anders.

MichelIDDS
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 19:31
Locatie: Steenderen

Bericht door MichelIDDS » wo 14 okt, 2009 18:56

Dit zijn een aantal nuttige suggesties! Dank daarvoor.
  • @ AK350: In de leidingen kijken, goed idee, zullen we doen als de koets eraf is. Is misschien het meest praktisch.
    @ AZL57: Als ID/DS-liefhebber sinds 22 jaar, ben ik bekend met verkleurde oude LHM. En natuurlijk weet ik dat je LHM niet mag mengen met remvloeistof (of LHS). Vandaar dat we het ook hier navragen.
    @ McTommie : Ik begrijp van jou dat er geen LHM-rubbers bestaan voor AK-voorremtrommels? Zitten daar dan andere remcilinders in, dan bij de LHM-achtertrommels? De reservoirvervanging was voor ons ook al een mogelijke verklaring.
    @ André: Groene rubbers / remcilinders kan blijken als we de trommels loshalen.
Laatst gewijzigd door MichelIDDS op wo 14 okt, 2009 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 14 okt, 2009 21:38

Als de auto bijna 20 jaar heeft stilgestaan lijkt het mij verstandig in iedergeval
de hele remmen zooi te controleren/vervangen, dan weet je het zeker.
De kans is vrij groot dat de cilinders verroest zijn
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

MichelIDDS
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 19:31
Locatie: Steenderen

Bericht door MichelIDDS » wo 14 okt, 2009 21:59

André Post schreef:Als de auto bijna 20 jaar heeft stilgestaan lijkt het mij verstandig in iedergeval
de hele remmen zooi te controleren/vervangen, dan weet je het zeker.
De kans is vrij groot dat de cilinders verroest zijn
Zoals in bovengenoemde pagina op het besteleendregister te lezen is, zijn we (vooral Jeroen) de AK400 aan het restaureren en lopen we die helemaal na. Natuurlijk ook de remmen; die zijn misschien nog wel het belangrijkst van al.
We zijn nu eerst bezig de koets eraf te halen. Daarna daar alle rotte delen van vervangen en tegelijk het chassis en alle technische delen nalopen. Vervangen, opknappen, opnieuw antiroestbehandeling, etc.
Chassis is al door Sjoerd vervangen en lijkt goed. Alle bouten waarmee de koets vast zit zijn al soepel losgekomen zonder af te breken.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 14 okt, 2009 22:43

Heel goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie