LHM of dot?
LHM of dot?
Dag allen,
mede eend liefhebbers ik zal mij eerst even voorstellen.
Samen met Pim en Michel zijn wij begonnen een ak 400 uit 77 te restaureren. Tot nu toe heel geslaagd carrosserie is net compleet losgemaakt en de auto staat in een mooie ruimte. Straks komt het echte werk nog oa lassen enzovoort enzovoort dus een mooi project.
Nou vroegen we ons af of het remsysteem LHM of dot is geweest omdat er een LHM cilinder/vloeistofbakje in zit maar de auto over 4 trommelremmen beschikt. Kan iemand mij daar meer over vertellen?
En weet iemand hoe je foto's toevoegd?
Groetjes,
Jeroen.
mede eend liefhebbers ik zal mij eerst even voorstellen.
Samen met Pim en Michel zijn wij begonnen een ak 400 uit 77 te restaureren. Tot nu toe heel geslaagd carrosserie is net compleet losgemaakt en de auto staat in een mooie ruimte. Straks komt het echte werk nog oa lassen enzovoort enzovoort dus een mooi project.
Nou vroegen we ons af of het remsysteem LHM of dot is geweest omdat er een LHM cilinder/vloeistofbakje in zit maar de auto over 4 trommelremmen beschikt. Kan iemand mij daar meer over vertellen?
En weet iemand hoe je foto's toevoegd?
Groetjes,
Jeroen.
Laatst gewijzigd door jeroen AK op ma 12 okt, 2009 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)
Is het niet mogelijk dat de zuigers van alle 4 trommelremmen omgebouwd zijn tot LHM?
Met andere woorden dat het hele systeem is omgebouwd naar LHM.
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.http://myself-for-life.hyves.nl/album/4 ... 25/0/__cK/
Zie de link naar de foto.
Met andere woorden dat het hele systeem is omgebouwd naar LHM.
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.http://myself-for-life.hyves.nl/album/4 ... 25/0/__cK/
Zie de link naar de foto.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)
-
- Beginner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 19:31
- Locatie: Steenderen
Ter aanvulling op de info van Jeroen, en voor wat achtergrondinfo:
Het gaat hier om de camper-besteleend van wijlen Sjoerd Nicolaï, die een jaar of 20 stilgestaan heeft.
Meer achtergrondinfo in het besteleendregister: www.citroenazu.nl/index.php?topic=323
- Misschien zijn er mensen die weten of Sjoerd de auto ooit alvast omgebouwd heeft naar LHM (bij de uitgevoerde chassiswissel), om later eenvoudig een versnellingsbak met schijfremmen te kunnen monteren.
- Andere mogelijkheid: er is alleen een LHM-remvloeistofpotje (plus hoofdremcilinder, is die anders?) gemonteerd.
Vraag voor ons is vooral welke vloeistof er in moet en welke rubbers we moeten monteren, bij het reinigen van het remsysteem.
Het gaat hier om de camper-besteleend van wijlen Sjoerd Nicolaï, die een jaar of 20 stilgestaan heeft.
Meer achtergrondinfo in het besteleendregister: www.citroenazu.nl/index.php?topic=323
- Misschien zijn er mensen die weten of Sjoerd de auto ooit alvast omgebouwd heeft naar LHM (bij de uitgevoerde chassiswissel), om later eenvoudig een versnellingsbak met schijfremmen te kunnen monteren.
- Andere mogelijkheid: er is alleen een LHM-remvloeistofpotje (plus hoofdremcilinder, is die anders?) gemonteerd.
Vraag voor ons is vooral welke vloeistof er in moet en welke rubbers we moeten monteren, bij het reinigen van het remsysteem.
De remcilinders in de voorremtrommels zijn groter dan de remcylinders achter.
Volgens mij zijn de voorremcylinders bij trommelremmen altijd DOT.
Achterremcylinders zijn in DOT en LHM verkrijgbaar.
Rubbers wisselen is geen makkelijke optie, omdat je ze van hetzelfde merk als de remcylinders moet vinden, en hoe zien de remcylinders na 20 jaar stilstaan van binnen uit?
Vloeistofreservoir heeft de groene kleur, hoofdremcylinder zie er roestig uit.
LHM remcylinders zijn soms gemerkt met groene verf en ook de leidingrubbers hebben soms een groene streep/stip zie je hier iets van terug?
Volgens mij zijn de voorremcylinders bij trommelremmen altijd DOT.
Achterremcylinders zijn in DOT en LHM verkrijgbaar.
Rubbers wisselen is geen makkelijke optie, omdat je ze van hetzelfde merk als de remcylinders moet vinden, en hoe zien de remcylinders na 20 jaar stilstaan van binnen uit?
Vloeistofreservoir heeft de groene kleur, hoofdremcylinder zie er roestig uit.
LHM remcylinders zijn soms gemerkt met groene verf en ook de leidingrubbers hebben soms een groene streep/stip zie je hier iets van terug?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bij een kennis had een vriendelijke buurman DOT in de LHM hoofdremcylinder bijgevuld. We hebben dit pas in zwitserland geconstateerd en met hulp van een wegenwachter het reservoir leeggepompt, gereinigd en met LHM opnieuw gevuld. 2 maanden later begon de hoofdremcylinder opeens aan alle kanten te lekken. Alle rubbers bleken te zijn aangetast door de foute remvloeitstof.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Gebruiker
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Trommelremmen kunnen geen LHM zijn, ik vermoed dat slechts het vloeistofreservoir van een LHM-eend is, dat past op een dubbelreservoir DOT hoofdremcilinder...dus gewoon DOT remvloeistof J1703 lijkt me het meest aannemelijk.jeroenH schreef:Is het niet mogelijk dat de zuigers van alle 4 trommelremmen omgebouwd zijn tot LHM?
Met andere woorden dat het hele systeem is omgebouwd naar LHM.
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.http://myself-for-life.hyves.nl/album/4 ... 25/0/__cK/
Zie de link naar de foto.
Misschien was ooit het plastic reservoir lek en heeft Sjoerd het eerste beste voorradig exemplaar bij het Ei gekocht en geplaatst.
-
- Beginner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 19:31
- Locatie: Steenderen
Dit zijn een aantal nuttige suggesties! Dank daarvoor.
- @ AK350: In de leidingen kijken, goed idee, zullen we doen als de koets eraf is. Is misschien het meest praktisch.
@ AZL57: Als ID/DS-liefhebber sinds 22 jaar, ben ik bekend met verkleurde oude LHM. En natuurlijk weet ik dat je LHM niet mag mengen met remvloeistof (of LHS). Vandaar dat we het ook hier navragen.
@ McTommie : Ik begrijp van jou dat er geen LHM-rubbers bestaan voor AK-voorremtrommels? Zitten daar dan andere remcilinders in, dan bij de LHM-achtertrommels? De reservoirvervanging was voor ons ook al een mogelijke verklaring.
@ André: Groene rubbers / remcilinders kan blijken als we de trommels loshalen.
Laatst gewijzigd door MichelIDDS op wo 14 okt, 2009 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als de auto bijna 20 jaar heeft stilgestaan lijkt het mij verstandig in iedergeval
de hele remmen zooi te controleren/vervangen, dan weet je het zeker.
De kans is vrij groot dat de cilinders verroest zijn
de hele remmen zooi te controleren/vervangen, dan weet je het zeker.
De kans is vrij groot dat de cilinders verroest zijn
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 19:31
- Locatie: Steenderen
Zoals in bovengenoemde pagina op het besteleendregister te lezen is, zijn we (vooral Jeroen) de AK400 aan het restaureren en lopen we die helemaal na. Natuurlijk ook de remmen; die zijn misschien nog wel het belangrijkst van al.André Post schreef:Als de auto bijna 20 jaar heeft stilgestaan lijkt het mij verstandig in iedergeval
de hele remmen zooi te controleren/vervangen, dan weet je het zeker.
De kans is vrij groot dat de cilinders verroest zijn
We zijn nu eerst bezig de koets eraf te halen. Daarna daar alle rotte delen van vervangen en tegelijk het chassis en alle technische delen nalopen. Vervangen, opknappen, opnieuw antiroestbehandeling, etc.
Chassis is al door Sjoerd vervangen en lijkt goed. Alle bouten waarmee de koets vast zit zijn al soepel losgekomen zonder af te breken.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk