Vochtprobleem

Alles in, over, rond en op de koets.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » za 24 okt, 2009 22:09

ja let alleen wel op dat het er onder 100% roest (gat) vrij is en dat het eronder kurkdroog is!!! ik heb eens de voorruit van mn dyane vervangen toen die al 3 maanden binnen stond. eronder was het nog zeiknat! dus het droogt heel slecht onder het rubber!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 28 okt, 2009 07:43

Een eend is gevoelig voor lekkage, absoluut. :?

Maar je kunt het absoluut voorkomen. En inderdaad nieuwe eenden konden ook al lekken.
Boosdoener was meestal de verkeerd opgeplakte tochtstrip onder de ventilatieklep. Of ruitewisser rubbertjes die al uitgedroogd waren.

Maar echt neem 1 ding van mij aan.
Ik krijg hem absoluut lekvrij :lol: :lol:

Greetz David

grotepeer
Eenmalige poster

Bericht door grotepeer » do 5 nov, 2009 21:03

zit er nog een tochtstrip onder het rubber van de ventilatiklep??

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 5 nov, 2009 21:13

grotepeer schreef:zit er nog een tochtstrip onder het rubber van de ventilatiklep??
nee, dat zit zonder iets ertussen gemonteerd.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 5 nov, 2009 22:31

maar langs de onder- en zij rand zit een tochtstrip, wel iets pakken dat geen water opzuigt.
diverse Citroens, wat anders.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 5 nov, 2009 23:24

Klopt precies :D

En het is precies juist dit rottige stukje tochtstrip wat voor problemen zorgt. Het rubber wat aan de ventilatieklep zit sluit niet altijd even goed aan, vooral niet als je de ventilatieklep ook echt regelmatig gebruikt.
Het rubber sluit in het begin na het sluiten dan ook niet goed aan en bij een regenbui loopt het dan zo naar binnen. Daarom dat stukje tochtstrip.
Het lijkt meer op een stuk compriband wat ook in de carrosseriebouw wordt gebruikt.

De ventilatieklep hard aandraaien zorgt dan niet voor een goede sluiting maar zorgt alleen maar voor een lelijke plek op het klepje aan de buitenkant waar de bevestiging van het draaimechanisme zit :evil:

Zo hierbij een korte cursus "Ventilatieklep" :lol: :lol: :lol:

Greetz David :wink:

waltie
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door waltie » do 5 nov, 2009 23:41

je moet rubber tochtstrip bebruiken bij iedere bouwmarkt te koop, ziet eruit als een "b", met veel geduld en secuur opplakken.
en NOOIT je ventilatieklep strak dichtdraaien want dan istie voor eens en altijd krom/ontzet en heb je nooit meer een waterdichte afsluiting

grt W

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 6 nov, 2009 01:21

Naar mijn weten zit er GEEN extra tochtstrip hoor. Mijn eend is ook waterdicht en dat zonder een tochtstrip. In het verleden veel bezig geweest met strips ed, maar zonder resultaat. De oplossing bleek een nieuwe klep met nieuw rubber. Deze rubbers drogen uit en gaan scheuren, wat dus water doorlaat. Het rubber is namelijk ook het "scharnier" van de klep.
Daarnaast zijn er veel mensen die de klep extra strak aandraaien om lekkage tegen te gaan, maar dit zorgt net voor de lekkage. De klep wordt dan namelijk in het midden vastgedrukt en buigt bij te strak aandraaien aan de hoeken iets naar buiten, wat dus voor lekkage zorgt. Strak aandraaien is dus funnest voor je klep en levert gegarandeerd lekkage op. Heb je dit enkele malen gedaan, dan is de klep dus krom en kun je dat mogelijk iets verhelpen met tochtstrip, maar dat is niet de weg (in mijn ogen dan).
Dus wil je het goed doen, demonteer dan de klep en maak alles goed schoon en bekijk de onderdelen goed. Alles weer monteren zonder extra strips en in het vervolg de klep met beleid sluiten de lekkage zou over moeten zijn.

Zie ook: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/aircoklep.html
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 6 nov, 2009 09:09

Punky,
Echt waar, eenden werden afgeleverd met zo'n tochtstrip, in ieder geval de laatste jaren. het was vaak een witte strip, maar in de loop van de jaren werd deze natuurlijk pikzwart.
Deze ging los zitten, klapte dubbel en zorgde juist op die manier vaak voor lekkage, terwijl hij dat aanvankelijk nu juist moest voorkomen.
Er zullen nu geen eenden meer rondrijden waar het nog opzit, na 20 jaar is dat allemaal wel vergaan.
Toen ik mijn eend van 1 jaar oud kocht heb ik hem meteen verwijderd en inderdaad alles netjes in de vaseline gezet en heb je geen last meer van lekkage.
Later heb ik het rubber ingesmeerd met lijm, de klep dichtgedraaid en nooit meer opengedaan :P :P

Mijn ouders noemden het vroeger altijd al de "keelpijnklep"; als je in Frankrijk woont of het is hier meer als 25 graden dan is het misschien lekker, maar verder vind ik het persoonlijk een onding. :twisted:

Maarrrrr ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk :D :D

In ieder geval is hij absoluut waterdicht te krijgen :wink:

Greetz David

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 6 nov, 2009 09:22

Water blijft een probleem bij onze wagentjes.

Mijn pickup lekte eerst op de wisserasjes. Dat is nu verholpen met 2 van de beugelfles rubbers.

Daarna is hij bijna 2 jaar waterdicht geweest. Maar nu komt er toch weer water door het raamrubber. Maar dan de kant waar het raam in geklemd is dus eigenlijk onder het raam door. Ter hoogte van de rechter ruitenwisser. Binnen kort maar is een nieuw rubber bestellen en het raam er uit. Dan kan ik gelijk controleren of het raamframe nog niet aan het roesten is. Dat zal wel mee vallen gezien de hoeveelheid ML die er tussen is gegaan met monteren van het raam.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » zo 15 nov, 2009 22:47

duck-tuc schreef:ik ben de mijne nu aant opmaken en heb er van de week mn voorraam uitgehaald en daaronder waar de rubber zit is het helemaal doorgeroest.
ik ben er 100%zeker van dat de mijne ook water binnen krijgt, (staat al enkele jaren stil :P )
Beste Duck-tuc, wil ook mijn voorruit demonteren kan jij zeggen hoe dat precies moet???
Dank bij voorbaat!
Hassie.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 15 nov, 2009 23:00

krijg m'n water nu van een heel andere plaats binnen en weet niet zo meteen waar .
ik zie het vocht op m'n rempedaal .
heel bizare plaats.
want want als je dan naar boven kijkt zie je de verlenging van de legplank.
met daarboven je km teller bakje waar je dashboardje tegen zit ge schroeft??
see you when you see me

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 16 nov, 2009 00:11

Hassie schreef:
duck-tuc schreef:ik ben de mijne nu aant opmaken en heb er van de week mn voorraam uitgehaald en daaronder waar de rubber zit is het helemaal doorgeroest.
ik ben er 100%zeker van dat de mijne ook water binnen krijgt, (staat al enkele jaren stil :P )
Beste Duck-tuc, wil ook mijn voorruit demonteren kan jij zeggen hoe dat precies moet???
Dank bij voorbaat!
Hassie.
Van binnenuit naar buiten toe in ieder geval.
Ga lekker op je stoel of bankje zitten binnen, zet je voet(en) in een hoek van het raam, til het rubber in die hoek een beetje op en druk voorzichtig en vastberaden je raam eruit van binnen naar buiten.
Begin in ieder geval in een hoek.

Soms zit 't tegen en overleeft je voorraam 't niet. :oops:

Iemand by the way nog tips voor de terugweg van 't raam :?: ga daar volgende week aan beginnen.
Beetje Tectyl ML als glijmiddel misschien :P
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 16 nov, 2009 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 16 nov, 2009 00:14

kan via het scharnier komen en de plaat eronder. Soms is de kit niet goed aangebracht en loopt het water binnen in de koker onder de luchtklep. Bovenhoekjes schutbord onder de motorkap
diverse Citroens, wat anders.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » ma 16 nov, 2009 12:17

ericsaskia schreef:
Hassie schreef:
Dank bij voorbaat!
Hassie.
Van binnenuit naar buiten toe in ieder geval.
Ga lekker op je stoel of bankje zitten binnen, zet je voet(en) in een hoek van het raam, til het rubber in die hoek een beetje op en druk voorzichtig en vastberaden je raam eruit van buiten naar binnen.
Begin in ieder geval in een hoek.

Soms zit 't tegen en overleeft je voorraam 't niet. :oops:

Iemand by the way nog tips voor de terugweg van 't raam :?: ga daar volgende week aan beginnen.
Beetje Tectyl ML als glijmiddel misschien :P
Dag Ericsaskia, Dank voor de snelle reactie!!!
Echter, je schrijft: "je zit binnen" je duwt dus met je voet het raam eruit en later schrijf je: "je raam eruit van buiten naar binnen"
Ben ik nou zo'n........................ of......................

Vrgrt
Hassie

Plaats reactie