Bericht
door David » za 7 nov, 2009 21:41
Ben daar zelf ook als eens mee bezig geweest.
(Mijn bedrijf maakt onderdelen voor de sloepenmarkt)
Het toerental wordt voor een groot gedeelte bepaald door de te plaatsen schroef. Met een goede schroef krijg je het toerental wel goed.
Allerbelangrijkste is de keuze van de keerkoppeling die je aan moet sluiten op je motor, daar zul je iets voor moeten maken.
Keerkoppeling kun je zo los kopen. Let daarbij goed op de overbrengingsverhoudingen.
Luchtkoeling is inderdaad geen probleem die kun je prima aanpassen.
Probleem is het vochtaspect, ook de scheepsmotoren die op benzine lopen hebben regelmatig problemen met vocht. Zie ook de Albin motoren die je vaak tegenkomt in oude Scandinavische boten. Ze hebben vaak ontstekingsproblemen evenals de Volvo Penta's op benzine, veel gedoe om het goed te krijgen en te houden.
Mijn grootste punt is het geluid, dat wordt enorm, als gevolg van de de luchtkoeling en de zogenaamde droge uitlaat.
Bij een scheepsmotor heb je een natte uitlaat, uitlaatgassen worden samen met koelwater via een waterlock en een demper geloost. Dat voorkomt geluidsoverlast en je hebt minder last van de uitlaatgassen, die gaan een binding aan met het water waardoor ze minder roken.
Jehebt dus met een 2cvmotor een droge uitlaat waardoor je een bloedhete uitlaat door je boot moet zien te leiden zonder risico's (ingewikkeld met een houten boot).
Tevens heb je met wind mee een heerlijke uitlaatgaswalm in je boot. Onderschat dat niet. Daarom hebben buitenboordmotoren de uitlaat ook in de schroef zitten.
Mijn advies: knap je Sab diesel op, is onverwoestbaar, reserveonderdelen zijn nog altijd verkrijgbaar! Vervangen zul je hem nooit hoeven doen, hogstens een revisie die je de kop niet kost.
Sab is een oud en zeer degelijk merk met een superreputatie dus ik zou er niet aan beginnen het is lekker simpele techniek, onverwoestbaar, start echt ALTIJD, zelfs met de hand. Natte uitlaat en een heerlijk bootgeluid.
Maar mocht je het toch willen proberen, ik wil graag met je meedenken.
Stuur anders maar een PM.
Greetz David