Motor eind versleten of gewoon traag?
Motor eind versleten of gewoon traag?
Ik heb inmiddels al in veel eendjes gereden, en vind dat onze eend traag is. Niet dat ik het erg vind, maar het valt mij op.
Nou zit ik mij af te vragen waarom, want in onze eend schakel je wel snel over naar de volgende versnelling, omdat het geluid anders te hard wordt.
60 km/h in de 4 is een makkie voor de eend. En dat klopt niet naar mijn idee. Menig andere eenden vinden dat niet 'leuk'. De eend is ook traag.. 100 is zijn max.
Op de eend zit een elektronische ontsteking, kleppen zijn netjes gesteld, nieuwe bougies, olie, filters e.d.
Is de motor een eind versleten of gewoon traag? (Bijvoorbeeld door de elektronische ontsteking die meer kracht levert door beter vonk??)
Nou zit ik mij af te vragen waarom, want in onze eend schakel je wel snel over naar de volgende versnelling, omdat het geluid anders te hard wordt.
60 km/h in de 4 is een makkie voor de eend. En dat klopt niet naar mijn idee. Menig andere eenden vinden dat niet 'leuk'. De eend is ook traag.. 100 is zijn max.
Op de eend zit een elektronische ontsteking, kleppen zijn netjes gesteld, nieuwe bougies, olie, filters e.d.
Is de motor een eind versleten of gewoon traag? (Bijvoorbeeld door de elektronische ontsteking die meer kracht levert door beter vonk??)
Ik denk dat je je blok maar eens open moet gaan gooien en kijken of je nokkenas niet teveel is gesleten. De nokken moeten minimaal 32.5 zijn voor een redelijk fel motortje. Hoe hoger de nokken hoe beter zeg maar. Maximale nokhoogte is zo'n 32.8 mm.
Check ook dan de krukas op drijfstanglagerspeling en kijk of het achterste lager beschadigd is aan de binnenkant. Het is een glijlager die je er zo afschuift.
Een vriend van mij had een gereviseerd blok dat prachtig liep, goeie compressie maar toch nauwelijks boven de 100 te krijgen. Blijkt dus dat het echt een gereviseerd blok is (nieuwe krukas, zuigers/cilinders, cilinderkoppen), maar de nokken van de nokkenas missen op elke nok 1 mm, maximale hoogte is 31,4 - 31,5. Andere goeie nokkenas erin en het ding loopt nu de teller uit (129 km geklokt op de DomDom)
Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat...
Succes
Check ook dan de krukas op drijfstanglagerspeling en kijk of het achterste lager beschadigd is aan de binnenkant. Het is een glijlager die je er zo afschuift.
Een vriend van mij had een gereviseerd blok dat prachtig liep, goeie compressie maar toch nauwelijks boven de 100 te krijgen. Blijkt dus dat het echt een gereviseerd blok is (nieuwe krukas, zuigers/cilinders, cilinderkoppen), maar de nokken van de nokkenas missen op elke nok 1 mm, maximale hoogte is 31,4 - 31,5. Andere goeie nokkenas erin en het ding loopt nu de teller uit (129 km geklokt op de DomDom)
Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat...
Succes
-
- Gebruiker
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Voordat je begint te sleutelen zou ik eerst eens met een navigatiesysteem kijken of de Eend echt wel zo traag is, ik rijd ook wel in verschillende Eenden en die tellers willen behoorlijk afwijken , vooral omdat je zegt dat je vanwege het motorlawaai over moet schakelen....
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Vreemd spreekwoord.Charleston 88 schreef:Ik neem aan dat dat van die langere stoterstangen een grapje is, want daarvoor geldt een spreekwoord: al is de stang ook nog zo lang, de nok wordt daarvan echt niet bang.
Nee maar, het is een grapje.
Ik heb in eenden gereden waarvan ik dacht 'wat gaat dat rap zeg!'. Die heb je ertussen zitten.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
hier nog iemand die de versnellingsbak verdenkt! kijk eens op www.cats-citroen.net daar staat hoe je verschillende bakken kunt herkennen / determineren bij ingebouwde bak/motor. kleine moeite en dan zou je dit evt van je lijstje kunnen halen of een andere bak monteren
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Ik ga ook voor de Nokkenas...
Niet enkel de hoogte van de nokken hebben belang, ook de positie van je tandwiel tov de as...
Citroen heeft hier een tolerantie in. Als die 100% juist staat, gaat je motortje 120km/u. Als dit dicht tegen de tolerantiegrens zit, gaat je motor105-110km/h + veel minder koppel...
Thceers,
Flip
Niet enkel de hoogte van de nokken hebben belang, ook de positie van je tandwiel tov de as...
Citroen heeft hier een tolerantie in. Als die 100% juist staat, gaat je motortje 120km/u. Als dit dicht tegen de tolerantiegrens zit, gaat je motor105-110km/h + veel minder koppel...
Thceers,
Flip
Jieps.Neliz schreef:je bedoelt de nokkenas t.o.v. nokkenastandwiel?
Dus als de motor ooit goed heeft gereden, maar nu niet meer, dan denk ik aan de nokken. (slechte olie, en je hebt het vrij snel)
Als de motor nooit echt een snelle motor is geweest, zou ik denken aan de graden-stand van het nokkenaswiel tov nokkenas.
Tcheers