Kan ik me best voorstellen, al je plaatwerk nog aanwezig toen je stil stondLeen schreef:Idd, ik heb geen koelproblemen.
Ondertussen heb ik een keer de een top gehaald (met dank aan tomtom) van 178 km/uur afgerond 180! Moet ik er wel bij zeggen dat ik alleen in de auto zat, op een lange vlakke weg, mooi weer, zeker geen tegenwind enz enz enz. Alles zat mee zeg maar!
Al met al best een spannende ervaring!
Tuning....wat kan allemaal?
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ik las op een Engelse site over het tunen van een 2CV motor dat het mogelijk is om 0.3 mm van de rand van de cilinder daar waar deze tegen het carter zit, af te halen.
De motor word 0.6 mm smaller dus met het spruitstuk word het misschien opletten, maar;
Wie heeft daar ervaring mee en wat win ik er mee?
Volgens mij gaan de kleppen iets verder open, klopt dat?
En als ik het doe met gebruikte cilinders, komt de zuiger dan niet tegen een eventuele stootrand aan of kan ik die dan gewoon wegschuren?
De motor word 0.6 mm smaller dus met het spruitstuk word het misschien opletten, maar;
Wie heeft daar ervaring mee en wat win ik er mee?
Volgens mij gaan de kleppen iets verder open, klopt dat?
En als ik het doe met gebruikte cilinders, komt de zuiger dan niet tegen een eventuele stootrand aan of kan ik die dan gewoon wegschuren?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
De kleppen gaan hierdoor niet verder open gaan. Hiervoor zijn er 2 bepalende factoren.
De nokkenas en de klep tuimelaars. De afstand tussen het carter en de cilinderkop heeft hier geen invloed op, aangezien je de kleppen opnieuw stelt veranderd dit niets.
Voor zover ik weet zijn de kleptuimelaars niet in andere verhoudingen te verkijgen voor een 2pk dus kan je hier enkel door de nokkenas te herslijpen meer lift creeren. Hierbij wordt dan vooral aan de kleine kant van de nok weggeslepen en krijg je bij gevolg meer lift.
De nokkenas en de klep tuimelaars. De afstand tussen het carter en de cilinderkop heeft hier geen invloed op, aangezien je de kleppen opnieuw stelt veranderd dit niets.
Voor zover ik weet zijn de kleptuimelaars niet in andere verhoudingen te verkijgen voor een 2pk dus kan je hier enkel door de nokkenas te herslijpen meer lift creeren. Hierbij wordt dan vooral aan de kleine kant van de nok weggeslepen en krijg je bij gevolg meer lift.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
De 0,3 mm zul je niet merken met spruitstuk, als je deze maar op de juist manier monteerd. Wat je er mee wint is simpel, een hogere compressie en dus meer vermogen, nadeel, je moet super (octaan 98 ) gaan tanken. Stootrand kan gevaarlijk zijn, de zuigerveren kunnen daar op breken. Cilinders hohnen is de remedie. Maar als je een stootrand hebt zijn je zuigers en zuigerveren waarschijnlijk ook al aan vervanging toe
Klephoogte aanpassen doe je door nokkenas met hogere nokken, voordeel is meer aanzuigcapaciteit, nadeel is dat je koppel bij lagere toeren gaat missen, dus niet ideaal voor dagelijks tuffen.
Klephoogte aanpassen doe je door nokkenas met hogere nokken, voordeel is meer aanzuigcapaciteit, nadeel is dat je koppel bij lagere toeren gaat missen, dus niet ideaal voor dagelijks tuffen.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ik maakte een denkfout, de compressie word i.d.d. alleen hoger.
Als de boel versleten is, en dat verwacht ik niet na 80000 km, en de motor draait ook nog erg mooi, kan ik er misschien 9.0 zuigers en cilinders op zetten, maar ik verwacht eigenlijk dat alles prima is her te gebruiken.
O ja, het blok gaat uit elkaar omdat er een andere krukas in moet, en dan fantaseer je gelijk wat over het creeren van iets meer vermogen
Als de boel versleten is, en dat verwacht ik niet na 80000 km, en de motor draait ook nog erg mooi, kan ik er misschien 9.0 zuigers en cilinders op zetten, maar ik verwacht eigenlijk dat alles prima is her te gebruiken.
O ja, het blok gaat uit elkaar omdat er een andere krukas in moet, en dan fantaseer je gelijk wat over het creeren van iets meer vermogen
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Alles blijft rond het budget dat je er wilt aan spenderen... Hieronder mijn mening over wat kan. Niets hiervan is 100% zeker, enkel uit ervaring.
1. Carburator
2traps carburator is gemaakt op zuiniger te rijden... Zuiniger = minder vermogen.
Zet er een SOLEX 40 PCIS III op, 1traps, en je hebt al meer vermogen.
= meer vebrbuik
1 carbu per cilinder is nog plezanter...
2. Luchtfilter
open lichtfilter geeft je iets meer vermogen
3. Lucht aanloop op je lufi, zodat ie zeker genoeg lucht binnenkrijgt
4. Compressie verhogen.
Kan je op je blok doen of op je cilinders Hierna moet je wel je spinnekop aanpassen... De kleppen gaan niet meer open, want je regelt opnieuw je klepspeling... Je nok en je tuimelaar bepalen de kleplift
5. Groter kleppen in culasse
Geen ervaring mee.
6. Culassen flowen
7. Y uitlaat met dwarsstroom uitlaatpotten
8. Zuigers aanpassen zodat ze de culasse en de kleppen niet raken
9. Elektrische ontseking vervroegen = meer koppel.
10. nokkenassen.
Afhankelijk van de soort nokkenas, ga je meer in koppel werken of meer in toeren. Hierdoor gaat de klep meer op, dus oppassen geblazen!
11. Versnellingsbak
Zorg dat je toeren perfect liggen... Maak van 3 versnellingsbakken 1 ideale versnellingsbak voor je motor, zodat die door zijn toeren kan gaan.
Dan begint het fijne werk. Alles 100% dicht maken... Geen valse lucht, goede compresse, goede onsteking,...
Gevolg:
Aangepaste VISA krukas is nog, de 2CV krukas kan hier niet genoeg tegen
Benzine met hoog octaangehalte is absoluut nodig
Extra olie koeler verplicht
Full Synt. Olie aangeraden
Verbruik ongeveer 14l/100km
Wijzelf halen 145 km/h GPS met een 602cc-motor in een originele 2PK, zonder rug in de wind...Niet naar je verbruik kijken... Op het circuit iets van een 160-165km/h. Ik veronderstel dat met een big-bore kit het nog beter kan gaan, maar ik ben bang over de koeling hiervan...
Tijdens de 24h SPA schakelen we 24h lang op 8000 t/m. Motor komt ook mooi rond tot 8000t/m in 4de...
Tcheers,
Flup
1. Carburator
2traps carburator is gemaakt op zuiniger te rijden... Zuiniger = minder vermogen.
Zet er een SOLEX 40 PCIS III op, 1traps, en je hebt al meer vermogen.
= meer vebrbuik
1 carbu per cilinder is nog plezanter...
2. Luchtfilter
open lichtfilter geeft je iets meer vermogen
3. Lucht aanloop op je lufi, zodat ie zeker genoeg lucht binnenkrijgt
4. Compressie verhogen.
Kan je op je blok doen of op je cilinders Hierna moet je wel je spinnekop aanpassen... De kleppen gaan niet meer open, want je regelt opnieuw je klepspeling... Je nok en je tuimelaar bepalen de kleplift
5. Groter kleppen in culasse
Geen ervaring mee.
6. Culassen flowen
7. Y uitlaat met dwarsstroom uitlaatpotten
8. Zuigers aanpassen zodat ze de culasse en de kleppen niet raken
9. Elektrische ontseking vervroegen = meer koppel.
10. nokkenassen.
Afhankelijk van de soort nokkenas, ga je meer in koppel werken of meer in toeren. Hierdoor gaat de klep meer op, dus oppassen geblazen!
11. Versnellingsbak
Zorg dat je toeren perfect liggen... Maak van 3 versnellingsbakken 1 ideale versnellingsbak voor je motor, zodat die door zijn toeren kan gaan.
Dan begint het fijne werk. Alles 100% dicht maken... Geen valse lucht, goede compresse, goede onsteking,...
Gevolg:
Aangepaste VISA krukas is nog, de 2CV krukas kan hier niet genoeg tegen
Benzine met hoog octaangehalte is absoluut nodig
Extra olie koeler verplicht
Full Synt. Olie aangeraden
Verbruik ongeveer 14l/100km
Wijzelf halen 145 km/h GPS met een 602cc-motor in een originele 2PK, zonder rug in de wind...Niet naar je verbruik kijken... Op het circuit iets van een 160-165km/h. Ik veronderstel dat met een big-bore kit het nog beter kan gaan, maar ik ben bang over de koeling hiervan...
Tijdens de 24h SPA schakelen we 24h lang op 8000 t/m. Motor komt ook mooi rond tot 8000t/m in 4de...
Tcheers,
Flup
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Uhh, 14 liter op 1000 km da's 1 op 78....Erasmo schreef:Dat is per 1000 km mag ik hopen?Flip schreef: Gevolg:
Aangepaste VISA krukas is nog, de 2CV krukas kan hier niet genoeg tegen
Benzine met hoog octaangehalte is absoluut nodig
Extra olie koeler verplicht
Full Synt. Olie aangeraden
Verbruik ongeveer 14l/100km
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Jawel, 14l per 100km.Erasmo schreef:Dat is per 1000 km mag ik hopen?Flip schreef: Gevolg:
Aangepaste VISA krukas is nog, de 2CV krukas kan hier niet genoeg tegen
Benzine met hoog octaangehalte is absoluut nodig
Extra olie koeler verplicht
Full Synt. Olie aangeraden
Verbruik ongeveer 14l/100km
Met 1 litertje geraken we 7km ver...
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer: