motor "in z'n blootje" opstarten

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

motor "in z'n blootje" opstarten

Bericht door ami6 » zo 13 dec, 2009 08:24

Hallo,
het moet hier ergens te vindenzijn, maar ik vind het niet!

Hoe moet de bekabeling gebeuren voor het opstaten van een 602 blokje (2cv6)zonder dat hij ingebouwd staat? Ik bedoel, de motor staat weer netjes op z'n plaats op het chassis, maar de kas staat er nog niet op en nu wil ik zo graag m'n motortje even laten draaien.

Kan er aub iemand mij mooi uitleggen vanaf de accu hoe de bedrading moet gebeuren, en moet alles aangesloten worden?

En hoe zorg ik ervoor dat de starter aanslaat zonder contactslot (iets van contact maken met een schroevendraaier op verschillende polen ofzo dacht ik)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 13 dec, 2009 08:55

Accu aansluiten zoals het" hoort " (+ aansluiten op startmotor, - op versnellingsbak)

Maak vervolgens een nieuw draadje van + van accu naar + van bobine. De andere draad hangt er al en die sluit je aan op de - van de bobine.

Als dit vastzit kan je de auto starten door even contact te maken op de startmotor tussen de de kleine en de grote aansluiting (waar de accukabel op zit)met een schroevendraaier oid
------------------------------
Traction 11 BL 1950

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » zo 13 dec, 2009 09:29

Hallo,
je bedoelt met draad hangt er al de draad die van het ontstekingshuis komt?
Kan ik met deze opstelling ook m'n ontsteking afregelen met een verklikkerlichtje en de pen van 6mm?

Thank's voor het snelle antwoord!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 13 dec, 2009 11:06

ja idd de draad van het ontstekingshuis en nog een keer ja wat betreft het afstellen van de ontsteking
------------------------------
Traction 11 BL 1950

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 13 dec, 2009 11:19

En als je slim bent doe je tussen de + draad naar de bobine een schakelaar. Zo kun je de motor makkelijk uit zetten. Je kunt ook een + draad naar de startmotor leggen aan het startrelais, dan heb je geen schroevendraaier nodig om te starten.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 14 dec, 2009 11:05

Hallo, bedankt voor het antwoord,
en als ik nu een electronische ontsteking plaats, (3 draadjes , rood,zwart en wit) verloopt dan alles op dezelfde manier?
Ik herhaal dat de originele kabelboom niet beschikbaar is want de kas staat nog niet op het chassis!
Thank's!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 14 dec, 2009 12:25

rood op + accu, geel of wit op + bobine en zwart op - bobine
------------------------------
Traction 11 BL 1950

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 14 dec, 2009 15:50

OK!!!
Alles gelukt, hij draait zoals een Zwitsers horloge!
Ben zeer fier op mezelf, en bedankt Engbokho!

Leve de internationale 2pk-rijders!

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » ma 14 dec, 2009 20:34

Hallo,

Ik zit met ongeveer hetzelfde verhaal.
Maar aangezien dit mijn ontgroening wat betreft motorgebied is vroeg ik mij af waar het ontstekingshuis zit.
Misschien niet een bijster slimme vraag maar kan iemand mij dat vertellen?
Groeten,
Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 14 dec, 2009 20:54

Verstopt achter de ventilator. Als het goed is zit er een rubber flapje voor. En er komen aan de zijkant van het rooster als het goed is twee draden naar buiten. Die met de kleine aansluiting is voor de oliedrukzender de andere is van de ontsteking (en moet aan de - van de bobine)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 15 dec, 2009 07:32

Domme vragen bestaan niet, iedereen moet de eerste keer opzoeken waar het ontstekingshuis zit.

Ben je soms van plan de ontsteking te vervangen door 123? Dan is hier nog een goede handleiding daarvoor.

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » wo 16 dec, 2009 20:11

Bedankt voor de reacties!
De ontsteking gaat in de toekomst zeker vervangen worden door 123 dus aan de handleiding zal ik nog wel wat hebben!

Eerst maar is binnenkort proberen de motor te starten zonder ingebouwde 123.

Groetjes,
Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 31 dec, 2009 16:39

Ook ik wil een motor alleen maar even laten lopen en warmdraaien zodat die met schone olie kan worden weggezet, maar ik heb een ander probleem: :cry:
Ik heb vandaag de motor uit mijn acadiane (AM2A, dun vliegwiel) gehaald omdat daar een ander krukas in moet, nou was het plan om een motor wat bij mij nog nooit gelopen heeft, maar waarvan ik de koppen heb losgehad, dus even te laten draaien.
Dit blok is een 06/635 met dik vliegwiel, echter zonder drukgroep.
Ik heb geprobeerd dit blok in de acadiane te hangen, maar het lijkt erop dat de prise as niet in het vliegwiel past, maar dat is toch allemaal hetzelfde? :shock:
Ik krijg de motor in ieder geval niet tegen de versnellingsbak aan, wat doe ik fout of zie ik iets over het hoofd????
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 31 dec, 2009 19:07

Boel moet passen. Zorg daty je wel het juiste druklager bij de koppeling zoekt die je gaat gebruiken. Vliegwiel (+ koppeling) kan je trouwens gewoon overzetten.

Koppelingsplaat goed centreren, en daarna al draaiende aan de ventilator (of met ratel aan de moer daarvan)de boel in elkaar schuiven.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 31 dec, 2009 20:18

nee past niet!!

een dun vliegwiel heeft een diavragma koppeling

en een dikke vliegwiel heeft 3 vinger koppeling
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Plaats reactie