Remrevisie
Remrevisie
Hallo allemaal.
De laatste tijd grote remproblemen met mijn 2CV6 special. 5 Jaar geleden de eend helemaal uitelkaar en met veel nieuwe onderdelen weer in elkaar gezet. Toen 85.000 km nu 10.000 km verder. Het remsysteem gereviseerd, achter alles vernieuwd, voorzijde revisiesetjes voor de klauwen en hoofdremcylinder. Vorige maand pompen om te kunnen remmen. Alles was goed gesteld, dus ik denk het is de gereviseerde hoofdremcylinder. Vorige week nieuwe hrc gekocht en gemonteerd. Probleem niet opgelost. Het blijkt in de remklauwen te zitten, nieuwe remblokken en alles werkt weer. Maar de oude blokken pas half versleten, ik denk dat de remzuigers niet meer soepel verder gaan en zich weer terugtrekken.
Nu wil ik maar alles voor gaan vernieuwen met, zo mogelijk, origineel spul. Ik weet geen namen en merken, wie geeft mij tips, via pb bijvoorbeeld. Ik kan kiezen uit 3 merken klauwen, blokken wel 6 merken. Schijven idemdito.
Lex
De laatste tijd grote remproblemen met mijn 2CV6 special. 5 Jaar geleden de eend helemaal uitelkaar en met veel nieuwe onderdelen weer in elkaar gezet. Toen 85.000 km nu 10.000 km verder. Het remsysteem gereviseerd, achter alles vernieuwd, voorzijde revisiesetjes voor de klauwen en hoofdremcylinder. Vorige maand pompen om te kunnen remmen. Alles was goed gesteld, dus ik denk het is de gereviseerde hoofdremcylinder. Vorige week nieuwe hrc gekocht en gemonteerd. Probleem niet opgelost. Het blijkt in de remklauwen te zitten, nieuwe remblokken en alles werkt weer. Maar de oude blokken pas half versleten, ik denk dat de remzuigers niet meer soepel verder gaan en zich weer terugtrekken.
Nu wil ik maar alles voor gaan vernieuwen met, zo mogelijk, origineel spul. Ik weet geen namen en merken, wie geeft mij tips, via pb bijvoorbeeld. Ik kan kiezen uit 3 merken klauwen, blokken wel 6 merken. Schijven idemdito.
Lex
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Waarom gelijk nieuwe remklauwen?
Je kunt ook deze klauwen uit elkaar halen, schoonmaken en met nieuwe keerringen weer inelkaar zetten, als de remzuigers of iets anders echt beschadigd is, kun je altijd nog nieuwe klauwen kopen.
Ik weet niet hoeveel merken klauwen er zijn, en weet dus ook niet wat de beste is!
Je kunt ook deze klauwen uit elkaar halen, schoonmaken en met nieuwe keerringen weer inelkaar zetten, als de remzuigers of iets anders echt beschadigd is, kun je altijd nog nieuwe klauwen kopen.
Ik weet niet hoeveel merken klauwen er zijn, en weet dus ook niet wat de beste is!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Lex,ik blijf met een paar vragen zitten.Je trapt op het pedaal tot de plank?
Je heb schijfremmen,dus LHM.Iedere paar jaar verversen,dat moet echt gebeuren en goed ontluchten.
Zijn de achterremmen goed gesteld?De stelnokken van boven naar buiten draaien is vast en dan iets terug voor net los.
Na 10.000km de voorblokken half versleten is vrij normaal
Een goed merk blokken is Textar,werd ook origineel gebruikt
Je heb schijfremmen,dus LHM.Iedere paar jaar verversen,dat moet echt gebeuren en goed ontluchten.
Zijn de achterremmen goed gesteld?De stelnokken van boven naar buiten draaien is vast en dan iets terug voor net los.
Na 10.000km de voorblokken half versleten is vrij normaal
Een goed merk blokken is Textar,werd ook origineel gebruikt
Achterremmen zijn goed gesteld. de klacht, het doortrappen van het rempedaal, en moeten pompen voor remdruk wordt veroorzaakt door een probleem in de klauwen.
Deze heb ik een aantal jaren terug, 10.000km, gereviseerd. D.w.z. nieuwe rubbers.
De zuigers komen nu op een punt waarop ze volgens mij zichzelf weer terugstellen. Dit verklaart het oppompen. Nieuwe blokken erin gedaan en het probleem is weg, natuurlijk niet opgelost. LHM ververs ik zo elke twee - drie jaar.
Veiligheid is superbelangrijk en kijkende naar de prijs van zuigers en rubbers, dan koop ik liever nieuw. Dan weet ik zeker dat het goed is. Jammer dat origineel niet meer te koop is.
Lex
Deze heb ik een aantal jaren terug, 10.000km, gereviseerd. D.w.z. nieuwe rubbers.
De zuigers komen nu op een punt waarop ze volgens mij zichzelf weer terugstellen. Dit verklaart het oppompen. Nieuwe blokken erin gedaan en het probleem is weg, natuurlijk niet opgelost. LHM ververs ik zo elke twee - drie jaar.
Veiligheid is superbelangrijk en kijkende naar de prijs van zuigers en rubbers, dan koop ik liever nieuw. Dan weet ik zeker dat het goed is. Jammer dat origineel niet meer te koop is.
Lex
Ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt. Blijkbaar blijven de rubbers wat kleven, je trapt op de rem, de blokken klemmen de schijf, rem los zuigers horen nu te blijven waar ze zijn. Bij mij trekken ze zich weer miniem terug. Trap je na enkele minuten weer op de rem dan zit het pedaal onderin, direkt een tweede keer trappen en je hebt weer druk, de zuigers hebben zich weer richting schijf verplaatst. Na het plaatsen van nieuwe blokken geen probleem. Het lijkt erop dat het laatste stukje waarin de zuiger zich beweegt gecorrodeerd is. Door de elasticiteit van de rubbers druk je de zuiger wel naar de schijf maar het rubber beweegt niet voor de volle slag mee. Remdruk weg en de zuiger beweegt zich weer iets terug. Ik kan het niet anders verklaren. Als ik nieuw spul heb, eerst uitzoeken wat en waar, ga ik de oude eens goed bekijken.
Lex
Lex
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Waarschijnlijk pitting op 1 van de zuigers, maar dan zou je lekkage moeten hebben. En vergis je niet, als je blokken op zijn moet je vaak ook de HRM wat verder intrappen om voldoende druk te krijgen, en als daar ook pitting zit dan heb je geen lekkage, maar wel druk verlies. Nieuwe HRM een orginele of imitatie? En hoe ver zijn de blokken dan versleten, misschien wel goed signaal om de blokken te vervangen 

Als, na één maal pompen, het pedaal weer mooi bovenin zat was het keihard.
Na het monteren van de nieuwe hoofdremcylinder heb ik goed doorgespoeld en ontlucht.
Ik hoop volgende week nieuwe klauwen te hebben , als ze een beetje snel opsturen tenminste.
Dan kan ik de oude eens goed bekijken en vertel ik jullie de bevindingen.
Ik weet nog steeds geen originele te koop, behalve het tussentype met 10mm aansluiting.
Die zijn extreem duur en je moet dan een verloopnippel toepassen.
Ook twijfel ik nog welk merk schijven en blokken.
Cordialement, Lex
Na het monteren van de nieuwe hoofdremcylinder heb ik goed doorgespoeld en ontlucht.
Ik hoop volgende week nieuwe klauwen te hebben , als ze een beetje snel opsturen tenminste.
Dan kan ik de oude eens goed bekijken en vertel ik jullie de bevindingen.
Ik weet nog steeds geen originele te koop, behalve het tussentype met 10mm aansluiting.
Die zijn extreem duur en je moet dan een verloopnippel toepassen.
Ook twijfel ik nog welk merk schijven en blokken.
Cordialement, Lex
Opgelost, toch de HRC.
Inmiddels nieuwe remklauwen, schijven, blokjes etc. en de nieuwe hoofdremcylinder.
Tijdens het ontluchten, met behulp van mijn vrouw, was het probleem weer daar. Sterker het was nog erger. De nieuwe hoofdremcylinder lekt inwendig, als je op de rem trapt zakt het pedaal langzaam naar de bodem, LHM niveau in voorraadpotje stijgt, laat je los zakt het niveau weer, vloeistof loopt weer terug naar de HRC. Aangezien het een geheel nieuwe is heb ik er verder niet naar gekeken, gaat terug. De oude uit elkaar gehaald en daar trof ik een cupje aan met een scheurtje. Reparatiesetje gemonteerd, alles weer OK. De oude remklauwen gedemonteerd en geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Nieuwe rubbertjes erin en in de kast, komen misschien wel eens van pas. Leuke Mehari of zo.
Bedankt allemaal voor het meedenken,
Lex
Inmiddels nieuwe remklauwen, schijven, blokjes etc. en de nieuwe hoofdremcylinder.
Tijdens het ontluchten, met behulp van mijn vrouw, was het probleem weer daar. Sterker het was nog erger. De nieuwe hoofdremcylinder lekt inwendig, als je op de rem trapt zakt het pedaal langzaam naar de bodem, LHM niveau in voorraadpotje stijgt, laat je los zakt het niveau weer, vloeistof loopt weer terug naar de HRC. Aangezien het een geheel nieuwe is heb ik er verder niet naar gekeken, gaat terug. De oude uit elkaar gehaald en daar trof ik een cupje aan met een scheurtje. Reparatiesetje gemonteerd, alles weer OK. De oude remklauwen gedemonteerd en geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Nieuwe rubbertjes erin en in de kast, komen misschien wel eens van pas. Leuke Mehari of zo.
Bedankt allemaal voor het meedenken,
Lex