Verschillende soorten elektronische ontsteking

Plaats reactie
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Verschillende soorten elektronische ontsteking

Bericht door Kulio » za 16 jan, 2010 13:19

Ik heb tot nu toe 3 soorten electronische ontstekingen voor eenden kunnen vinden. WIE KENT ER MEER?

Type 1: Contactpuntjes blijven waar ze zitten en worden gebruikt.
Je monteert een doosje op het schutboard en leidt oude en nieuwe bedrading naar het doosje. Er zit een schakelaar op. Met de schakelaar in de ene stand werkt alles als voorheen maar met de schakelaar in de andere stand stuurt het doosje de bobine aan. VOORDELEN: Je hoeft de puntjes pas na 80.000 km te vervangen. Als de elektronica defect is zet je de schakelaar terug en kan je rijden. NADEEL: Je blijft de centrifugaalvervroeging van de puntjes gebruiken, dus geen optimale tuning van de motor.

TYPE 2: Contactpuntjes blijven zitten maar worden niet gebruikt.
Als Type 1 maar nu wordt het toerental gemeten via een sensor die een rode en groene plek op de ventilatorbladen opspoort. De elektronica regelt de vervroeging. VOORDEEL: Als bij type I; je kan altijd weer terug naar de oude puntjes. NADEEL: Zie zie ik niet of het moet de betrekkelijk hoge prijs zijn.

TYPE 3: Contactpuntjes worden verwijderd.
Het toerental wordt gementen via magneetjes op de asjes in het ontstekingshuis. Vervroeging gaat electronisch. VOORDEEL: Compact en optimale regeling bij elk toerental, ook bij koude motor. NADEEL: Bij defecte electronica kan je niet verder rijden. De 123 is z'n look-alike er zo een.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 16 jan, 2010 14:02

Type 4 Contactpunten worden verwijderd

Zelfbouw waarbij toerental via hal sensor via vliegwiel of via zelfgemaakt schijf wordt gemeten. Volledig zelf programmeerbaar, optioneel uit te breiden met injectie / turbo en lambda meting.
Nadeel hogere aanschijfprijs en sleutelervaring
Vordeel volledig aan te passen naar wensen.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » za 16 jan, 2010 17:51

Type 2 kende ik nog niet,
type 3 kan eenvoudig terug gebouwd worden naar de punten standaard indien nodig.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 17 jan, 2010 13:30

Ik zit net te denken maar type 2 is wel een heel gevaarlijke ontsteking, want de ventilator van de eend zit niet op een vaste positie, als je de ventilator loshaalt en weer vstzet zit er geen nok waardoor deze op dezelfde plek terugkomt.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » zo 17 jan, 2010 15:02

Backfire schreef:
Ik zit net te denken maar type 2 is wel een heel gevaarlijke ontsteking, want de ventilator van de eend zit niet op een vaste positie, als je de ventilator loshaalt en weer vstzet zit er geen nok waardoor deze op dezelfde plek terugkomt.
Na elke keer de radiator los te hebben gehad moet je het systeem weer opnieuw afstellen. Gelukkig hoeft de radiator er niet vaak af als je niet bij de puntjes moet zijn.

Het is wel een systeem dat je snel monteert omdat er bij de montage alleen wat bedrading los en vast moet worden gezet. En de sensor bij de ventilator.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 17 jan, 2010 16:14

ik denk dat qua montage de 123 en de 123 lookalikes net zo snel gemonteerd zijn. zelf geloof ik niet zo in electronische ontsteking waarbij de puntjes blijven zitten. de contacjes zelf zullen wellicht minder snel slijten maar het nokje zal blijven slijten.

een kennis van me had vroeger (in de pre 123 tijd) een luminition, maar daar was vaak gezeik mee.

(nog/ook) een voordeel van een 123 (weet niet of de lookalikes dat ook hebben) is dat de 123 de stroom uitschakelt na een paar seconden waardoor de bobine niet doorbrand als je het contact per ongeluk aan laat staan.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie