Nieuw blok voor Ami 8 Break.

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Nieuw blok voor Ami 8 Break.

Bericht door Punky » do 28 jan, 2010 20:11

Weet iemand welke nummers er op de kopsekant van de zuiger van een AM2A blok staan? Ik twijfel of mijn blok de originele zuigers heeft.
Laatst gewijzigd door Punky op wo 3 feb, 2010 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 28 jan, 2010 20:20

Ik weet het en ik ga het je vertellen, op mijn AM2A blok, uit een acadiane van maart 85) staat 8.5 onder een pijltje en op de scheve kant waar het pijltje niet naar wijst, staat 2a.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 28 jan, 2010 20:21

Dat is snel!!!

Thanks. Ik zag iets staan van 8.5 dus het zijn nog de originele setjes.

Weet je toevallig ook welke zuigerveren set erbij hoort. Want er zijn 2 setjes voor een 602cc in omloop. En mijn vraagbaak van de Ami geeft me niet veel duidelijkheid.
Laatst gewijzigd door Punky op do 28 jan, 2010 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 28 jan, 2010 20:23

Nog maar een keer, want het staat er alsof ik bezopen ben :roll: : er staat 8.5 onder een pijltje en op de scheve kant waar dat pijltje niet naar toe wijst, staat 2a :!:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 28 jan, 2010 20:24

Weet je mijn tweede vraag toevallig ook? ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 28 jan, 2010 20:33

Volgens mij hangt dat af van het bouwjaar van je motor, er zit verschil in voor 76 en na 76, maar jij bent toch bezig met een Ami 8 motor?
Een AM2A motor komt uit een acadiane, een AMI blok is volgens de site van Jeroen Cats een AM2 of AM2M.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 28 jan, 2010 20:41

Het is het blok van de Ami8. Ik zal straks in de garage nog even nakijken of het een AM2A of AM2M blok is. Ik vermoed dat het wel de M is en dat ik er dus naast zit. De Ami is van 1972, maar in de vraagbaak staat er dat er uitzonderingen zijn.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 28 jan, 2010 20:41

Even off topic, ik meende dat ik domme dingen typte, maar mijn Google toolbar staat Nederlands in het Nederlands te vertalen, en dan lees ik ineens rare dingen..... :roll: :roll: :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 28 jan, 2010 20:47

AM2 602 M28 Dyane6 2/70-6/83 Ami8 12/70-9/78 9.0:1

AM2 M 602 M28 Ami6 5/68- Ami8 3/69-12/70 9.0:1 no external oilfilter

AM2 C 602 M28 Dyane6 2/70-6/83 Ami8 12/70-9/78 9.0:1 Centrifugal clutch *

AM2 A 602 M28 Acadiane 2/78-? 9:1
AM2 A 602 M28 Acadiane ?-6/88 8.5:1
AM2 A GPL 602 M28/1 Acadiane 8/80-? 8.5:1 original GPL/LPG

bron: http://www.cats-citroen.net/
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 29 jan, 2010 00:11

idd am2a is zelfde als normaal eenden blok a06 635 8:5

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 29 jan, 2010 09:18

Ik heb hier ook nog een eendenblok staan ik meen een A06 (zwart plaatje) waarop de zuigers 7.6 staat. IS dat weer een andere type zuiger dan?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 29 jan, 2010 09:33

het getal staat voor de compressie verhouding.

dus 9.0 (dyane/ami am2) is een compressie verhouding van 1:9 (altijd 98 tanken)

8.5 is de meest voorkomende compressie verhouding (meningen zijn verdeeld of je 95 of 98 moet tanken. hangt ook af van ontstekingstijdstip rijgedrag ed, ik tank 98 )

7.6 is de laagste compressie uit de "moderen" eendenblokken meen dat dit de mededeling s6 krijgt. deze zuigers maken het zeker mogelijk om op 95 te rijden.

de laatste is ook de beste keus als je een blok klaarmaakt voor een tocht naar verre oorden waar de kwaliteit (in het octaangetal) te wensen overlaat
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 29 jan, 2010 11:56

Op de motorenlijst op 2cv.nl (is ook die van cats) staat dat je 1:9.0 moet hebben bij AM2 blokje type: 602 M28 voor de Ami 8 van december 1970 tot september 1978.

Jouw Ami is van 1972 dus zou een AM2 blokje moeten hebben met een typenummer waar 602 M28 in voor moet komen en een compressie van 9.0:1 hebben, als ik dit goed interpreteer tenminste ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 29 jan, 2010 12:13

ja, zoals in de lijst hierboven al aangegeven, maar heel erg is het verschil niet hoor.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 29 jan, 2010 12:19

Dan ga ik eens kijken wat ik ga doen.

Ik heb dus 2 sets liggen.

De originele 8.5 van de AMI. Hier reed hij goed mee, maar deze hebben wel een aantal keren een flinke temp te voorduren gehad toen de ventilator kapot was.

En ik heb van een vastloper nog een setje zuigers cilinders van 7.6 liggen. Deze is vermoedelijk vastgelopen op de krukas, want in het blok was geen beweging te krijgen, maar de cilinders trok ik er zo af. Ook geen schade zo op het oog aan zuigers en cilinders. Ook zitten de hoonsporen nog in de cilinders dus lijkt het nog een erg vers setje.

Eigenlijk wilde ik voor het originele gaan, maar aangezien 95 tanken de trent begint te worden is deze optie zeker het overwegen waard.

Qua snelheid en top zal je er niet zoveel van merken vermoed ik. Er zat nu een 2cv6S blok in dus vermoedelijk ook met een 7.6 setje en de tufte ook 125km/uur.

Ik bouw het blok dan wel verder op als een origineel Ami blok, dus met die carb en "turbo" Ik neem aan dat dat geen probleem is met de 7.6 zuigers/cilinders?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie