


Gezien het draaggewicht van het dak/imperiaal van een 2cv beperkt is (30kg als ik mij niet vergis?) moet er een speciale constructie inkomen. Helaas ben ik niet zo sterk in tekenen anders had ik er een mooit tekeningetje van kunne maken, maar ik probeer mijn plannen zo goed mogelijk te verwoorden:
Hierop heb ik mij gebasseerd:
daktent: http://www.topsleeper.nl/tent/p44-45.html (gewicht 43kg)
Afmetingen 2cv: http://cats-citroen.net/images/photos/a/c_maz.jpg
Om het geheel te ondersteunen zou er een ijzeren kooi (een halve rolkooi als het ware) moeten gelast worden op de plaats van de achterbank. Indien mogelijk zou de kooi gewoon worden vastgebout zodat ze achteraf weer te verwijderen is. De bovenste profielen van de kooi zouden evenwijdig lopen met het linnen dakje. Daarop komen er dan U profielen komen die om het dakje heen naar buiten toe gaan. Dit vermijd snijden in het dak. Op die U profielen komt dan weer een soort imperiaalbevestiging waarop de daktent geplaatst kan worden. Op deze manier komen er geen krachten op de koets, maar alles op de kooi, die aan het chassis/bodem koets is bevestigd.
Bij voorkeur komt de daktent hoofdzakelijk achteraan te staan zodat het dakje vooraan nog deels open kan. De tent steek dan 7cm langs elke kant in de breedte uit (nog steeds ruim binnen de dimensies van de spatborden).
De uitwerking hiervan is waarschijnlijk niet van de poes, maar in theorie lijkt het mij in ieder geval mogelijk. Mogelijke hinderpalen waar ik al gedacht heb:
- Te veel topgewicht --> rijgedrag in bochten
- Te hoog --> verbruik/rijgedrag (windvangen)
- Te veel wiebelen van de auto bij het gebruik v/d tent --> niet kunnen slapen
- Te veel extra gewicht (de kooi dan)
- Te veel extra "abnormale" krachten op het chassis waar de kooi aan bevestigd is.
Ben ik nou helemaal gek of zou het te doen zijn?
Groeten,
Frederik