bijna fikkie...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
bijna fikkie...
reed vanmorgen met de rode eend en gebruikte de achterruit verwarming. Ineens een "vreemd" luchtje en rookwolkjes onder het dashbaord vandaan. Ging serieus op een fikkie lijken dus gelijk de knop weer ingedrukt. Gelukkig geen brandje.
Zie dat de complete tussenzekering zowat weggesmolten is.
Ra-ra-ra hoe kan dat zo ineens doorbranden..??
Zie dat de complete tussenzekering zowat weggesmolten is.
Ra-ra-ra hoe kan dat zo ineens doorbranden..??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Die achterruitverwarming is geen kortsluiting maar heeft ook een bepaalde weerstand. Anders zou er een veel te grote stroom gaan lopen.backfire schreef:Hoezo Ra-ra, een achterruit verwarming is gewoon kortsluiting dus ja dat er na verloop van tijd een zekerring met een wat verhoogde weerstand warmer wordt dan de verwarming is toch logisch, snappie
Als een zekering warm wordt, heeft hij of een hele tijd op de grens van doorbranden gezeten of de contacten zijn geoxideerd waardoor er een overgansweerstand ontstaat en er warmte ontwikkeling kan plaatsvinden.
Dus moraal van het verhaal. Of de zekering is vochtig geworden en gaan oxideren, of er is ergens iets veranderd waardoor er een grotere stroom loopt als vroeger. Bijvoorbeeld beschadigde bedrading of vocht in een stekker / schakelaar.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als alles goed geïnstalleerd is en alles goed gezekerd is zal er nooit wat ergers gebeuren dan het doorbranden van een zekering. Als er ergens slecht contact gemaakt wordt (bijvoorbeeld bij een zekering) dan loopt in dat slechte contact de weerstand op en gaat het slechte contact warm (heet) worden met alle gevolgen van dien. Gelukkig gaat door de hoge weerstand ook de stroom afnemen, waardoor het probleem vermindert. Het meest riskante is een contact dat soms dan wel en dan weer niet contact maakt. Dan gaat er iets vonken en verbranden.
Ik heb op de lege plek in de zekeringdoos een aparte gezekerde aansluiting gemaakt voor alle niet-standaard apparaten. (Radio, Tom-Tom e.d.) Daar kan ook de achterruit verwarming op, althans als die er niet standaard in hoort. (bij sommige modellen is dat standaard) Een eventueel probleem met deze extra's kan dan gescheiden worden van de standaard functies)
Ik heb op de lege plek in de zekeringdoos een aparte gezekerde aansluiting gemaakt voor alle niet-standaard apparaten. (Radio, Tom-Tom e.d.) Daar kan ook de achterruit verwarming op, althans als die er niet standaard in hoort. (bij sommige modellen is dat standaard) Een eventueel probleem met deze extra's kan dan gescheiden worden van de standaard functies)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 230
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:17
- Locatie: loosbroek
Had je toevallig tegelijkertijd ook de ruitenwissers aan? Kan het daar iets mee te maken hebben, of niet als je zekering door is? Dat is mij namelijk laatst overkomen, blijkbaar was dat teveel van het goede want het begon ook te roken. Ik gaf ook eerst de achterruitverwarming de schuld, maar waar de rook vandaan kwam zat helemaal geen draadje daarvan, die liep aan de andere kant......het bleek dus het ruitenwissermotortje te zijn de ruitenwissers gaan ook veel langzamer als de achterruitverwarming aan staat, dus ik probeer nu te voorkomen dat ze gelijk aan staan.....
yeah weer een rijdende eend........
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
van electro heb ik echt geen kaas gegeten. vind het vreemd dat zo plotseling er een electronisch probleem ontstaat.
Ga de bekabeling maar eens nalopen. Volgens Punky is het met het doorknippen en omleggen van de kabel van de achterruitverwarming al een redelijke oplossing in zicht.
Nu moet het weer natuurlijk een beetje gaan meewerken want met -15 buiten knutselen is niet echt lekker...
Ga de bekabeling maar eens nalopen. Volgens Punky is het met het doorknippen en omleggen van de kabel van de achterruitverwarming al een redelijke oplossing in zicht.
Nu moet het weer natuurlijk een beetje gaan meewerken want met -15 buiten knutselen is niet echt lekker...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ze hebben de draad van de achterruitverwarming ergens van de originele draadboom afgetapt. Zodoende dat een van de kleuromhulsels vand e draad die in de contactrol stak wat omgekruld was door de hitte. Mogelijk heeft die draad dus teveel getrokken en is te heet geworden. Voor de rest zag de draadboom onder het stuur er nog wel netjes uit. Voor zover ik even snel kon beoordelen.
De zekeringhouder van de zekering van de achterruitverwarming was gesmolten, maar de alumium plaat van de zekering leek nog in takt. Zodoende het advies deze af te knippen en de achterruitverwarming aan te sluiten via een relais, met een aparte draad vanaf de accu. Dus niet via de originele draadboom.
Ik vraag me alleen af of de contactrol niet ergens kortsluiting maakt of slecht contact. Want de eend loopt goed, maar heeft de neiging soms ineens spontaan uit te vallen wanneer deze stationair staat te draaien. En dit lijkt door een stroomstoring te worden veroorzaakt. Dus even contactrolletje van een andere eend erin zetten en kijken of het dan is opgelost. Als dat het geval is, dan is de contactrol van binnen te heet geworden.
De zekeringhouder van de zekering van de achterruitverwarming was gesmolten, maar de alumium plaat van de zekering leek nog in takt. Zodoende het advies deze af te knippen en de achterruitverwarming aan te sluiten via een relais, met een aparte draad vanaf de accu. Dus niet via de originele draadboom.
Ik vraag me alleen af of de contactrol niet ergens kortsluiting maakt of slecht contact. Want de eend loopt goed, maar heeft de neiging soms ineens spontaan uit te vallen wanneer deze stationair staat te draaien. En dit lijkt door een stroomstoring te worden veroorzaakt. Dus even contactrolletje van een andere eend erin zetten en kijken of het dan is opgelost. Als dat het geval is, dan is de contactrol van binnen te heet geworden.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Ik heb een keer een afgefikte contactrol gehad. Leuk halverwege zwitserland - thuis. Had alleen nog maar groot licht .
Oorzaak bleek een niet goed contactmakende verbinding draad - oogje in de dikke toevoerdraad. (fabrieksfoutje) Draad afgeknipt, een stuk van een oude kabelboom eraan gesoldeerd en het deed het weer. Wel de printplaten met contacten in de schakelaar moeten vervangen. Dus voel eens aan je contacten als je licht aan is. Als ze erg warm worden is ergens iets niet ok.
Oorzaak bleek een niet goed contactmakende verbinding draad - oogje in de dikke toevoerdraad. (fabrieksfoutje) Draad afgeknipt, een stuk van een oude kabelboom eraan gesoldeerd en het deed het weer. Wel de printplaten met contacten in de schakelaar moeten vervangen. Dus voel eens aan je contacten als je licht aan is. Als ze erg warm worden is ergens iets niet ok.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
ja, geld ook voor het handeltje.
Als je veel met je licht aan rijdt, en je hebt bv halgeen in je koplampen zitten, dan kan die schakelaar erg heet worden, zeker dat stalen stukje kun je het goed aan voelen.
Er zitteng een relais in een eend (knipper dan, ok) dus alle gebruiks stroom gaat ook werkelijk door de schakelaar en bedrading. Beetje corrosie of slecht contact maakt de weerstand in de schakelaar en op de contacten zo groot dat het een kachel effect krijgt. Dus, als de schakelaar erg heet wordt (ik raakte een stukje huid kwijt daar aan) zul je even de schakelaar open mogen maken, schoonmaken, wellicht een nieuw stukje solderen en weer in elkaar zetten, prolem solved.........
Als je veel met je licht aan rijdt, en je hebt bv halgeen in je koplampen zitten, dan kan die schakelaar erg heet worden, zeker dat stalen stukje kun je het goed aan voelen.
Er zitteng een relais in een eend (knipper dan, ok) dus alle gebruiks stroom gaat ook werkelijk door de schakelaar en bedrading. Beetje corrosie of slecht contact maakt de weerstand in de schakelaar en op de contacten zo groot dat het een kachel effect krijgt. Dus, als de schakelaar erg heet wordt (ik raakte een stukje huid kwijt daar aan) zul je even de schakelaar open mogen maken, schoonmaken, wellicht een nieuw stukje solderen en weer in elkaar zetten, prolem solved.........
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed